Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 11
  • Totaal: 11

banden / velgen topic (gestart als gezocht)

Gestart door fs1, 20 januari, 2007, 12:46

Vorige topic - Volgende topic

Medic-XX

Heb vandaag nieuwe Vredestein's laten monteren 235-45-17 de Sessanta Ultrac.
Heerlijke stille band goede wegligging. Nu bij Euromaster in de aanbieding.

marxander

En nu ook km verschil...

van mijn mobiele kantoor.

kevinbreda

Hb je misschien een fototje

Ik ben zelf beetje van die velgen met een bedje dat de velg wat dieper ligt en dan zon mooie gepolijste rand

rookie

Medic-XX

Gister even alle legale snelheden gecheckt met twee gps toestellen erbij. Ik had op 100 4 km afwijking nu nog maar 2 a 3 km had verwacht meer afwijking te hebben maar het valt reuze mee

kevinbreda

Ik vind het eigelijk best wel dik

Ik wil ook zulk soort velgen alleen dan met zon velg rand

woutertje

Ik heb 18 inch velgen gekocht. Daarop zitten 215-45-18 banden. Twee banden zijn af, twee banden hebben nog4-5mm.
Nu wil de twee banden die af zijn vervangen voor nieuwe. Eigenlijk wil ik 225-40-18 hebben. Alleen zit ik dan met twee banden (van 215-45-18) met 4-5 mm die ik het liefste achter wil doen en twee banden met 225-40-18 die ik het liefste voor wil doen (ivm profiel)
Alleen dan zou ik dunnere banden achter hebben dan voor. Dat loopt niet lekker toch?

Of kan ik ook gewoon weer 215-45-18 nemen?

Komt onder een Laguna 2-V6

Dank alvast voor jullie reacties!

Appelsien

Ik zou geen 2 verschillende maten banden op de auto willen. Gezien t een v6 is zit er ESP op en die kan wel eens in de war raken als je achter een grotere omtrek (dus minder omwentelingen vd band) hebt als voor. Om dicht bij de omtrek van origineel te blijven zit je volgens mij met 225/40R18 t best, maar dan zou je dus 4 nieuwe banden moeten...
Laguna II Phase II Grand Tour 3.0 v6 initiale (aut5)

woutertje

Dank je Appelsien!

Het verschil in omtrek is 4 cm (tussen 225-40 en 215-45), ofwel 2%

Ik lees ook veel berichten op verschillende fora dat de beste banden beter achter kunnen dan voor...
Ik zit dat sterk te overwegen: nieuwe 225-40-18 achter en de oude 215-45-18 voor

Appelsien

Beste banden indd beter achter (ivm uitbreken achterkant) maar vaak wil je voor het beste profiel ivm sneller slijten zodat ze alle 4 redelijk gelijk aan vervanging toe zijn. Ieder zijn eigen keus dus.

Wellicht kunnen de monteurs hier je vertellen of je ESP gaat mekkeren bij een andere wielomtrek.

woutertje

ok, thanx! Dan zou ik dus wel het beste voor de "gewone" maat kunnen gaan: 225-40-18

Monteurs hier die weten of mijn ESP gaat mekkeren ;-)? =rij= =fix=

Appelsien

Je ESP houd je wielrotaties bij om de auto te kunnen corrigeren bij een evt slip. Als je nu 2 verschillende wielomtrekken hebt (grotere 215/45 banden achter) denkt het systeem dat je achterwielen minder snel gaan, en dat gecombineerd met de stand van het stuur en de positie van de gyroscoop doet de ESP beslissen om wel of niet het motorvermogen te corrigeren en/of een wiel af te remmen. Dat zie je dan aan het oplichten van het ESP lampje.

Let wel, ik weet niet of het gebeurd (weet de toleranties van t systeem niet) maar geef aan dat t een mogelijk gevolg kan zijn van 2 verschillende wielomtrekken.