Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 31
  • Totaal: 31

inklapbare spiegels

Gestart door laguna 2003, 01 mei, 2007, 11:56

Vorige topic - Volgende topic

Laguna09

fs1

Citaat van: klaas195 op 14 maart, 2011, 23:51
Het probleem van de 5 volt ben ik iig kwijt.
dat wil ik dan wel weer weten :-) want heb er verder nooit meer opnieuw over gedacht, en eigelijk is dat mijn enige probleem nog

Rubberstreper

'T is nu nog theoretisch he. Die auto elektronica is maar raar.
Ik ben nog een beetje cynisch maar wel vol verwachting.....

Ik ben trouwens best content met m'n huidige schakeling. Het enige dat ik nog es wil veranderen is dat ik het wil laten lopen via de radio-spanning. Die gaat op hetzelfde moment aan als het contact, maar gaat pas uit als je de bestuuurdersdeur opent. Dan gaan de spiegels net iets later weer dicht.
Ben er nu nog te lui voor...  ;)
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

klaas

Nou, heb het voor elkaar. Als ik bij de auto weg loop, en hij springt op slot, dan klappen de spiegels in,
en bij ontgrendelen klappen ze weer open. Dat werkt iig goed.

Zit nog wel met het probleem, dat als je weg rijd springen de deuren op slot, en klappen de spiegels weer in.

Dus dit systeem heb ik uitgezet, en werkt verder goed. ( zoek hier nog wel 's een keer een oplossing voor maar daar heb ik nu ff
geen zin meer in ).
Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

rookie

fs1

kan je jouw oplossing ook meedelen dan? schematje? fotootje? tekeningetje?

Rubberstreper

En wil je eens naar het volgende kijken: als je de auto handsfree op slot doet (gewoon weglopen dus) gaan de knipperlichten dan nog aan ten teken dat de auto op slot gaat?
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

klaas

@ fs1:

Dat kan, maar wil nog ff een paar dagen blijven wachten of alles goed werkt, voordat
ik mensen lekker ga maken om iets wat achteraf toch niet goed blijkt te werken.

@ Rubberstreper:

Ja

Rubberstreper

Bravo!
Ben nu nog veeeel benieuwderderderder!
Ah toe nou, toe t schema nou.....

Schmitttrigger?

ps; oplossing voor het dichtklappen bij het op slotgaan bij wegrijden; NC contactje gestuurd door + na contact.

klaas

Ik had eerst 2 relais met elk een no contact op de pulsdraden gezet van de cv, zodat ik gewoon verder kon met 12 V.
Deze had ik aangesloten op een impulsrelais die contact 1 5 van de spiegel kortsluit.

Dit bleek niet helemaal te werken. Na nog een keer zoeken kwam ik er achter dat er een draad naar het
slot loopt die een puls geeft zowel bij open en sluiten van 12V .
Die heb ik rechtstreeks aangesloten op de spoel, en de A2 van de spoel gewoon op de massa.
Verder op het schakelcontact 1 kant op 1 en de andere kant op 5 van de spiegel.
Dus dit werkt gewoon met een impulsrelais met 1 maakcontact.

Nu nog ff een relais zoals rubberstreper hierboven beschrijft, en dan is het compleet dacht ik.

fs1

dus jouw oplossing is ook alleen voor initiale versies?

Rubberstreper

Nou.... het schakelende gedeelte wel. Het timergedeelte zit er niet op.
Deze manier zou jou schakeling wel vereenvoudigen; je hoeft het gedeelte met de schmittrigger niet meer toe te passen.

fs1

dat was ik idd ook aan het denken, maar dat deel heb ik niet helemaal gesnapt denk ik, dus een tekeningetje zou wel handig zijn

bij de meeste laguna's gaat het verbinden van pin 1 en 5 kortsluiting of een ander probleem geven denk ik :-)

Rubberstreper

Ik denk dat je niet bedoelt wat ik begrijp ;)
Klaas heeft schijnbaar een pulsdraad gevonden die elke keer als het slot opent of sluit even 12 volt krijgt. Deze puls gebruikt hij om een impuls relais aan te sturen.
Tot hier zou jij het ook kunnen gebruiken voor de niet-initiales.

Contact 1 en 5 kortsluiten werkt alleen bij de initiales. Jij zou dus nog steeds een schakeling moeten maken die de motoren uitklapt en de spanning daarvoor precies op tijd weer afschakelt (anders verbrande spiegelmotoren). En bij inklappen de spanning omdraaien en weer precies op tijd de spanning laten afschakelen.

klaas

Maar als je de spiegels in laat klappen met de schakelaar, branden de motortjes toch ook niet door.
Hier zit verder toch ook geen timer in. Spiegels stoppen toch automatisch in eindstand.