Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 28
  • Totaal: 28

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

Damster

Citaat van: lagunaV8 op 21 juni, 2013, 10:58
en hoe meet je of het display stuk is?

Sorry, ik bedoelde de sensor. De regelunit kan ik niet meten. Omdat alles gereset was Ben gewoon gaan rijden en tot ongeveer 2500 rpm bleef het koud, en dus was het afwachten wat hij boven de 2500rpm deed. Maar dat was dus in orde. Dus de regelunit in de auto was niet stuk.

JP53

Zelfde probleem........ :(
Als het niet door een defecte sensor, de bedrading of stekker wordt veroorzaakt, kan dan vervuiling van de sensor het geval zijn?
Is deze te reinigen?

DaBuzzzzz

Nee, sensor is geen sensor maar een magneetklep, wordt aangestuurd vanuit de ecu, via het bedieningspaneel. Hoe weet je dat 'sensor' niet stuk is en de bedrading goed?

JP53

Citaat van: DaBuzzzzz op 04 september, 2013, 22:28Hoe weet je dat 'sensor' niet stuk is en de bedrading goed?

Dat moet ik allemaal nog  =fix=

DaBuzzzzz

Kratje bier dat het de stekker is. Echt het lijkt allemaal ok maar IN de stekker is het stuk gecorrodeerd

JP53

Citaat van: DaBuzzzzz op 05 september, 2013, 19:19
Kratje bier dat het de stekker is. Echt het lijkt allemaal ok maar IN de stekker is het stuk gecorrodeerd

Bijna goed  ;)

traffic.gif
title="Click to load original image"

Draadje afgebroken

=fix=

Buiten 31C..... binnen 18C  =rij=

Oh ja........., dat kratje bier lust ik zelf ook wel  =tap=

DaBuzzzzz

DaBuzzzzz

RenaultBB

Beste Laguna rijders,

Ik zit hier met een probleem maar zal eerst beginnen bij het begin.

HEb een Laguna 2 1.8 16v aangeschaft en bij het warme weer tot de conclusie gekomen dat de auto een bekende kwaal heeft en dat is dat deze boven de 2500 rpm zichzelf uitschakeld.

Om deze reden een aantal forums gelezen en heb daarbij heel veel kennis opgedaan mbt tot het airco systeem van de laguna.

Heb eerst een diagnose laten maken en daarbij kwam de beruchte foutcode naar boven DF030

HEb om deze reden de stekker bekeken en bleek ook slecht te zijn en heb deze vervangen met een andere stekker. Met de hoop dat deze foutcode gewist kon worden. Tevergeefs bleek het niet zo makkelijk als ik dacht en heb de kabelboom bekeken en heb kunnen zien dat er al aan gezeten is namelijk een paar reparaties zijn al verricht (kabelbreuken). Heb deze gecontrolleerd en opnieuw gerepareerd. Daarna weer laten uitlezen om de foutcode eruit te krijgen maar dat lukte niet. Er bleek ook geen druk aanwezig te zijn. Heb het systeem opnieuw laten vullen en nog steeds geen druk via het diagnose apparatuur te zien. Actie: druksensor op de condensor vervangen. Wat als gevolg wel druk meet en te zien is via het diagnose apparatuur.

Wederom een poging gewaagd om de foutcode te wissen. Heb via cardiag een clip aangeschaft en ook daarmee geprobeerd. Wat er gebeurd als je het probeert te wissen met contact aan is dat deze meteen weer terugkomt. Een poging om deze foutcode te wissen met een draaiende motor en dan doet de airco het wel boven  2500 RPM. Wanneer de contact uitgeschakeld wordt dan komt de foutcode weer terug. Tot slot heb ik gisteren de drukschakelaar vervangen alleen heeft dit ook niet mogen baten. Foutcode komt steeds weer terug.

DF030 staat voor bediening cillinderinhoud compressor. Met daar achter dat er een onderbreking is. Geen kortsluiting.

Nu mijn vraag aan jullie wat kan ik nu doen?

Mijn idee is dat waarschijnlijk de display de foutcode genereert. Wat ik heb kunnen zien is dat de display is vervangen zit namelijk een andere vin nummer in.

Mijn andere bevinding is dat de bekabeling, aircopomp, drukschakelaar goed zijn en voldoende druk in het systeem zit.

Groet

Brahim

lagunaV8

Even van mijn ander schrijven gekopieerd.

Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

RenaultBB

Beste Laguna V8

Bedankt voor je reactie

Er zit een nieuwe drukschakelaar in. Heb ik los besteld via mijnautoonderdelen: https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto-onderdelen/koeling/airco/airco-compressor-regelklep/delphi/04250030

Deze heb ik erin gezet en het systeem weer gevuld.

Verder is het gek dat als ik de foutcode wis met een draaiende motor het gehele aircosysteem het wel goed doet. Dus op basis hiervan kan ik denk concluderen dat de kabelboom wel goed is. Het enige waar ik tegen aan loop is dat na het uitzetten van mijn laguna de foutcode weer terugkomt, in andere woorden als ik hem opnieuw start staat de DF030.

Dus als ik het goed begrijp kan het nog alleen maar aan het display liggen. Is deze niet te repareren. Zag iets van AMT staan waarbij PIN 7 van de grijze stekker ervoor zorgt dat de airco boven 2200 RPM aan moet slaan. Die zit weer verbonden aan een eindtrap.

Iemand hiermee ervaring??

lagunaV8

is niet te repareren, grote kans als het display kapot is, de sensor nu ook weer kapot is.

RenaultBB

Om achter te komen of de sensor/ schakelaar kapot is moet ik de weerstand hierop meten

Wat raar is dat de airco het zo nu en dan toch doet.

DaBuzzzzz

heb je de stekker op de klep heeeeeeeel goed nagekeken? liefst even bypassen met losse kabel. De kabelbreuk naar de regelklep zit meestal IN de stekker

ZamZara

Hier had ik ook last van. Tot gisteren ...
Stationair geen probleem snelheid beneden de 50 met lage toerental ook geen probleem. maar ga je bijvoorbeeld 80 of 130 rijden schakelt de airco pomp uit.
Zodra de toerental boven de 2500 komt geen koude lucht meer.

Probleem zit m in de stekker / bedrading onder de airco pomp. van boven kun je er niet echt makkelijk bij. Mocht je een brug hebben of iemand kennen met een brug dan zou ik de auto daar op zetten gaat dan allemaal wat makkelijker.

Stekker los halen van de airco pomp en contacten goed schoon maken. bij mij was de oranje draad volledig geoxideerd. de oranje omhulsel was groen door oxidatie en verpulverd. daardoor krijgt de computer verkeerde informatie.

Bedrading wat geoxideerd was weg geknipt verlengd met hitte bestendig draad en deze gesoldeerd en met een krimpkousje er om heen. afdichtings tape er om heen.
Let wel op met knippen, de bedrading is niet erg lang als je teveel er af haalt kom je niet meer bij de aircopomp.  (eventueel verlengen met hittebestendig draad.)

Gisteren test rit gemaakt met verschillende snelheden en verschillende toerental geen problemen meer. blijft koud.