Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 17
  • Totaal: 17

Binnenverlichting blijft branden als er een deur open gaat

Gestart door Jovas, 05 maart, 2010, 14:49

Vorige topic - Volgende topic

Jovas

Hoi,

Heb het volgende probleem.
Als ik iemand laat uitstappen terwijl de motor loopt, dan blijft de binnenverlichting branden.
Moet dus eerste de motor afzetten, kaart eruit en dan opnieuw starten.
Ik heb al wel veel op het forum gelezen als het niet werkt, maar niet als het niet uit gaat.
Hopelijk weten jullie een oplossing.

Gr. Joyce

fs1

moet je bij het starten van de wagen op de startknop blijven drukken of is 1 drukje goed om te starten?

Sfinx

Euhm, is dit niet gewoon het verschijnsel dat er een vertraging in zit en dat de verlichting na x seconden dimmend uit gaat?

stinkie

Nee, mijn vorige lag heeft het ook gehad, heb toen een "duupke" uitgevoerd en de binnenverlichting werkte weer zoals het hoorde....

Sfinx

Je zou denken dat die switch in de kaartlezer het simpelweg wel of niet doet, maar kennelijk is daar toch verschil in. Voordat ik bij mij het 'Duupke' uitvoerde had ik geen problemen met de binnenverlichting, alleen maar met lang de startknop moeten indrukken. (Oke, en de radio ging niet aan in de eerste stand)

Jovas

Tja, wat is lang indrukken?
We moeten de startknop goed indrukken, maar lang vast houden is wat anders..
Het is niet de normale vertraging van de lichten, maar blijft 20 minuten branden als je verder rijdt.

Sfinx

Lang indrukken = tot de motor loopt.
Wat genoeg zou moeten zijn: Indrukken zodat de startmotor gaat draaien, knop kan dan losgelaten worden, startproces gaat automatisch verder.

Duupke (Ronald)

Normaal:

instappen - kaart insteken - knop indrukken (zoals je met een mobieltje een gesprek aanneemt) - gordel vastmaken (in die tussentijd zou de motor al moeten draaien) - juiste versnelling inschakelen - rijden.

Jovas

Ok, ik zal er eens op letten of de startmotor het proces in werking zet of we de knop moeten indrukken tot alles draait.
Wat heeft dit met elkaar te maken dan?

Sfinx

Als je de kaart in de kaartlezer steekt worden er 2 kleine switches geactiveerd. De eerste is de zogenaamde accesoirestand: o.a. radio gaat aan. De tweede switch is het zogenaamde contact: alle controlelampjes branden, airco/aanjager/kachel e.d. gaan aan. De startknop is vervolgens het werkelijke starten.
Strikt genomen gebeurt er dus hetzelfde als met een normale contactsleutel. Accesoirestand --> contactstand --> starten.
Nu wil het wel eens voorkomen dat in de kaartlezer het lipje wat de eerste switch moet indrukken afbreekt. Dan start de auto nog altijd, maar je mist dus die eerste accesoirestand. Dit resulteert o.a. in het moeten vasthouden van de startknop, totdat de motor draait.

Overigens is zo'n afgebroken lipje makkelijk te verhelpen met een stukje tie-wrap en wat superlijm.

duncs

dit heb ik ook gehad de binnenverlichting ging naar een x aantal minuten uit of helemaal niet tijdens het rijden,na dat ik een "duupke" heb uitgevoerd werkte alles weer zoals het moest.Wat is die microswitch toch belangrijk zeg
Gr's Duncan

Jovas

Ja, over een "duupke" heb ik al meer mensen gehoord. Maar ik kom er eigenlijk niet achter wat dat is.
Behalve de naam van een medeforummer geloof ik.
Dus als iemand het me kan vertellen dan heel graag!