Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 28
  • Totaal: 28

esp onderdelen / storing

Gestart door fs1, 23 augustus, 2008, 12:18

Vorige topic - Volgende topic

fs1

op de display in het midden van m'n tellerbak trad gisteren een storing op "esp controleren" ofzoiets.. nuja dat boeit me niet echt, ik heb dat nerges voor odig, maar vind het gewoon niet leuk dat die melding daar staat.. waar zitten er verschuillende onderdelen van de esp? waarschijnlijk is er gewoon iets los ofzo.. het kwam toen ik over een kasseibaan aan het rijden was

stinkie

Wanneer gaan ze in Belgie nou eens asfalteren?  ;D

Ik weet dat bij Opel (sorry, maar ik ben 5 jaar automonteur geweest bij een Opel dealer) het signaal voor de EPS van de ABS sensoren komt. Ik weet dus niet of dat ook bij de Laguna is.... Het lijkt mij sterk dat ze voor EPS aparte sensoren gebruiken. Rookie?

Dreke

Ik had nog niet zo lang geleden een toerentalsensor kapot en de sprekende dame begon te zeuren dat ik een esp storing had toen ik stilviel. ???

rookie

esp en abs gebruiken dezelfde sensoren. Misschien dat je de storing moet laten reseten bij de dealer. Of hij gaat vanzelf weg.

fs1

allemaal goed en wel, maar waar zitten die sensoren dan??

rookie

een draad loopt naar jouw aslager (wiellager), dit is de ABS sensor. Echter hij haalt gegevens uit het lager, hoe snel het wiel draait. Wat jij precies schoon moet maken is mij niet duidelijk, maar ik zoe eerst eens kijken of alle 4 de draden nog vast zitten.

fs1

alle 4 draden? je bedoelt bij elk wiel eentje? of hoe zie je dat precies? aan de achterwielen is er toch geen abs of esp toestanden? ofwel?

rookie