Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.670
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 23
  • Totaal: 23

Meerdere defecte parkeersensoren

Gestart door maartenb, 09 september, 2010, 22:02

Vorige topic - Volgende topic

rookie

ja, zonder uitlezen kom je echt nergens.

Mijn tip is dan, vervang de kabelboom en alle 4 de sensoren voor nieuwe. !! Dan weet je zeker dat ze goed zijn.
Of je laat de dealer het uitlezen, dan kan hij zien welke sensor kapot is, dan betaal je 30 euro voor de onderzoekskosten en je koop op de sloop deze sensor en monteert hem zelf.

alexandergeraards

Oke dan ga ik hem alleen laten uitlezen bij de dealer en dan ga ik achter een nieuwe sensor aan!
Maar wel even een vraagje voor de sensoren die je via de sloop krijgt hoe weet ik zeker dat ik de goede sensor heb want ik neem aan dat het niet allemaal dezelfde zijn??

rookie

Als het goed is, bij jouw type zijn ze allemaal hetzelfde, echter de houders zijn voor allen anders. Van de sloop zijn ze ook goed, dat risico kun je nemen, maar of alle 4 goed zijn is altijd een risico.

alexandergeraards

Moet je ze dan ook allemaal vervangen zelfs als er 1tje kapot is ??

FritzTheCat

beetje laat wellicht maar heb ze dan maar net binnen de schema's.

https://www.vanhekezen.nl/Laguna/pdf/0024_A3.PDF

rookie

en wat wil je met het schema gaan doen? Je kunt de sensoren niet door meten helaas.

maartenb

Oud topic van mezelf nog even een (hopelijk laatste) schop omhoog geven.

Inmiddels zijn onder garantie alle 4 de parkeersensoren vervangen en bovendien de UCH. Zou nu toch echt eindelijk in orde moeten zijn... en anders kan 't eigenlijk alleen nog de kabelboom zijn, of bad karma door de 13 in het kenteken

Korte vraag daarbij: moet die UCH nog per CLIP ingeleerd worden of is dit een van de weinige systemen die niet aan de bus hangt?

maartenb

Erg oud topic van mezelf helaas weer naar boven halen.
Korte samenvatting:

• Parkeersensoren weigeren helft van de pogingen dienst; produceert lange toon
  • Alle 4 de sensoren en de UCH zijn onder garantie vervangen; heeft het probleem echter nooit opgelost
Ik ben er maar mee doorgereden, voor lief nemend dat ik soms geen ParkDistanceControl heb.

Nu echter is het nog verder stuk: na selectie van de achteruit hoor ik alleen een zeer kort (milliseconden) 'kreuntje' uit de speaker en vervolgens niets meer. Wat ik gecontroleerd heb:

• De achteruitrij-lichten branden, wat me doet denken dat de schakelaar die 'achteruit' signaleert (vraag: zit die op de bak of elders?) correct werkt
  • De sensoren klikken alle vier; kabel van de UCH naar de bumper dus ook in orde (?)
Ik kan eigenlijk alleen nog de kabel naar het speakertje, of het speakertje zelf als verdachten noemen. Is die moeilijk bereikbaar in een Grand Tour? Andere mogelijke verdachten?

super_trekker

maartenb

Op zich een terechte vraag, maar het originele systeem kan volgens mij prima correct werken. Bovendien zijn alle dure onderdelen inmiddels vervangen en lijkt het vooral een kabelprobleem. Als elektrotechnicus zou ik daar nog wel iets mee moeten kunnen.

Laguna09

Met wat licht werk kun je zo bij het speakertje komen: torx losdraaien daar waar je de afdekhoes inhaakt. Ook de Alu-plaat losmaken. Nu kun je de omranding van het linker achterste raampje lostrekken. Achter de wielkuipbekleding (links) kun je het speakertje zien zitten. Als je er toch mee bezig bent, misschien een idee om het kabeltje met 2 meter te verlengen en het speakertje ergens bij je stuur te monteren zodat je hem ook hoort als je de muziek iets harder hebt staan, ideaal.

ronnie73

Als dat ook geen uitkomst biedt zou ik toch zo'n goedkoop setje inbouwen. Heb ik zelf ook gedaan (20 euries bij de Action toendertijd) en werkt perfect, setje gaat al een behoorlijk poosje mee. Onlangs nog een setje ingebouwd bij een maatje van mij, werkt ook prima.  O0

maartenb

Diagnose bij Renault was dat 't waarschijnlijk dat speakertje is. Binnenkort eens open leggen...

edit: de offerte van Renault Stam zegt dat dat speakertje € 43,75 excl. BTW moet kosten!? :-\ Dialogys hier heeft het over € 8,26 wat ik nogal een verschil vind. Zelfde referentie: 82 00 259 144. Dan kan ik wellicht beter m'n geluk beproeven op ebay.co.uk.

maartenb

Iemand nog een idee waarom dat speakertje hier zo duur zou moeten zijn? Doet me een beetje denk aan die spoiler die in België veel goedkoper is...