Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 57
  • Totaal: 57

inklapbare spiegels

Gestart door laguna 2003, 01 mei, 2007, 11:56

Vorige topic - Volgende topic

folmer

Na lang te hebben gepuzzeld en een hoop geleerd over elektronica heb ik een schema bedacht, gesimuleerd en laten checken en zoals het er nu naar uit ziet zou deze moeten werken.

Er zitten 3 schakelaars op: 1 voor het aan/uit zetten van het systeem (SW1), 1 voor de keuze van openen (SW2) (Centrale vergrendeling (CV) of + na contact (+NC)) en 1 voor keuze van sluiten (SW3) (CV /+NC). Dus alle vrijheid om te kiezen wat je zelf het prettigste vindt.
Als je toch al zeker weet dat je maar 1 van de 2 wilt kun je het gedeelte van de schakeling dat je niet wilt hebben weglaten.

Er zijn 2 schema's: 1 voor de initiale en 1 voor de niet-initiale versies. Dit vanwege het verschil in werking van het systeem. De linkerkant van de 2 schema's zijn identiek, de rechterkant is totaal verschillend.

Alle 12V lijnen zijn met een spanningsregelaar naar 8V gebracht om spanningsschommelingen uit het systeem te halen. Ook zit over alle componenten een kleine condensator om verdere pieken op te vangen.

De linkerkant bestaat uit 3 delen:
1. Schakeling die reageert op +NC
2. Schakeling die reageert op CV, inclusief carjack onderdrukking
3. "Flip-Flip" die de open/dicht status doorgeeft aan de rechterkant.

De CV is niet direct afgetapt om problemen met de boordcomputer te voorkomen. Omdat de Op-amp op 8V loopt kan deze geen 12V meten. Dus is met weerstanden en diodes een schakeling gemaakt die in rust 6V geeft en bij schakelen 0 geeft op de ene kant en 6V op de andere. De 0V wordt vervolgens omgezet in een schakelpuls.

traffic.gif
title="Click to load original image"

De rechterkant van de initiale versies is een relais die posities 1 en 5 kortsluit als de spiegels dicht moeten zijn, verder is niets nodig. Schakelaar SW1 is om het systeem uit te schakelen.

traffic.gif

De rechterkant van de niet-initiale versies is een stuk ingewikkelder omdat de motoren worden aangestuurd door elektronica in de spiegelknop en niet door een geheugen module. Deze elektronica kan niet worden benut voor het automatiseren zodat daar extra elektronica voor nodig is.

De aansturing van de spiegelmotoren gebeurt in verschillende stukken:
1. Relais voor het ompolen van de stroom (weerstand R22 is afhankelijk van het type relais)
2. "Flip-Flop" schakeling met relais voor het aan/uit zetten van de motoren. De motoren krijgen 12V vanuit de permanente lijn.
3. De Flip-Flop gaat aan als de uitgang van de linkerkant van niveau veranderd, er wordt dan een puls gegenereerd.
4. De puls krijgt een korte vertraging zodat de stroom is omgepoold voordat er spanning op de motoren komt
5. Meetweerstand/op-amp combinatie die zorgt dat de stroom uit gaat als de spiegels in hun eindstand staan of blokkeren.

Verder is er een kleine schakeling nodig die controleert in welke stand de schakelaar staat zodat deze ook normaal blijft werken.

traffic.gif

Nu alleen nog een keer tijd vinden om een prototype in elkaar te bouwen en te testen...

Ik ben al voorzichtig begonnen met het tekenen van een PCB om het te kunnen laten etsen, maar dat is een erg ingewikkelde klus omdat er zo veel componenten en lijnen dwars door elkaar lopen. En als ik al geen tijd heb om het prototype te bouwen dan heb ik hier al helemaal weinig tijd voor.

Rubberstreper

Ziet er super uit!
Even een tip/waarschuwing voor de initialers: als je de spanning voor het signaal van de knipperlichten afhaalt kan het CAN systeem vreemde dingen gaan doen. Geen afsluittoetjes, geen afsluitknippers. Het gaat niet direct stuk maar het voelt ook niet prettig.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

folmer

@Rubberstreper: bedoel je de knipperlichten of de CV?
Dit probleem hoop ik te hebben opgelost met de weerstand/diode/op-amp combinatie. Die kun je dan ook rechtstreeks aan een puls-relais hangen als je toch alleen maar op de CV wilt schakelen.

Rubberstreper

Ik had hem op de CV aangesloten.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

boy

is dit eigenlijk nog wat geworden na een hele hoop gelezen te hebben ben ik nu om 3:20 de weg kwijt of het lukt om de spiegels in/uit te klappen met de cv en met carjack systeem aan

folmer

Ik hoop voor de meeting een prototype in elkaar te hebben gebakken. Dan kunnen we daar zien of het werkt.
Of het lukt is nog maar de vraag, want ik heb het erg druk met een heleboel andere dingen.

Maar laat je hierdoor vooral niet tegenhouden om het zelf te proberen ;-)

marxander

is dit niet af te lezen met een orgineel schema voor inklapbare spiegels.

klaas

https://www.youtube.com/watch?v=iWZjWYwyztQ

Dit bedoel je ?  ::)   :P

En nee, m'n vrouw zit niet stiekum gebukt in de auto.  ;D
Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

viper

bwa, dit lijkt er wel een beetje op ja

warlord

Da's inderdaad wel tof  !! ;D

Rubberstreper

Dit was toch met het pulsgestuurde relais?
Gaat dat nu nooit mis? Dat ie net in de verkeerde kant blijft staan zeg maar?

klaas

Dat klopt idd. Heb het er inmiddels niet meer op zitten.

Verder ben ik er nooit echt meer mee bezig geweest.
Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

Rubberstreper

Waarom niet? Lijkt toch koel?

Overigens zit het op m'n Frot Mondeo standaard;  >:D slot open is spiegels open en andersom. En dan gaan er ook nog lampjes aan onderin de spiegels zodat je kunt zien waar je loopt.  >:D

folmer

Dat pulsrelais werkt alleen bij de initiale uitvoeringen, maar afhankelijk van het type relais kan het storing geven met de computer.
Voor alle overige versies moet het veel moeilijker en als je zeker wilt weten dat de computer geen storing geeft wordt het nog lastiger.

Vandaar dus dit bijna 50 pagina's grote draadje...

Volgens mij kan je het bij de Lag III ook automatisch, maar dat weet ik niet zeker.