Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 507
  • Nieuwste: Greco
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.653
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 23
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 23
  • Totaal: 23

Aanjager defekt door gesmolten stekker

Gestart door GeeWiz, 22 juni, 2008, 21:20

Vorige topic - Volgende topic

melito

bij mij was het ook de stekker van de kachekmotor  zit er waarschijnlijk een breukje in de kabel van de + gewoon een nieuwe draadje doorverbinden en als het goed is doet die het weer !! !!

Hansie

En dat rookpluimpje wat ik zag, kan dat geen kwaat? ( Heb wel gelijk alles uitgezet )
Er zit volgens mij geen spanning meer op het ac control display ( waar de temperatuur aan gegeven word ) hier is niks meer op te zien, zou dit een zekering kunnen zijn ?

ik begin er zo snel mogelijk aan, want ik moet alles buiten doen en ben afhankelijk van het weer.
Ik laat weten hoe het verder gaat en hoe ik het e.v.t gedaan heb,want ik maak altijd overal foto's van zodat ik weet hoe het in elkaar zat.
die kan ik dan weer op dit forum zetten zodat een ander er ook mee geholpen is.

alvast hartelijk bedank voor jullie snelle reactie.TOFF

Vriendelijke Gr Hans

Ed

Geen pik meer op de ECC unit (ervanuitgaande dat je inderdaad bedoelt dat ie helemaal niks meer doet en het niet enkel gaat om het lampje van het display) duidt wat mij betreft op een kapotte 20A zekering op de zekeringkast (maar dan doet je radio en aansteker het ook niet meer) of op een probleem in de zekeringkast (printplaatbreuk). Deze laatste kan je controleren door de stekker op de zekeringplaat te controleren die helemaal links achteraan bovenop de zekeringkast zit. Je kan er misschien moeilijk bij komen. Een van de stekkers die dus in het dashboard vallen (dus niet de stekkers die onder op de zekeringkast zitten). Op de betreffende stekker drukken/wiebelen zorgt ervoor dat er weer contact gemaakt wordt en de ECC unit zal weer aanspringen. Is dit laatste het geval, dan zal je over een tijdje toch echt de zekeringkast moeten vervangen helaas.

Een kleine correctie: ook bij de printplaatbreuk zal je radio het hoogstwaarschijnlijk niet meer doen.

Hansie

hallo
Sorry dat ik niet duidelijk genoeg was.
De kleine ledjes branden wel, achteruit verwarming doet het ook gewoon.Het gaat echt om het DISPLAY. is s'avonds wel zwak verlicht
maar er is niets ( zichtbaar ) af te lezen. geen temperatuur instelling te zien, en de stand van de aanjager.
heeft misschien met de verbrande stekker te maken ??
Ik ga dit weekend eerst maar eens beginnen met de stekker na te kijken.  Bedankt voor je reactie  !!  !!

P.S  Leuke hond, doet me denken aan de hond die ik vroeger had.
Gr Hans

Ed

Oooh :D, enkel het lampje dus ;)

Om het lampje te kunnen vervangen, zal je de unit eruit moeten halen.
De asbak en het hele front waar de radio in zit (+ de radio zelf) moeten eruit gehaald worden. Da's niet zo moeilijk, de schroefplaatsen zijn duidelijk. Eenmaal eruit, kun je de ECC unit eruit halen. Let op, deze zitten vast met torx schroeven die onderin de unit zitten. Je moet er dus van onderen bij. Je kan ze niet (goed) zien, maar ze zitten er wil: links eentje en rechts eentje.

melcon

melito

ik heb dat ook allemaal toen gedaan stelt eigenlijk niet veel voor zit inderdaad met 2 torxjes vast lamje is ook makkelijk te vervangen succes we horen het wel  !! !! =fix=

Ed

Bedankt, maar liever had ik die titel dus niet ;D Wat een ellende kun je met zo'n ding hebben zeg... ;)

Citaat van: Maarten Jan op 06 augustus, 2010, 14:54
Ed, onze ECC expert  ;D

melcon

Helaas, je ontkomt er niet meer aan, de titel staat nu synoniem aan Ed  8)

Hansie

Hallo laguna vrienden

Heb mijn blower er uit gebouwd en deze was  doorgebrand. bedrading en STEKKER vertoonde GEEN sporen van verbranding of iets dergelijks. heb een andere BLOWER ( €75,- ) die wilde ik inbouwen,maar ik had GEEN stroom op de stekker. had ook de Relai ?? ( blokje achter het dashboard kasje ) vervangen nog geen stroom. Ik had ook de Zekeringen binnen onder het stuur na gekeken en ook onder de motorkap aan de stuurkant naast de accu ( plat bakje ) ook die waren goed .

