Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 33
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 32
  • Totaal: 32

Blaupunkt wisselaar checkt steeds weer discs bij starten auto

Gestart door Thijs, 28 januari, 2007, 17:03

Vorige topic - Volgende topic

Thijs

Mensen, een vraag over het volgende:

Een maat van mij heeft een Renault 19 met Blaupunkt autoradio en CDwisselaar. Nu is het volgende het geval: als je de radio aanzet en je wilt CD's uit de wisselaar gaan luisteren, wordt altijd gecontroleerd of er discs in het magazijn zitten. Vervolgens kun je gaan luisteren wat je wit.

Tot zover gaat alles goed. Probleem is echter wanneer je de auto uitgaat etc., dus wanneer de auto van het contact af gaat. Elke keer wanneer je dit doet worden de discs opnieuw gecheckt ?n hij gaat -net als een gewone CD-speler - niet verder waar hij gebleven was met spelen.

Dit zou dan toch op te lossen moeten zijn door b.v. de wisselaar directe stroom te geven vanaf de accu, of niet? Hoe zou je dit in ieder geval kunnen oplossen? Dank alvast!

fabio

Ja lijkt erop dat het geheugen wegvalt dus rechtstreeks op de accu moet volstaan

Thijs

Ik heb meegeholpen met de 'installatie' van deze wisselaar dus weet hoe deze aangesloten is. Nu weet ik dus dat er geen stroomkabels direct naar de wisselaar lopen. Het lijkt me dan ook logisch dat de wisselaar de stroom rechtstreeks via de radio krijgt ;).

Is het makkelijk te doen om stroom rechtstreeks naar de radio te 'sturen' vanaf de accu of is dit lastig? Of is er misschien een ander "draad" vanwaar je de stroom af kunt tappen, omdat die stroom ook al rechtstreeks van de accu af komt?

fabio

Ik zoek meestal een plekje bij de bijrijders kant bij de voeten ,en anders moet je met een multimeter even checken welke zekering er constant stroom heeft en daar van af pakken .Maar daar moet je wel mee uitkijken ivm overbelasting

Thijs

Daar lopen wel draden die je kunt gebruiken/waar je op kunt aansluiten :-[? Ben niet zo technisch/weet niet zoveel van de R19 af (of auto's in het algemeen) dat ik zomaar weet wat ik moet pakken, vandaar...

fs1

hm heb geen ervaring met blaupunkt specifiek, maar wat gezegd wordt, klopt wel lijkt me, maar evengoed wil dit zeggen dat er iets mis is, en niet op te lossen met een "laten we dan van erges anders 12V aftappen"...

en de radio zelf? zeker dat de constante 12V en de 12V na contact niet omgewisseld zijn? want als dat niet het geval is, en voor de rest lijkt alles ok, dan zal er wel iets mis zijn met het toestel of de kabel...

maar het lijkt mij dat het beschreven probleem dan moet voorkomen bij heel de radio zelf ook (niet onthouden van radiozonders enzo)... check alles nog maar eens goed, apart gaan voeden is echt niet de juiste oplossing

fabio

nee als de radio wel alle zenders en dergelijke vasthoud ligt het idd niet aan de voeding

Thijs

Ik heb het nagevraagd; met de radio is niets aan de hand. De radio krijgt overigens stroom via de accu - volgens zeggen - want als je de auto niet aan hebt, dan zou de radio ook zo aan kunnen. De wisselaar is wat stroom betreft 'afhankelijk' van de radio. Blijkbaar is er geen standbygeheugen in deze wisselaar? Het betreft overigens een wisselaar van het type CDC-A08.

Rechtstreeks aansluiten op de accu of via een andere draad lijkt me dan ook niet (meer) te helpen dan hoe het nu is aangesloten...

Thijs

Gutenabend...

Een vraagje: een maat van mij is van plan een versterker te gaan inbouwen in zijn R19 (ja, dezelfde van de Blaupunkt wisselaar :)), nu was zijn vraag of het moeilijk is om dat allemaal zelf te doen. Ben je er veel tijd mee kwijt? Is het moeilijk? Is het (dus) iets om zelf te doen als je zoiets nog nooit eerder gedaan hebt?

M.a.w.: is er iemand die weet waar je een handleiding voor kunt vinden of waar ik tips vandaan kan halen? Of zeggen jullie: dat kun je (de eerste keer) beter door een pro laten doen?

Alvast bedankt weer!

fabio

fs1

in een R19 is redelijk simpel :-) gewoon wat kapjes langs de zijkanten losmaken om alle draden mooi onder te steken... as ge geen verstand hebt van elektronica, laten doen zou ik zeggen, als ge wel verstand hebt van elektronica kan de R19 zelf u niet tegenhouden, die zit niet zo moeilijk in mekaar namelijk!

hangt er ook allemaal een beetje van af wat ie wil doen natuurlijk...

as die mens nie te ver woont van de belgisch-nederlandse grens wil ik wel wa helpen dermee... da geldt voor iedereen trouwes...

Thijs

Probleem was dat ie geen constante stroom kreeg, nu dus wel. Hij deed het dus, maar nog net ff niet goed genoeg :D