Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 507
  • Nieuwste: Greco
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.653
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 23
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

Aanjager defekt door gesmolten stekker

Gestart door GeeWiz, 22 juni, 2008, 21:20

Vorige topic - Volgende topic

GeeWiz

Hallo,

Als newbie op dit forum heb ik een vraag over mijn Laguna I uit 1996 met ecc airco. De aanjager is er onlangs mee opgehouden en deed het in geen enkele stand meer. Via dit forum lijk ik de oorzaak te hebben gevonden namelijk de stekker in de aanjager.
Ik kreeg em aan de praat door slechts wat aan de stekker en draden te wiebelen. Echter toen ik na een kort poosje successvol draaien de stekker er alsnog probeerde uit te trekken brande ik mijn vingers zowat. Zowel de stekker als de draden waren gloeiend heet. Dit leek mij geen normale zaak. Daarom toch besloten om de stekker eruit te halen (na afkoeling) om de kontakt weerstand eens te inspecteren. Dit koste nogal wat gepriegel aangezien de stekker zowat vastgesmolten zat in de aanjager. De stekker zag er inderdaad niet fris uit. 2 van de 8 pinnen in de aanjager zagen zelfs zwart (oxidatie ?).

Ik heb een 3 tal vragen hierover.

1. Ik heb er al veel over gelezen dat dit een zwak punt is van de laguna maar weet iemand de oorzaak van deze gesmolten stekker ?

2. De draden en stekker zouden toch normale omgevings temperatuur moeten hebben. Zoveel stroom zou er toch niet door moeten gaan ?

3. Heeft iemand een gouden tip hoe ik dit het beste kan oplossen ? (vervangende stekker???waar snel & goedkoop te vinden??) alternatieve goedwerkende oplossingen ?? (plaatjes zijn zeer welkom)

Bvd,

GW

Mike

Ik heb hetzelfde gahed bij mijn oude laguna, die heb ik toen zelfs verkocht met extra stekker.
Kan zijn dat alles zo heet word omdat het continue een soort kortsluiting maakt, de enige remedy is een andere stekker ergens halen.
Er komt trouwens ook Service in het display te staan van je ECC???
Dit kan nog wel eens problemen geven aangezien er veel sloperijen zijn die de stekker niet los willen verkopen, overigens een nieuwe halen bij de dealer gaat niet, zij hebben ze niet meer op vorraad.

Ik zou eerst een aantal sloperijen afgaan voor een nieuwe stekker en anders 1 stiekum van een oude afknippen als je toch in zo'n auto zit.

2e keuze, nieuwe aanjager bestellen, kost je tussen de 200 en 250 euro ( ff zoeken op www.onderdelenlijn.nl) sommige krijg je meteen een nieuwe stekker bij.

3e keuze, complete nieuwe kabelboom halen bij de dealer en die helemaal vervangen......geloof me als je daar niet ana wilt beginnen aangezien je de halve auto moet slopen.

Wat ik ook wel eens heb gelezen is dat iemand de stekker eraf heeft geknipt en dan allemaal nieuwe kleine stekkertjes ( die je ook voor speakers gebruikt man/vrouw) en die allemaal 1 voor 1 erop heeft gezet, let dan wel goed op dat je de juiste stekker op het juiste pinnetje doet.

Maak ook de pennetje eerst goed schoon!!!

En ja dit is inderdaad een bekend probleem van laguna I.

Welkom hier trouwens op het forum.

melcon

doorsolderen is ook een optie, maar let inderdaad op dat je de juiste draden met elkaar verbind.

GeeWiz

Mike, Maarten Jan thanks voor de reaktie maar ik ben er inmiddels uit.

Ik ben voor de losse speaker stekkertjes optie gegaan aangezien nieuwe stekker niet te verkrijgen is en 2e hands waarschijnlijk ook niet echt een betrouwbare optie is. De 2 geoxideerde stekkers in de aanjager heb ik uiteraard goed schoon geschuurd met fijn stukje schuurpapieer zodat er optimaal kontakt is. De speaker stekkertjes (vrouwtjes) moest ik een beetje oprekken met een kleine schroevendraaier want anders waren ze net te klein voor de aanjager stekker plaatjes (mannetjes). Het is wel belangrijk om de kleine klemmetjes te gebruiken want anders heb je gewoonweg te weinig ruimte. Na veel gepriegel draait de aanjager weer zoals het hoort in alle standen. En wat ook van belang is is dat de draden bij de stekker niet meer zo heet zijn als daarvoor. Blijkbaar vormeert de oude stekker een dermate hoge weerstand dat hier behoorlijk wat warmte bij vrij komt. Volgens mij kan dit zelfs best gevaarlijk worden.

Ik had trouwens de dealer gebeld om te checken voor een nieuwe stekker. Deze was zoals al gemeld inderdaad niet beschikbaar. De magazijn mijnheer herkende het probleem onmiddelijk en melde ook dat hij zelf wel vermoede dat deze versie van Laguna de kabeldiktes voor de aanjager aan de dunne kant zijn gekozen in combinatie met een zwakke stekker. Dit had hij echter nog niet bevestigd gekregen van Renault zelf.

Hier nog een mooi plaatje van een gesmolten stekker (helaas ben ik vergeten een plaatje te schieten van de gefixte versie):

traffic.gif
title="Click to load original image"

fs1

je bent vergeten de link naar het plaatsje te zetten tussen de img tags ;-)

GeeWiz

Mike

Zo zag die er inderdaad ook uit.
Geweldig dat het zo opgelost is en hou ons op de hoogte.
O ja als je het leuk vind stel je Laguna en jezelf voor in Mijn Laguna.

automobilia

algemene vraag

hoe kom je het makelijkst bij de aanjager?

Bert

Duupke (Ronald)

Meestal zit ie rechtsonder het dashboardkastje tegen het schutbord aan...

Black Cloud

hmmm dat ziet er lekker uit...  :-\
Heb er nog geen last van. maar als ik dit zo zie ga ik denk eerdaags toch maar ff kijken hoe het zooitje er nu uit ziet en eventueel ff bedenken wat te doen om dit te voorkomen...

fs1

ikvond niet direct een beter topic dus plaats ik het hier maar bij, ik was die stekker echt zat dus ik haal die aanjager uit mekaar en ook daar alle pinnetjes vuil tot echt zwart, dus dan maar draden rechstreeks aansolderen, heeft me in totaal toch een uurtje gekost maar nu blijft ie het tenminste doen hoop ik!

traffic.gif

de aanjager met de draden aan gesoldeerd op de print

traffic.gif

en de draden, niks spectaculairs dus...

achteraf wel erg klote om die aanjager terug op z'n plaats te krijgen, heb maar 2 van de 3 schroeven vastgezet, die achterste vind ik niet meer én was toch te lastig om bij te komen

viper

ja, het grote probleem is vooral de voedingslijnen van de blazer.

ik soldeer ze ook meestal direct door zonder stekker erop.

Mike

inderdaad een serieus probleem van dit type. heb wel eens op de sloop gekeken maar de stekkers los zijn ook moeilijk te krijgen.

viper

ja ?? ik dacht dat die bij de dealer te krijgen waren ??

Mike

Nou hier niet meer, dan moet je ene komplete kabel boom erbij kopen... A is dat veel werk en B nogal duur.