Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 48
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 36
  • Totaal: 36

Stuurbekrachtiging weg?

Gestart door richard.berger, 21 december, 2010, 12:53

Vorige topic - Volgende topic

richard.berger

Lezer,

Sinds gisteren heb ik van het een op het andere moment geen stuurbekrachtiging.
Olie gecontroleerd en ruim voldoende. Geen rare geluiden (harde, scherpe, rammelende of wat dan ook).
Rubbers zijn goed (geen ballonnen). Multiriem helemaal in orde.

Alsof de pomp niet aanslaat bij starten? Zekering? Ik heb ff geen idee meer.
Pomp zomaar ineens kapot lijkt me niet (maar bij een Laguna weet je maar nooit).

Iemand anders een idee?

Groet, Richard.

melcon

Toch je pomp denk ik, zekering gaat het sowieso niet zijn, stuurbekrachting is hydraulisch en de pomp wordt door de multiriem aangedreven.

richard.berger

Ondanks dat ik geen afwijkende geluiden hoor?

Wat kost een nieuwe of gebruikte pomp + montage. Zal wel weer een hoofdprijs zijn. Heb ik weer.

Kan ik er wel nog mee naar huis rijden?

melcon

Je stuurbekrachtigingsoliepeil is goed, dus geen lekkage, desondanks heb je geen stuurbekrachtiging. Dat kan eigenlijk maar 1 ding betekenen, je pomp bouwt geen druk op. Pomp draait wel mee als je de motor start?

Je kan er prima mee rijden, het sturen gaat wel een stuk zwaarder. Waar je wel even op moet letten is dat de pomp niet vast slaat, dat vind je multiriem niet zo leuk. Als die zich opvreet kan dat zelfs voor een geknapte distributie zorgen.... maar laten we maar even niet van dat horror scenario uitgaan.

Pomp kost 200 euro nieuw dus dat valt wel mee, vervangen is zelf ook goed te doen. Een tweedehands is ook prima, die zijn wat goedkoper. Ontluchten doe je door met draaiende motor (en pomp dus) en de dop van het vaatje helemaal naar rechts en links te sturen. Dit herhaal je 3/4 keer en dan draai je de dop er op en klaar. Als er veel troep in de oude olie zit kan het verstandig zijn om alles even te spoelen.

richard.berger

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik weet niet of mijn pomp meedraait. Hoe controleer ik dat? En hoe voorkom ik dat de pomp vastslaat (heb ik een keer meegemaakt met een Alfa 155 waarbij de aircopomp vastliep en de mulli helemaal wegsmolt)

kosten (alhoewel zonde) vallen me mee. € 200,- voor een nieuwe (inclusief statiegeld denk ik?).

Groet, RIchard.

melcon

Motor starten en motorkap open, als de looprol van de pomp meedraait dan zit de pomp in elk geval niet vast. Het vastslaan voorkom je niet, dit gebeurd als er wat afbreekt of de lagers dusdanig ver heen zijn dat ze vast smelten.

Dus gewoon goed in de gaten houden tot je hem vervangen hebt. Prijs is zo uit mijn hoofd zonder statiegeld.

richard.berger

Auto inmiddels sinds dinsdag terug van de monteur. De pomp was prima. Leidingen(?) zijn doorgespoeld en vloeistof vervangen. Stuurbekrachtiging is boven de 1000 toeren aanwezig en meestal onder de 1000 toeren  :'(. Een onwenselijke situatie (en bovendien gevaarlijk denk ik)

De monteur vermoed toch een mankement in het stuurhuis.

Omdat de bekrachtiging het heeft begeven op de parkeerplaats van mijn werk als gevolg van heel veel sneeuw (en daarmee gepaard gaande weerstand bij rijden uit de parkeervakken) kan ik mogelijk aanspraak maken op het stroppenpotje.

Daarvoor moet ik naar de garage en een rapport laten opstellen dat de bekrachtiging als gevolg van bovenvermelde defect kan gaan (is dat volgens jullie mogelijk?). Daarnaast moet ik een offerte laten opstellen. Dan vindt interne beoordeling plaats of de werkgever wel of niet over de brug komt.

Ben benieuwd wat een nieuw stuurhuis inclusief montage gaat kosten.

Groet, Richard.

fs1

lijkt me sterk, maar het kan natuurlijk altijd met een iets oudere wagen

richard.berger

Ik moet er wel bijzeggen dat de auto vastzat in de sneeuw en door op en neer gaan met het stuur geprobeerd is vrij te komen (door een collega want die zou het wel ff regelen).

Na die actie stond de auto niet meer recht in het parkeervak maar horizontaal. En de bekrachtiging was pleite. Het gaat overigens om "waarschijnlijkheid". Ik hoef niet aan te tonen dat het zeker als gevolg daarvan is gebeurd.

melcon

Dat zou heel goed kunnen, als de wielen de weerstand niet kunnen overwinnen (de sneeuw) en de stuurbekrachting wel b.v. de keringen dan is je bekrachtiging weg en je stuurhuis naar de tief. De zwakste schakel zal opgeven, normaal gesproken is dat de weerstand v/d banden op de wegdek, maar als de wielen geblokkeerd zijn door sneeuw / ijs dan is de kans zeker aanwezig dat de volgende zwakste schakel kapot gaat.

richard.berger

Da's een mooi antwoord. Nu nog de garage dat in een verslag laten zetten en we zijn op weg naar een nieuw stuurhuis  :)