Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.638
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 33
  • Totaal: 33

Problemen met airco/verwarming/xenon

Gestart door Guus, 28 januari, 2009, 11:08

Vorige topic - Volgende topic

Guus

Hallo allemaal,

Ik heb enkele problemen met mijn Laguna 1.9 dCi uit 2002 met automatische airco.

Na het inbouwen van een parrot 3100 starte de Laguna niet meer. Dit is door een Renault garage hersteld, bleek een kapotte accu te zijn, dus vervangen en rijden maar weer.

Echter sindsdien heb ik nog enkele problemen:
1) Airco/zekering 9
Zekering 9 onder de motorkap bij de accu  gaat al kapot zodra je de zekering er in drukt. Volgens de Renault garage zit er kortsluiting in de airco compressor. Echter dialogys geeft het volgende schema aan. F9 = zekering langzaam koelventilateur.

2) Verwarming/voorverwarming/aanjager/
Normaal gesproken werd mijn Laguna snel warm op zowel max. als auto. Aantal streepjes was maximaal en na een x periode versnelde de aanjager nogmaals.
Nu begint de aanjager op 1 streepje en loopt heel langzaam op tot uiteindelijk het maximale aantal. Weer iets later versneld die dan nog een keer.

3) Xenon verlichting/hoogte-verstelling
Als het regent of ik heb de auto laten wassen verspringt de xenon verlichting omhoog en terug binnen enkele tienden van seconden. Het lijkt nu of ik de hele weg loop te seinen, zeer irritant dus, vooral voor mede weggebruikers.

Welke enthousiasteling/kenner kan mij hierbij helpen.

Alvast bedankt.

Guus

merijnveer

3)

Dit heb ik ook gehad, ik denk dat het mechanisme dat ze automatisch stelt in de war is.
Meestal gebeurd dit nadat je een keer zwaar beladen bent geweest.
Bij mij hebben ze ze opnieuw gesteld en toen was het over.
Dit kun je overigens ook zelf met een inbus sleutel onder de motorkap op het lichhuis zit een ingang.
Je kunt de lampen handmatig naar boven en beneden draaien ( zorg dat je licht aanstaat )

Lagunainitiale

Van probleem drie denk ik dan een van de twee hoogte sensoren vol loopt met water. Eentje zit er bij de bestuurderskant aan de voor ophanging, en eentje zit er aan je achter ophanging. Kan even kijken of die niet lekken.

Want als je zoals merijnveer zou moeten bijstellen dan moeten de lampen wel gewoon stilstaan als de auto niet veert.

Guus

Ga van het weekend gelijk kijken of de sensoren niet vol lopen met water, bedankt voor de tip.
Weet iemand ook hoe deze sensoren eruit zien, dat zoekt veel makkelijker.

Wat betreft de overige 2 problemen, iemand nog suggesties???

Alvast bedankt,,

Guus

Lagunainitiale

Er zit zowel voor als achter een plastic stangetje aan de ophanging, dit plastic stangetje gaat naar een kastje met een hevel eraan, aan dit kastje zit weer een stekker met draden, dit zijn ze . Is niet te missen voorzijde zit ie bestuurderskant.

Guus

Heb de elektrische aansluitingen van de hoogte-sensoren compleet met tape afgeplakt.
Nu wachten op regen en kijken of het geholpen heeft.

Iemand nog suggesties voor het probleem met de verwarming/airco.
Weet iemand hoe ik de airco-compressor kan vervangen?
Bedankt alvast voor alle info.

Guus

Guus

Probleem 1 en 2 zijn opgelost.
Andere Aircopomp gemonteerd, laten afvullen en een nieuwe zekering geplaatst.

Probleem met Xenonverlichting blijft.
Ga met de tuinslang en dus water proberen welke van de 2 hoogte sensoren het betreft en dan deze vervangen.

Nogmaals dank.

Guus