Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 28
  • Totaal: 28

esp onderdelen / storing

Gestart door fs1, 23 augustus, 2008, 12:18

Vorige topic - Volgende topic

fs1

op de display in het midden van m'n tellerbak trad gisteren een storing op "esp controleren" ofzoiets.. nuja dat boeit me niet echt, ik heb dat nerges voor odig, maar vind het gewoon niet leuk dat die melding daar staat.. waar zitten er verschuillende onderdelen van de esp? waarschijnlijk is er gewoon iets los ofzo.. het kwam toen ik over een kasseibaan aan het rijden was

stinkie

Wanneer gaan ze in Belgie nou eens asfalteren?  ;D

Ik weet dat bij Opel (sorry, maar ik ben 5 jaar automonteur geweest bij een Opel dealer) het signaal voor de EPS van de ABS sensoren komt. Ik weet dus niet of dat ook bij de Laguna is.... Het lijkt mij sterk dat ze voor EPS aparte sensoren gebruiken. Rookie?

Dreke

Ik had nog niet zo lang geleden een toerentalsensor kapot en de sprekende dame begon te zeuren dat ik een esp storing had toen ik stilviel. ???

rookie

esp en abs gebruiken dezelfde sensoren. Misschien dat je de storing moet laten reseten bij de dealer. Of hij gaat vanzelf weg.

fs1

allemaal goed en wel, maar waar zitten die sensoren dan??

rookie

een draad loopt naar jouw aslager (wiellager), dit is de ABS sensor. Echter hij haalt gegevens uit het lager, hoe snel het wiel draait. Wat jij precies schoon moet maken is mij niet duidelijk, maar ik zoe eerst eens kijken of alle 4 de draden nog vast zitten.

fs1

alle 4 draden? je bedoelt bij elk wiel eentje? of hoe zie je dat precies? aan de achterwielen is er toch geen abs of esp toestanden? ofwel?

rookie

alle 4 de wielen, want het is belangrijk dat alle vier de remsystemen bij ABS apart worden aangestuurd, zeker bij ESP.

fs1

heb alles gecheckt, overal zat alles nog goed vast dus daar ligt het niet aan..

linksvooraan wel een drek die in het rond was rondgespet precies, zwartgroenig van kleur, dikte tussen olie en vet in.. precies rondgespet rond de rubber van de cardanas maar die lijkt niet lek.. mss dat dat iets met het probleem te maken heeft??

traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif

traffic.gif

zal wss maar eens naar de dealer gaan zeker? tenzij dat her de oplossing nog kan worden gevonden.. ik vind het niet direct dus

fabio

denk toch dat er een scheur in je rubber zit of ze hebben er overdreven veel vet in gedaan

fs1

ja dat hoop ik ook, scheur in die rubber, dat vet was er voorheen nog niet.. dat weet ik zeker

Mike

Misschienn ene stomme opmerking maar zit er nog genoeg remvloeistof in je reservoir, misschien dat je ergen ene lek hebt?

fs1

nee het was te dik om remvloeistof te zijn..

rookie

had jij geen lekkage van de bak, toen je de schokbrekers vervangde, heb je het olie peil in de bak zelf al gecontroleerd?

fs1

nee is ook geen bakolie, die liep er uit toen ik de veerpoten aan het vervangen was, en deze was nog heel zuiver, het leek me echt ook veel te dik om eenders welke soort olie te zijn..