Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 502
  • Nieuwste: peter22
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.513
  • Totaal topics: 10.391
  • Online vandaag: 86
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 32
  • Totaal: 32

achteruitrijschakelaar

Gestart door Qball, 23 januari, 2008, 11:17

Vorige topic - Volgende topic

micheln

Help, ik heb nu sinds gisteren het zelfde geintje met mijn laguna 2.0 IDE 2002 , de achteruitrij lichten en parkeersensoren werken niet meer en de automatische achterruitenwisser gaat niet meer aan als je achteruit rijdt...

Welke zekering zou het moeten zijn of zou ook die achteruit schakelaar kapot zijn?

Volgens het boekje zou het dan zekering F4 moeten zijn: 20A Achteruitrijlichten - Verwarming en airconditioning - Parkeerhulp - Informatie +
na contact alarm - Verlichting schakelaar portiersloten - Regensensor -Voorruitverwarming

Die is namelijk niet kapot dus zal het die schakelaar moeten zijn?
Zou het ook corrosie op de stekker kunnen zijn, zo heb ik namelijk meerdere storingen kunnen oplossen doordat contactpunten waren gecorrideerd.
Heeft iemand voor mij de benaming en/of Renault artikelnummer van dit onderdeel?
Dan gaan we dit weekend weer klussen  ;)

viper

dat is het achteruitrijcontact wat stuk is ja maar ik kan je de bestelnummer niet bezorgen.

rookie

schakelaar op da bak, is zelf goed te doen. Waarschijnlijk moet je de koppeling ook indrukken om de auto te starten.

micheln

Een kort verslag van de reparatie..

Schakelaar gehaald bij Bochane voor 23 euro ex
traffic.gif
title="Click to load original image"

beschermkap onder de auto vandaan halen
traffic.gif

los draaien met steeksleutel 24, duim op het gat!! (thanx voor de tip  :) ) en de nieuwe erin draaien..
traffic.gif

klaar, scheelt weer een hoop knaken indien ome Bochane het voor je zou doen...

toppertje123

Ik heb ook mijn achteruirijschakelaar vervangen !!. Bij het vervangen is er een klein beetje olie weggelopen (gebeurt immers wanneer je je duim weghaalt en hiervoor in de plaats het contactelement gaat plaatsen  :-[). Ik heb nu een vraag over de afdichting: op de foto die reeds in dit topic geplaatst is, ziet men een sustantie op het schroefdraad. Is dit voor de afdichting of moet er ook nog locktite tussen de bak en de schakelaar om lekkage tegen te gaan ???

rookie

als ik het zo mag beoordelen op de foto, is dit een soort locktite (in vaste vorm), die waarschijnlijk het schroefdraad vloeistof dicht maakt en zorgt dat de schakelaar  niet uit de bak loopt door bv trillingen.

viper

dat is gewoon voor de afdichting, meer niet

rookie

maar dit blauwe goedje zit ook op schroeven van de remblokken, het is volgens mij beide.

melcon

Het blauwe goedje is volgens mij gewoon loctite of een variant daar op (andere fabrikant, andere naam, zelfde goedje).
loctite is verkrijgbaar in vele vormen en de kleur kan ook verschillen  :)

viper

das war, zoiets zit ook op schroeven van remblokken enzo maar hier is het vooral als stevigheid en het achteruitrijcontact heeft dit niet want je kan die met de hand losdraaien eens je er een klein tikje met de sleutel op gegeven hebt en dit lukt niet met een bout van remblokken ofzo.
daarom dat deze enkel voor afdichting is.

toppertje123

Bedankt, weer een zorg minder :).

Ik heb nog een vraag. Dit gaat over mijn versnellingsbak.
Weten jullie of er reeds een topic geopend is betreffende een piepend/fluitend geluid in de versnellingsbak als je in z'n 5 rijdt. Dit is alleen als je hem belast, bij het intrappen van het koppelingspedaal is dit geluid weg :'(

Ik rij zelf een Laguna 2.0 IDE uit 2002 (ik weet het de eerste serie met heeeeeeeeeeeel veel gebreken).

rookie

klinkt niet goed, open even een topic, lijkt mij handig, want elk soort geval iets iets anders.

Duupke (Ronald)

Citaat van: toppertje123 op 01 september, 2008, 06:57
Bedankt, weer een zorg minder :).

Ik heb nog een vraag. Dit gaat over mijn versnellingsbak.
Weten jullie of er reeds een topic geopend is betreffende een piepend/fluitend geluid in de versnellingsbak als je in z'n 5 rijdt. Dit is alleen als je hem belast, bij het intrappen van het koppelingspedaal is dit geluid weg :'(

Ik rij zelf een Laguna 2.0 IDE uit 2002 (ik weet het de eerste serie met heeeeeeeeeeeel veel gebreken).

Loop eens door de topics heen in dit board: https://www.lagunaclub.nl/forum/index.php?board=9.0

viper

Hmm, zou kunnen maar ik heb het nog nooit meegemaakt zoals jij hier omschrijft.

renault

is er iemand in de buurt van leiden die mijn achteruitrij schakelaar van laguna 1.8 dyna wil/kan vervangen , ik zou niet weten hoe ik het moet

mvg rob