Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 507
  • Nieuwste: Greco
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.653
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 23
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

Aanjager defekt door gesmolten stekker

Gestart door GeeWiz, 22 juni, 2008, 21:20

Vorige topic - Volgende topic

fs1

dat had ik echt niet verwacht van jou ed... in elk geval het is iets voor in de elektriciteit, niet voor in de elektronica

de hoofreden is namelijk de volgende; als je wat pech hebt heb je een bepaalde dag een mooie auto en de volgende dag niet meer omdat ie afgefikt is... dat is vrij kort uitgelegd, de redenen kan je vast zelf verzinnen... die schroefjes in zo'n kroonsteentje zitten bloot, er moet maar eens iets dat raken of eenders wat...

bijkomende redenen zijn gewoon minder goeie contacten, en draden die toch nog wel eens kunnen loskomen, een kroonsteentje is ontworpen om een vaste uit 1 dikke draad bestaande (elektriciteitsdraad dus) in vast te schroeven, draden in de auto zijn allemaal fijne adertjes samen in een plastiek hoesje, als je die gaat vastzetten in zo'n dingetje heb je de helft ervan al kapot gedraaid, hoe voorzichtig je ook bent, en de rest volgt snel, en dat brengt ons weer bij de eerste reden

conclusie: voor de veiligheid absoluut niet te gebruiken in de auto

moest je me nogal vinden overdrijven ofzo, vraag maar eens na bij de dealer of eenders welke andere garage

niet kwaad bedoeld, maar het is voor jezelf...

Ed

Niet verwacht van mij? Voorheen plakte ik alles vast met Duct hahaha. Kroonsteentjes is voor mij next level ;D

DaBuzzzzz

Geen kroonsteentjes in auto gebruiken!!! Zelfs de verzekering dekt niet als er schade doorkomt (en het is terug te vinden uiteraard)

Wat Fs1 zegt klopt al een bus. Kroonsteentjes zijn bedoeld om 1 kern koperdraad van 1,5 tot 2,5 mm2 vast te houden, niet een gewikkelde draad.
In een 12Volt systeem is de stroomsterkte (amperage) veel te hoog daarvoor. Een kern die je voor de helft kapot draait die gezekerd is op 10A of hoger wordt dan ineens een hittebron met alle risico's vandien

Ed

Wat voor stekkers kun je dan het beste gebruiken daarvoor (naast solderen met krimpkous)?

fs1

donor stekkers uit andere auto's lijkt me beste... maar om goed te zijn moet je die toch altijd solderen... als je wil kunnen we op een volgende meeting wel eens leren hoe te solderen? moeilijk is het echt niet als je maar een paar dingen onthoudt

melcon

Je haalt gewoon voor 50/60 euro een deftig soldeerstation bij b.v. de conrad, dan is solderen ook geen probleem meer. Stekkers kun je uit donors halen, los bestellen/kopen bij automaterialen zaken of via de dealer bestel je het stuk kabelboom wat je nodig hebt als nieuw. Laatste is uiteraard wel de meeste prijzige optie.

Ed

Oh ik kan wel solderen hoor :) Dat is het niet. Maar dat met die kroonsteentjes wist ik echt niet. 't Is dat ik het nu lees. Wederom wat geleerd !!

T-inus

Hoi Guys,

Ik heb een Laguna RT 1.8 uit '95 met Airco.
En bij mij is dus ook die stekker (10 polig die met 7 draadjes was aangesloten) naar de kachelmotor gedeeltelijk gesmolten/beschadigd.

Nou ben ik zo slim (not) geweest om die stekker helemaal los te maken van de van de kabelboom en ik nu heb ik totaal geen idee meer welke kleur op welke pool van de stekker aangesloten moet worden.

Zijn daar schema's van te vinden of kent iemand hier zo'n schema?

