Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.532
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 30
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 25
  • Totaal: 25

aansluiting buis op luchtfilterhuis

Gestart door david3584, 05 april, 2009, 22:09

Vorige topic - Volgende topic

Ed

Ik had een stukje PVC van 75 mm doorsnede gekocht. Deze pastte in eerste instantie net niet in de inlaat, maar met een beetje slijp en schuurwerk pastte de pijp net wel in de inlaat. Daarna flink de pijp in de inlaat gehamerd, zit goed vast nu.  Guess what: no duct-tape needed. ;D
Het filter had een opening van ca 78 mm, dus die past goed op de pijp.

Overigens heb ik de onderkant van het originele filterhuis laten zitten. Hij scheen aan de onderkant nog vast te zitten, volgens mij een rubbertje of zoiets? Ik wilde het niet kapotmaken, vandaar. Er zal later nog een bocht in komen, want volgens mij pikt ie nu veel te veel warme lucht en volgens mij merkte ik dat al in accelleratie (hij lijkt na 3000 toeren wat in te houden tot zo'n 4000 toeren). Maar ja, het is vandaag dan ook behoorlijk heet buiten.

Het geluid is trouwens behoorlijk bruut. Je hoort die V6 roffel nu echt goed als je de rechterpedaal vloert. Ik dacht dat alleen de BMW's en Audi's zo'n geluid konden produceren, maar Renaults die kunnen er dus ook wat van! ;)

Hier 2 foto's:

traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif
title="Click to load original image"

lagunadriver

ziet er goed uit.

ik weet verder niet veel af van techniek, maar ik heb ook wel gehoord dat wanneer er een open lucht filter gemonteerd word, dat het kan zijn dat de auto te veel lucht krijgt volgens de Ecu, luchtmassameter ??? en dat ie daarom gaat inhouden!?

Ed

Ja, dat zou best kunnen, ik weet het ook niet. Maar het gebeurde pas nadat het originele filter eruit was gehaald. Dus ik zou zeggen dat het hiermee te maken kan hebben. Het is trouwens zo'n goedkoop universeel filter, maar volgens mij maakt dat niet zo uit. Ik zat trouwens elders op het internet te lezen: er zijn er meer die er last van hebben. Het is schijnbaar zo dat zo'n filter zorgt voor een luchtwerveling, waardoor bepaalde sensoren niet meer goed kunnen meten. Met een remap zou dat probleem uit de wereld kunnen worden geholpen. Maar volgens mij gaat dat niet bij een V6...

Ik had trouwens gelezen dat het maken van gaten in het originele filterhuis (in dit geval aan de onderzijde) ook zorgt voor meer geluid. Weet iemand of dat klopt? Ik neem aan dat er dan geen andere luchtwerveling optreedt. Want als de auto door dat luchtfilter gaat inhouden, dan kan dat geluid nog zo mooi zijn, maar dan gaat het originele filter toch mooi terug.

Paul

Ik heb nergens last van gehad, liep perfect.

lagunadriver

Citaat van: Ed op 27 juni, 2011, 20:28
Met een remap zou dat probleem uit de wereld kunnen worden geholpen. Maar volgens mij gaat dat niet bij een V6...

volgens mij is dat de oplossing!, en dat is zeker te doen denk aan zo'n 10 pk  :P

Ed

Ja, 10 pk eraf.

@ Paul: Misschien dat het toch wel te maken heeft met de temperatuur buiten vanmiddag, het was echt pleuris-warm. Ik heb net nog wat rondjes gereden, had er nu geen last van. De V6 goed warm gereden, maar ik bespeurde verder nergens nog enig inhouden. Een paar keer flink doorgetrokken zonder problemen. Misschien heeft het er ook mee te maken dat er nu nog te weinig koele lucht binnenkomt, omdat ik de onderkant van het luchtfilterhuis heb laten zitten icm met de buitentemperatuur vanmiddag. Weet je hoe die eraf moet, want hij schijnt aan de onderkant nog met een rubbertje vast te zitten of zo? Ik was bang om het kapot te trekken, ik wil de hele behuizing heel laten.

Ik heb met de camera een filmpje opgenomen, voor diegenen die het leuk vinden:

https://www.youtube.com/watch?v=_8Am0D4t158

melcon

Ed, allemaal flauwekul, een open luchtfilter zorgt niet voor meer lucht als een papieren filter. En zelfs als deze dat wel zou doen, dan is het simpel, de ecu spuit dan meer benzine in. Teveel lucht kan niet  ;)

In elk geval, het inhouden komt door de plaats van het luchtfilter, hij hapt nu voornamelijk warme lucht en dat ga je merken. Zeker met zulk warm weer. Zorg dat je hem achter / onder de koplamp krijgt, tussen de accu en de koplamp.
De V6 kan gewoon een nieuwe mapping krijgen,geen probleem. Gaten in het ori luchtfilter huis zou ik niet aan beginnen, prutswerk  =tap= ;)

Ed

Het geval van de remapping, dit las ik in het geval van een Subaru. Maar mocht dat dus nodig zijn, dan schroef ik het originele filterhuis weer terug. Het is dan ook enkel voor het geluid, niets meer en minder. Ik denk ook wel dat het verschil zal uitmaken om het filter niet direct naast het blok te monteren. Moet even kijken of ik hem mooi naar beneden kan trekken.

melcon

Jij hebt in elk geval geen remapping nodig, het zal wel iets verschil maken om de mapping te optimaliseren maar dan praat je over 0,1%. Subaru jongens hebben altijd sterke verhalen over hoeveel pk ze wel niet hebben dus die moet je altijd met een zak zout nemen ;)

Net als hun superieure 4 wielaandrijving, ondertussen worden ze aan alle kanten voorbij gereden door een megane RS met 100 pk minder  ;) :P

Ed

Ed

Edit: ik had net hier een stuk geschreven, maar laat maar zitten. Ik heb de originele filterbehuizing teruggeplaatst, er is toch wel sprake van inhouden. Dat is het me niet waard, dat geluid.
@ Paul (of een ieder met ervaring of kennis van de V6): klopt het dat de power er bij 4000 toeren redelijk abrupt in komt? Ik was in eerste instantie van mening dat de V6 vanaf 3000 toeren geleidelijk opbouwt tot 4000.   

Paul

;)

Citaat van: Paul op 20 juni, 2011, 17:38
Je moet hem flink op zijn ballen trappen, al het vermogen zit bovenin.
Boven de 4000-4500 houden

Michael

Leuk filmpje, even inhouden voor de tunnel en dan vol gas erdoor heen  !!

Ed

Ja Paul, dat snap ik, maar het ging me om de abrupte overgang, als de 4000 toeren worden bereikt? ;) Ik meende namelijk dat het zo was dat vanaf zo'n 3000 toeren het vermogen geleidelijk groter wordt tot 4000. Nu is het net alsof ik pas bij 4000 vol het gas in trapt.

Citaat van: Paul op 29 juni, 2011, 17:16
;)

Paul

Heb je niet per ongeluk een slang los getrokken?