Na een uurtje zoeken op de Laguna club side, het probleem gevonden. Er zitten nog een aantal zekeringen ( bij mij 3 ) van 40 amp onder het dashboard TUSSEN DE ZEKERINGEN KAST EN HET KOPPELINGS PEDAAL. Daar zit een klepje met ronde gaatjes en daar achter zitten de zekeringen, waarvan er bij mij 1 kapot was ( bij mij de middelste ). Die is van de verwarming blower  vandaar dat ik geen stroom op de stekker had.
Dus dat was bij mij de oorzaak.

Kijk even op deze side hier staan ook foto's bij .>> https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?topic=3275.15

Hartelijk bedankt voor jullie reacties

Gr Hansie

TonV

Hoi Laguna rijders,
Zoekend naar een probleem met mijn aanjager ben ik bij jullie topic gekomen.
Nu heb ik het volgende probleem.
Ik bezit een laguna uit 1994, in deze is later een Airco ingebouwd.
De aanjager had in het verleden het bekende probleem dat deze niet meer draaide.( verbrande plug )
Dat heb ik opgelost door de kontakten op de aanjager te vertinnen (dikker maken) dit was maar voor korte duur.
Nu blijft de aanjager, zodra de contactsleutel wordt omgedraaid, hoog toeren draaien en is niet te regel met de draaiknop.
Na bestudering van het schema van de airco, wat ik gelukkig bij de auto heb gekregen, zit er op de aanjager een 10 polige plug waarvan 7 punten zijn aangesloten.
De nummer staan op de rand van de plug en lopen van 1-5, A en B zijde.
Op A2 en A4 zitten twee dikke zwarte, B1 en B3 twee dikke rode, A1 is een dunne zwarte, B4 een dunne roden en B5 een dunne geel (groen). De dunne draden gaan naar de regelknop op het dashboard. De dikke gaan o.a. naar het relais en aarde Rood is de plus en zwart is de aarde (nul).
Nadat ik de inmiddels goed verschroeide plug verwijderd heb, blijken de drie zwarte draden op een vlak zitten n.l. de Nul. De 2 dikke rode draden zitten ook op een vlak de plus, de dunne rode is een spanning van c.a. 7 volt. De gele draad is de stuurdraad welke het toerental van de aanjager regeld.
Nu heb ik de aanjager op de bank getest en het is zo dat er meer als 20 ampere gaat lopen, als de control draad niet is aangesloten. Indien deze op is aangesloten op een spanning van 0-7 volt draait en regeld de aanjager netjes. De 12 volt (20 Amp) moet wel goed en stevig worden aangesloten. De 7 volt wordt gemaakt op de printplaat zelf, maar kan ook een aparte voeding zijn.
Nu heb ik de pluggen vervangen door een stevige kroonsteen en alles draad weer goed.
Het is een heel verhaal geworden maar ik wou het toch aan jullie vertellen.
P.S. de warmte uit de kachel zelf is nog steeds belabberd. Radiator verstopt?
gegroet Ton

Ed

Ik ben geen techneut: waarom hoort dit niet thuis in een auto? In huis gebruik je het toch ook?

melcon

Omdat alles in een auto onderhevig is aan trillingen, met een kroonsteen druk je het koper plat, het zit daardoor vast en zal in een andere mate meetrillen als het koperdeel wat niet vast zit. Uiteindelijk trilt het los. Of je maakt een propere stekker verbinding of je soldeert het geheel met krimpkous aan elkaar.

Dat is nog even buitenom de vochtinwerking die je ook nog eens in een auto hebt en in huis niet. Nou valt dat in het interieur wel mee gelukkig, toch is het een factor.

Ed

Ik moet zeggen dat ik toch redelijk veel gebruik maak van kroonsteentjes en tot op heden nog geen last heb van loszittende zaken en/of vocht... het is in ieder geval wel makkelijker dan solderen.