Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online

SPOED er is wat gebroken SPOED

Gestart door Lagunainitiale, 14 juni, 2008, 22:18

Vorige topic - Volgende topic

Lagunainitiale

Heeft enige haast dit onderwerp, ik heb morgen en maandag om het te repareren, en ik heb wat input nodig van wat de kwaal kan zijn.

2.2 dci 2003 hatchback

Volgende deed zicht voor: Ik rijdt een bocht naar links waarbij het onderstel wordt getordeerd. Er zat namelijk een put in de weg. Hierbij was een enorme harde knal te horen en voelen door de auto. De knal kwam van achteren, en ik zou zeggen de stabilisator stang breekt af. Rijdt ik stapvoets verder door de wijk. En bij drempels waar ik iets schuin overheen ga hoor en voel ik allemaal bonken door het onderstel. Ik heb kort hiervoor de zelfde dag met vier man in de auto gezeten.
Ik heb kort even gekeken naar het onderstel zonder de auto op te kriken, maar zag niks vreemds.

Nou komt de vraag: Wat kan er gebroken zijn. Heeft de auto achter een stabilisator stang (zo snel even niet gezien). Zitten er torsie stangen in de auto (volgens mij niet). En wat kan er nog meer breken aan het onderstel??? Het is zeker weten de achterzijde auto, volgens mij rechts. De achteras rubber zijn net nieuw.

rookie

Die is goed, dat kan veel zijn. Het kan een achterveer zijn, het kan de schokbreker zijn die afgeknapt is, een slag in het wiel.

Persoonlijk zou ik zeggen, een gat in de weg, bonken naderhand, ik denk een slag in de velg. Maar het kan vanalles zijn.

knotty

de velg denk ik niet(althans niet de hoofdoorzaak), een slag in je velg zou je ook merken als je gewoon rijd en niet alleen over drempels.
mijn gok is inderdaad een schokbreker.

maar dat is maar gokken. het beste wat je kunt doen is de auto op de krik en kijken.
Only milk and juice come in 2liters!
traffic.gif
title="Click to load original image"

rookie

maar het kan echt vanalles zijn, daarvoor is de klacht een beetje te vaag. Je hoort namelijk niets en je voelt niets.

Een schokbreker bonkt niet, het is duidelijke een metalen geluid wat op elkaar komt, dussssss.  :'(

melcon

zo te horen gewoon een geknapte veer, maaar goed, zoals al aangegeven,
het is een vage omschrijving.

fs1

mijn eerste idee was ook, een veer

proximus

Ik heb ook eens zoiets gehad met de Coupe.
Soms ratende en schudde de auto.
Hier bleek het de rubbers te zijn tussen de stabilisator stang van de voorwiel ophanging.
Misschien de moeite waard om die te controlleren.

Lagunainitiale

Het probleem zit zeker weten in de achterzijde van de auto. Het is niet de velg, want ik reed minder dan stapvoets. Er zat geen stoeprand of dergelijke in de weg, het was gewoon een kom in de weg wat iets verzakt is.

Maar in elk geval zal ik de schokbrekers controleren en de veren helemaal bekijken.
Kan het in een slecht geval zo zijn dat de draagarm welke van links naar echts loopt gewoon in het midden is gebroken? Of is die daar veel te dik voor?

rookie

het kan, maar daar is het volgens mij te dik voor, ik denk eerder aan een schokdemper of veer.

melcon

die lijkt mij daar ook veel te dik voor! Die is flink dikker dan een setje torsie staven,
en daar rijden ze rally mee zonder dat ze ooit breken (incl. de nodige "jumps" ;-) )

Lagunainitiale

Ik heb de auto opgekrikt, maar ik kan niks bijzonders zien. De veren kan ik helemaal tot aan boven zien, maar niet helemaal tot beneden (zit dat plastic bankje omheen) de schokbrekers zien er normaal uit en vertonen geen lekken.

De auto kan nog wel rijden zonder problemen, maar als ik snel achter elkaar naar links en naar rechts stuur tot de auto gaat wiebelen dan knakt het iederen keer wanneer de auto aan de rechter zijde naar beneden gaat. Het geluid komt van rechts achter. Bij inveren recht naar beneden geen probleem. Een bocht is ook geen probleem.

Eddie

Eventjes wat anders. Als er wel schade is (eventueel alleen financieel). Je reed normaal en er stonden plaatselijk geen waarschuwingsborden. "Even" de plaatselijke verantwoordelijke overheid (gemeente, provincie) verantwoordelijk stellen. Het zal een lange weg kunnen worden, maar ze zijn ten allen tijde verantwoordelijk voor de weg.

melcon

De auto wiebelt erger dan normaal neem ik aan?
Dan zit het in je stabilisator stang. Als je naar links stuurt
dan knakt het dus?

veren moet je gewoon voelen
trouwens, gewoon van boven naar beneden met je hand volgen,
dan vind je veel makkelijker en sneller een breuk dan te kijken, vooral
met weinig licht en als die niet op een brug staat  ;)

rookie

Citaat van: Eddie op 15 juni, 2008, 18:27
Eventjes wat anders. Als er wel schade is (eventueel alleen financieel). Je reed normaal en er stonden plaatselijk geen waarschuwingsborden. "Even" de plaatselijke verantwoordelijke overheid (gemeente, provincie) verantwoordelijk stellen. Het zal een lange weg kunnen worden, maar ze zijn ten allen tijde verantwoordelijk voor de weg.
Ja dat klopt, maar het kost wel moeite.

Ik denk dat de stang van de zuiger achter is afgebroken. Op de krik, wiel eraf en de plastic kap na beneden drukken (als dit kan??). Dan kun je zien of hij is afgeknapt.

fs1

die palstiek kappen kan je er wel vrij makkelijk afklikken, gewoon hard genoeg aan trekken, en hier en daar wat lipjes helpen omklikken.. er zal heus niets breken, gewoon hard genoeg doen ;-)