Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 46
  • Totaal: 46

inklapbare spiegels

Gestart door laguna 2003, 01 mei, 2007, 11:56

Vorige topic - Volgende topic

Rubberstreper

Misschien is het toch handig dit topic even door te lezen. Er is nl een groot verschil tussen de spiegels met memory en zonder memory.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

fs1

verschil in aansturing alleszins, de spiegels zelf werken identiek :-)

het probleem is dat je niet zomer spanning kan laten staan op die speigelmotor, dan brandt die namelijk door

folmer

Een ideetje voor de niet-initale versies, als je er geen moeite mee hebt om het originele systeem te by-passen:
Losse schakeling met eigen voeding en timer voor het in- en uitklappen aansluiten op de spiegels. Vervolgens kan deze schakeling aangestuurd worden door een relais wat op de 1 en 5 van de schakelaar zit, de +na contact, CV, of een combinatie van deze.

Zou volgens mij moeten kunnen werken... of zie ik iets over het hoofd?

Rubberstreper

Volgens mij moet dat werken.
fs1 heeft een elektronisch timertje gemaakt maar de uitgangen daarvan werden opgeblazen.
Verder is het nogal lastig de slotsignalen te gebruiken.
ex:  Laguna II ph2 2.0t 170 GrandTour Aut5 Initiale, Lag 2 ph1 V6 Aut5, Lag 1 ph2 V6 24v handgeschakelde 5 bak, 21 TXE, 21 TL. Nu hier undercover voor Ford: Mondeo 2,5t titanium pantherblack.

folmer

Dat had ik gelezen, die timer van Bart bracht me ook op het idee.
Wat was het probleem met de CV signalen ook alweer? kan het zo snel niet vinden. ::)

Rubberstreper

Er staat continu spanning op en bij mij begon de computer vreemd te reageren als ik er iets op aansloot. Knippers niet meer aan bij afsluiten e.d.

klaas

En, hoever ben je er al mee ?
Laguna 2 3.0 V6 ph 1.5 initiale
Fiat Scudo multijet 130 2012

folmer

Ik heb wat nieuwe informatie gekregen die ik graag even wil testen, maar heb op het moment heel erg weinig tijd.
Zodra ik meer weet zal ik het zeker laten weten.

folmer

Waarschijnlijk heb ik een oplossing gevonden voor het automatisch inklappen.

Onderstaand zou volgens mij moeten werken. Heb het getest met een normale schakelaar en daarmee werkt het, maar zoals in het how-to-spiegels-ombouwen topic is te lezen krijg ik het in-uitklappen niet spanningsloos dus heb het nog niet ingebouwd en "live".
Dit houd de originele werking van de knop in stand. Je kan zelfs weer uitklappen als de + na contact weg is door de knop "dicht" te draaien.

traffic.gif
title="Click to load original image"

Het relais kun je bijvoorbeeld hier vinden.
Alternatief: hier

fs1

daar zit het probleem niet... dat deel heb ik al lang voor mekaar, het probleem is, waar wil je die relais mee gaan aansturen (en je hebt er trouwens 2 nodig, eentje voor open en eentje voor dicht)

folmer

Zoals het getekend zou het moeten werken en heb je geen extra relais nodig. Deze is monostabiel, gestuurd door de + na contact. Je zet het tussen de uitgang naar de motortjes toe waardoor het relais met de 2 extra draadjes het gedrag van de draaiknop imiteert.
Alle schakelingen die ik heb gezien in dit topic (als ik ze allemaal goed heb gelezen) komen met een externe 12V om de motoren aan te sturen. Dat is anders dan wat ik hier heb getekend.

fs1

ja een monostabiel relais zou handig zijn uiteraard :-) heb je daar voorbeelden van? want heb me daar een tijd terug eens te pletter op gezocht, maar weinig gevonden, en hetgene ik wel vond was vrij duur! (links van conrad werken hier niet trouwens)

folmer

Bij Conrad bijvoorbeeld bestelnr: 503882
Alternatief is een automoive relais. bestelnr: 505015 . Deze heeft 2 spoelen, maar die zijn vrij eenvoudig tegelijk aan te sturen.

[edit]link boven aangepast, zou het nu wel moeten doen. En alternatief toegevoegd.[/edit]

fs1

dat lijken me normale relais? ik zie nergens info over een ingestelde tijd...

je hebt iets nodig als dit:

https://www.rdae.nl/minirelais-houders/t40205-tijdrelais-universeel-12v/product_info.php/cPath/76/products_id/2636?osCsid=qjfgqacgvgs7dhot0tultv25l0

met normale relais' ga je een timerschakeling nodig hebben

folmer

Klopt, maar als hij het normaal gesproken gewoon goed doet zou dit moeten werken.
Als je, zoals ik, problemen hebt met een niet wegvallende spanning is dit geen oplossing. Daar ben ik wel aan bezig. Heb al het e.e.a op papier, maar mijn elektronica kennis is zeeeer beperkt dus ik moet alles opzoeken op het net. Het idee ligt er, maar ik kan niet alles doen op mijn werk en thuis heb ik zeer weinig tijd met 2 koters en een vrouw die allemaal aandacht willen hebben ;)

Dus als er mensen zijn die willen helpen... ;)
Ben op zoek naar een manier om een puls van 5 à 6s te genereren bij opgaande en afgaande flank. Dit is de belangrijkste. (heb zelf al het e.e.a. met een 555 gevonden, maar is nog niet optimaal.)
Om het geheel flexibel te maken zoek ik daarnaast een schakeling waarbij een puls van ca. 0.5s op uitgang A komt bij opgaand en ca. 0.5s op uitgang B bij afgaand.
En hopelijk werken de Schmitt triggers om de CV niet over zijn huig te laten gaan.