Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 11
  • Totaal: 11

Airco tot 2500rpm wel koud daarna niet

Gestart door Damster, 06 september, 2011, 06:38

Vorige topic - Volgende topic

Evert

Zojuist gekeken naar de stekker, vertoont geen gekke dingen. De weerstand bedraagt 20 ohm bij zo'n 17 graden Wat is nu de volgende stap?

rookie

Evert

Als het er duidelijk had gestaan zou ik het niet vragen..

rookie

wat snap je niet ???

Citaat van: rookie op 02 augustus, 2010, 17:31
Als ik dit zo lees is het een storing met foutcode DF030.
Deze treedt op als het toerental hoger komt dan de 2200 toeren.
De airco pomp heeft 2 toeren groepen, een lage en een hoge.
De grens ligt bij circa 2200 toeren. Bij deze storing zal de airco wel werken onder de 2200 toeren.
Bij het hoge toerental van 2200 toeren wordt door deze aanwezige melding door het motormanagement de airco pomp geblokkeerd en stopt met koelen/pompen.

Als je deze hebt het volgende doen.
De stekker los maken van de sensor die in de airco pomp zit, daar kun je van onderen bij.
Daar moet je bij 25 graden een weerstand meten van 18,5 ohm, zit je daar meer dan 2 ohm naast, is de sensor kapot.
Is deze goed, zul je het in de kabelboom moeten zoeken.

Is de weerstand van de sensor niet goed, dan zul je officieel de complete airco pomp moeten vervangen, deze sensor is eigenlijk niet los te bestellen, maar ik heb ze ergens een keer los zien liggen op een vage internet pagina, koste meende 75 euro.
Als je de airco pomp hebt vervangen, laat hem dan afvullen en rijd dan na een renault dealer, de storing moet altijd gewist worden, anders blijft de storing staan en werkt het nog niet.

Nu heb je weer 2 mogelijkheden;
de storing DF030 zit erin en kan met de clip eenvoudig gewist worden,
of de storing is niet te wissen, dan is hoogste waarschijnlijk je display kapot,  (controleer de kabelboom wel eerst goed).
Dan zul je een nieuwe airco display moeten bestellen om deze te monteren.

Koop geen van marktplaats of via een sloop als je op zeker speelt.
Op de gebruikte automatische airco displays zitten 3 mogelijke nadelen,
hij kan ook door deze storing defect zijn gegaan, zonder dat iemand het weet,
er zit een chassis nummer in, dit kan problemen geven met nieuwe kaarten inlezen,
en mogelijk dat de motortjes onder van de mengkleppen anders worden aangestuurd, deze zijn in de tijd verandert.

As je toch voor de goedkope variant gaat (meestal kost een gebruikte 100 euro en de nieuwe een 6 voud), bewaar dan de oude defecte, want deze kun je later gebruiken bij nieuwe kaarten inlezen.
Volgens mij kon je ook met de clip de airco display opnieuw programmeren, zodat het geen problemen geeft met de mengkleppen.

Even kort, als je dus alleen de sensor koopt, ben je 130 euro kwijt https://www.aircotechniek.nl/?action=product_details&prod_id=309141&cat_id=32435&link=0&parent_id=&prod_template_id=1&t=Control%20valve%20Renault%20Megane%20II%20/%20Scenic%20/%20Laguna%20II%20DELPHI%20V5%20/%20CVC&artnr=MC-855,

rookie

heb je hem al een keer laten uitlezen?

Evert

Dat wordt inderdaad de volgende stap. Bij de afgelopen 2x uitlezen heb ik de dealer er niet over gehoord.

DaBuzzzzz

Ik heb het afgelopen week in de Ardennen nog eens goed getest. rustig in zn 3 over een weggetje, airco aan, vrijwel direct koude lucht.. ietsje harder rijden en boven de 2200 rpm stopt de airco ermee. Het is sluitend, de melding en de verschillende symptomen. ergens volgende maand gaat ie voor de beurt en dan gaat de airco onder handen:

1) meten van de weerstand (kan niet anders dan niet kloppen)
2) legen en reinigen airco systeem (we zijn er dan toch)
3) sensor over zetten
4) boeltje vullen en testen
5) mocht de airco dan nog niet werken dan is het bedieningspaneel ook gefrituurd en moet deze gerepareerd door https://www.actronics.eu/nl/ (moet via garage)
6) weer testen met gerepareerd paneel
7) hoogstwaarschijnlijk 900 eu bespaard aan allerlei door de garage (in het andere geval) gessugereerde reparaties)
8) pilsje drinken met rookie en Damster

:)

rookie

Is goed, een pilsje is goed, maar wel grolsch.
Het kan goed zijn dat de storing gewist moet worden, paneel hoeft niet vervangen te worden, er bestaat een kans.

Damster

hee dabuzzzz kunnen we deze klus samen doen?? en rookie: ik heb geen digitale temp.meter maar nog met de drie draaiknoppen, zal deze nog wel functioneren? en zo nee, weet je iemnad die zo,n ding heeft?

Daarna biertje doen is prima  :D

DaBuzzzzz

Oeps Damster!, de normale AC heeft volgens mij geen 2 traps pomp, maar zeker weten doe ik het niet. Ik ga het niet zelf doen maar instrueer mn garage gewoon, die breien zelfs een trui voor je als je er om vraagt :) Misschien weet rookie of de 2 traps ook op de normale airco zit. Als je de symptomen hebt dan zou het welhaast moeten.

rookie

nou, dan krijg ik al 2 biertjes, de pompen zijn qua aansturing hetzelfde, digitaal of draaiknop. Volgens mij is de sensor in de pomp ook hetzelfde.

DaBuzzzzz

Damster

ik heb 2 standen voor de airco. De "draai"knop 1x indrukken dan werkt de pomp op halve kracht en nog 1x drukken zit hij op vol vermogen.

DaBuzzzzz

Ik merkte het net als toch best vervelend, auto in de zon gestaan en ik ben in no time de snelweg op, weg airco (rijd meestal zo'n 130), dus ben ik langzamer gaan rijden :)

Is het niet mogelijk (als de opzet met de sensor mislukt onverhoopt) om de puls die wordt gestuurd bij 2200 rpm in de software uit te zetten? ben je ook van het probleem af. Das een vraag voor roookie schat ik zo

Evert

Waarschijnlijk zitten er niet voor niets twee standen op  ;D Zou mij wel een hoop kosten en een ritje naar de aircoboer schelen!