Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.651
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 41
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 29
  • Totaal: 30
  • Gert

Laguna II compressor

Gestart door benosman, 28 juni, 2010, 16:08

Vorige topic - Volgende topic

benosman

Beste mensen,

ik wil de bekabeling/stekker van de compressor vernieuwen. maar waar onder de motorkap zit de compressor van de airco? en waar zit de aansluiting van de kabels?

ik kan er geen tekening over vinden.

alvast bedankt...

viper

als je voor de auto staat, aan de voorkant van de motor, distributiekant helemaal onderaan

rookie

en waarom wil je het vernieuwen? Als je niet weet waar het onderdeel zit?

benosman

ik wil eerst de bekabeling van de compressor bekijken en als die weg-geoxideerd is, wil ik vernieuwen. want bij hoge toeren werkt de airco niet.

na vernieuwen van de bekabeling ga ik naar de dealer om te zien of er foutcodes in de computer zitten.

rookie

Nou, dan zou ik eerst eens kijken na de stekker, heb je hem er af, meet dan de sensor meteen door, deze is in de meeste gevallen kapot en niet de stekker of de bedrading. Even de weerstand meten van de sensor, meende dat hij 16 of 18 ohm moest zijn bij 25 graden.

viper

Citaat van: benosman op 29 juni, 2010, 15:46
want bij hoge toeren werkt de airco niet.

Wat noem jij hoge toeren en hoe diep is je gaspedaal dan ingedrukt ???

knotty

hey ho... is maar geod dat ik ff die technische onzin lees...

edwin wat had jij ook alweer met die airco en toeren boven de 2200per min.
die van mij kapt er namelijk mee zodra ik meer toeren maak dan 2100 - 2200 toeren.
Only milk and juice come in 2liters!
traffic.gif
title="Click to load original image"

rookie

nou, dat zei ik toch  ;)

Heeft namelijk te maken met de airco systeem. Jij hebt een storing (meende DF030) er in staan die doet vermoeden dat de sensor defect is.

Namelijk een airco systeem heeft 2 standen, een laag toeren (tot 2100 toeren) en een hoog toeren stand (+2100).
Als je deze storing hebt, werkt de airco wel onder de 2100 toeren, maar niet boven de 2100 toeren.

Nu om het op te lossen, je zult de sensor van de pomp na moeten meten, is deze een bepaalde Ohm, is hij goed.
Is hij kapot, kun je dit op 2 manieren oplossen, de renault manier is een nieuwe airco pomp, de andere manier is alleen de sensor vervangen, als je de link tenminste hier op het forum nog weer kunt vinden. Daarnaast kun je zo lang hebben doorgereden dat ook het airco display kaduk is, die moet je mogelijk ook vervangen. Maar voordat je het display vervangt, eerst de storing wissen met de clip, want deze blijft erin staan ook als de sensor goed is. Dus je denkt dat alles weer werkt, maar hij doet het nog niet goed, eerst wissen die storing.

Is de sensor goed qua Ohm, dan de kabel controleren of daar een breuk in zit.

Volgens mij heb je dan alles.

benosman

so,

afspraak gemaakt bij de renault dealer. dan kunnen ze foutcodes even inlezen  =fix= en kijken wat de probleem is