Zou jullie zeer dankbaar zijn want het is echt geen doen met dit koude winterweer zonder kachel!

freezframe

Weet je het al T-inus of ben je nog steeds zoekende in de kou? :(
Ik heb de mijne net los gehad, maar daar zaten 8draadjes aan, ook een ventilator die opeens niet meer draaien wil en na wat gefriemel wel weer.
Bij mij zijn er ook 2 stekkertjes bij waar de temperatuur wat opgelopen is door een slechte verbinding.
Ik hoor het wel of je nog iets wil weten.

freezframe

Vandaag ook bingo hier, m'n vrouw belt me op dat ze ineens een knal hoorde en vervolgens allemaal rook zag.
"De ventilator doet het niet meer, maar de auto draait nog en ik ben heel erg geschrokken",zegt ze.
Potdomme, de ventilator nu dus wel stuk.
Ik had de oude stekker zo goed mogelijk schoon gemaakt en waar kon de contacten geschuurd, want ik kon niet aan een andere stekker komen.
Nu moet ik dus ook nog een andere ventilator/aanjager aanschaffen.
Had dus beter meteen door kunnen pakken en een alternatief moeten regelen voor die @#$%^&* stekker!
Ik heb 'm er nu uit en inderdaad, 2 zwarte koperen wikkelingen.
Nu heb ik vroeger eens een dynamo opnieuw laten wikkelen en zelf ook nog eens over gedaan, maar is dat hier een optie of beter van niet?
Ik heb al gekeken of ik de poelie eraf kan halen, maar zie nergens nog een mogelijkheid, iemand anders wel?

T-inus

Ik ben nog steeds zoekende ;)
Heb op de sloop 2 nieuwe stekkers gehaald, bij de 1 komen er 5 draden uit en bij de ander 8 dus schiet ook nie veel mee op helaas...

Maar ik denk dat ik van de week met een maat van me (die elektricien is) alles een keer doormeet om op die manier alles aan te kunnen sluiten....

freezframe

Dus je hebt zelfs 2 stekkers te pakken weten te krijgen. !!
Ik kon hier bij de plaatselijke sloperij niet 1 krijgen, maar toen ik een week of wat later belde voor een andere aanjager + stekker, toen was er opeens wel 1!
Moest er wel €25 voor betalen over de prijs van de aanjager heen.
Totaal prijs voor een 2dehands aanjager met stekker voor €150 is mij te gortig.
Ik heb er nu 1 via het internet besteld bij een Hans Auto onderdelen in Amsterdam, met opsturen €65. ;D
Ik heb de boel nu weer opnieuw aangesloten, maar nu draait ie niet.
De originele stekker heb ik weer gebruikt, maar dat deel verwijdert waar de 2 slechte verbindingen zaten en die heb ik vervangen voor 2 nieuwe kleine stekkertjes.
Dus het is nog steeds demontabel den dat vind ik prettig.
Wat niet prettig is, is dat het nog niet werkt, ik hoop dat het een zekering is, anders moet de boel weer los en ik krijg pijn in m'n kop van dat ondersteboven sleutelen.
Ik heb ergens gelezen dat iemand die achterste schroef er niet weer in draaide omdat ie nogal lastig te bereiken is, maar dat vond ik geen optie, want je voelt dat ie dan niet goed aansluit in de bak.
Ik heb daarentegen het achterste schroefje vervangen voor 1 met een kruiskop, die laat zich iets makkelijker onder een hoek aandraaien, dan de torx.
En de torx die ik nu over had, heb ik aan de andere kant van de ventilator gebruikt, waar ook een oogje zit, zodat ie nu per saldo iets beter vast zit dan voorheen en zeker beter dan wanneer ie maar met 2 schroeven vast zit.

fs1

Duupke (Ronald)

Lagunainitiale

Als je een schroefje onder een hoek moet monteren kan je het beste een imbus boutje nemen welke je aandraait met een imbussleuteltje met zo'n balletje erop. (tip voor de volgende keer)