Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 58
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 36
  • Totaal: 36

how to: niet elektrisch inklapbare spiegels elektrisch inklapbaar maken

Gestart door fs1, 19 oktober, 2010, 12:51

Vorige topic - Volgende topic

folmer

De stekkers zijn identiek, alleen de draden lopen iets anders.

Het verschil zit hem in de knop zelf. De niet-initiale versie heeft elektronica in de knop zitten die zorgt dat de voeding naar de motoren stopt als ze zijn ingeklapt/blokkeren. De knop van de initiale heeft deze elektronica niet omdat dit in de computer zit verwerkt waarin ook het spiegelpositie geheugen in zit. Als je dus de initiale versie gebruikt zonder dat je die computer hebt branden de klapmotoren door.

Renier

Rakker

Weten jullie of en waar ik het artikelnummer kan vinden op de spiegelknop ? Ik heb er een gevonden die ik morgen kan ophalen, maar men wist niet of het uit een initiale kwam of niet.
Hoe kan ik dit controleren ?

darky469

Op mijn orginele knop staat >PA66-GF15<  DIT IS DE KNOP VAN EEN INITIALE . binnen in de stekkeaansluiting van de knop staat een nummer 26522

Misschien heb je hier iets aan ?

Rakker

Thanks! Dit zal ik zeker even bekijken en vergelijken morgen.

Verstuurd via mijn slimme telefoon.

Rakker

Uhhhh, ik lees daar dat de Initiale versie de elektronica mist in de schakelaar. Dus je zou dan de schakelaar open moeten maken om het te controleren of je de juiste hebt?

folmer

Als je op de link klikt staat het bericht met het nummer bovenaan de pagina, je hoeft hem dus niet open te maken.

fs1

de juiste is geel bij de stekker, de foute is oranje, niet?

folmer

Bij de twee die ik in handen heb gehad is dat me niet opgevallen. Het enige wat ik zeker weet is het nummer van degene mét elektronica.

Rakker

Folmer, bedoel je het onderdeel nummer? Daarvan was nl mijn vraag of je die ergens op de schakelaar terug kunt vinden om te controleren of je de juiste hebt ;-) De sloperij hier weet nl niet of die schakelaar uit een Initiale komt of niet. Helaas moet ik tot tot maandag wachten, aangezien de vrouw des huizes op pad is met de auto...

folmer

Ja, ik bedoel het onderdeelnummer. Dat staat in het bericht waar ik eerder naar heb gelinkt.

Rakker

Dat onderdeel nummer heb ik gezien, maar dat is alleen handig als je hem nieuw besteld. Als je hem bij een sloperij bestelt, wordt het alweer wat lastiger, aangezien er géén onderdeelnummers op de schakelaar zelf staan. En de meeste sloperijen weten vaak niet meer of het uit een Initiale uitvoering is gekomen of niet.

Dus blijft de vraag hoe je aan de buitenkant kunt zien of je de juiste -niet initiale- schakelaar hebt ?
Zoek de verschillen en welke is de juiste :-)

traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif

fs1

heeft de binnenkant, waar de stekker in moet, geen kleur?

Rakker

Ja: de Initiale heeft een witte achterkant en de niet initiale een zwarte. Dat is waarschijnlijk hoe je kunt controleren of je de juist hebt. Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, omdat ik verder geen andere Initiale schakelaars heb gezien, maar vooralsnog lijkt me dat het enige optische verschil te zijn.

Ik heb ze beide ook nog even opengehaald (kon het niet laten) en ik hoop dat je de elektronica kunt zien zitten en waar dat bij de inititale dus ontbreekt:

traffic.gif

Ik heb nu de "nieuwe" stekker even ontdaan van alle kabels:
traffic.gif

traffic.gif

Om er vervolgens achter te komen dat de stekker zelf toch ook anders is. De initiale stekker paste niet op de andere ?
Wat blijkt: op de initiale stekker zit een soort klein nokje, die ervoor zorgt dat je de stekker niet op een ander schakelaar kunt monteren. Tenminste dat was bij mij het geval.
Hier zie je (als je goed kijkt) aan de linkerkant van de niet initiale schakelaar een soort opstaand randje zitten:

traffic.gif

En bij de initiale zit die niet:

traffic.gif

En het nokje op de stekker zelf. Het gaat om dat kleine nokje links boven:

traffic.gif

Dat nokje heb ik met een mes weggehaald. Nu even wachten totdat dochterlief straks weer naar school gaat en dan in de auto alles even omzetten  ;)