Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 16
  • Totaal: 16

Gebroken steek-as?

Gestart door knightchurch, 23 mei, 2008, 09:34

Vorige topic - Volgende topic

knightchurch

Afgelopen week waren wij voor een weekje in La Douche France en op 2e pinksterdag viel bij het optrekken van 1 naar 2 de aandrijving weg!
Stonden we gestrand op het Franse platte land.
Via de ANWB in Lyon de auto laten repareren (met veel stress en gezeur) in de regio en voor E400,- konden we we met onze Laguna huiswaards keren.

Volgens collegae zou het gaan om de steek-as, (op Franse nota staat; Remplacement transmission Droite 7711134780) dit was vroeger een zwak punt van de Franse auto's, maar nu toch niet meer??
Heeft iemand ook al ervaring met dit soort reparaties?

Greetz,

Ronald
traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif
title="Click to load original image"

rookie

Een steekas kan altijd kapot gaan, maar wat is er kapot gegaan, en veel belangrijker is hoe het gemaakt is. Dan ga ik ervan uit dat het de linker as is.

Een as veel veel te lijden, zeker omdat het voorwiel aandrijving is. Als je achteraandrijving hebt is het een stuk eenvoudiger.

Sfinx

Citaat van: knightchurch op 23 mei, 2008, 09:34

Remplacement transmission Droite 7711134780

Mijn (beperkte) kennis van de franse taal zegt mij dat het hier gaat om: "Vervanging aandrijving rechts 7711134780"

fs1

droite is idd rechts :-)

ik denk niet dat dit iets veelvoorkomends is, en volgens mij zelfs vroeger niet ook, denk dat je gewoon eens pech hebt gehad, zo'n assen breken normaal ook alleen maar als een grote schok optreedt of als er een foute (te zwakke) as gemonteerd zit

melcon

Een as zelf breekt eigenlijk nooit, ook vroeger niet. Wel waren de homokineten kwetsbaar,
maar alleen als de rubbers gescheurd waren. En aangezien de franse fabrikanten vroeger nog wel
eens verschillende kwaliteiten rubber gebruikten ging dat wel een snel stuk. Overigens kwam het net
zo vaak voor bij andere autofabrikanten(!)

Maar goed, gezien de prijs zal de steekas vervangen zijn (200,- euro + wat werk + diagnose).
Het is in elk geval absoluut geen zwak punt meer.

Duupke (Ronald)

De hoes zal wel kapot geweest zijn. Dan kan het vet eruit, en vuil en zand erin. Daar kan de homokineet niet goed tegen.
Meestal gaat ie dan eerst een hoop vervelende geluiden maken. Maar een as die breekt, dat heb ik nog nooit gezien of meegemaakt...

melcon

Op 1 iemand op het RTC forum na, die er elke race 1 breekt  :P
maar goed, een as breekt nooit nee.

Duupke (Ronald)

cew-nijhof

Hallo

Ja , ook een gebroken R-aandrijfas gehad op Laguna ll GT  2001 en veel problemen met verz.
Was in Croatie ca. 570 euro kwijt voor de reparatie.
Is wel een Laguna probleem . Er zijn daarvoor al omruil assen in de handel voor ( ten der tijd ) ca 200 euro ex montage.

MVG  C.Nijhof

melcon

weet je ook nog waar de as gebroken was?

rookie

daar ben ik wel in geintreseerd. Was hij echt gebroken of waren de homo dingen op.