Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 31
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 11
  • Totaal: 11

Schokdempers - wanneer vernieuwen?

Gestart door Martin, 08 februari, 2026, 20:53

Vorige topic - Volgende topic

Martin

Een topic over schokdempers is wat algemeen en zou ik misschien overal kunnen starten, maar heb nu eenmaal een Laguna 3 Grandtour 2.0 (2011) dus stel de vraag maar hier :-)

Is er een moment waarop schokdempers vervangen moeten worden en wat zijn jullie ervaringen? Wat merk je aan de auto als het minder wordt? En wat is een redelijk kostenplaatje om ze te laten vervangen?
Welk merk monteert Renault standaard?

De auto heeft nu 210.000km gelopen. Dus het zou nu weleens mogen denk ik.

Alvast dank!

larsdijkstra

Als schokdempers bv doorslaan/bonken op een drempel is het tijd. Ook als je vocht ziet boven de onderste schotel.

Mijn voorste dempers zijn bij ca 240.000 km vervangen. Toen ook veerpootlagers, stofhoezen en stabilisatorstangen vervangen

Stadium III

Volgens mij zijn er garages die dat kunnen testen
Het slijt erin dat ze minder worden , ik heb bijna 160000 km erop staan en heb het idee dat ze nog goed zijn , je kunt eens flink op de auto duwen als hij blijft schommelen dan zijn ze slecht
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Martin

Dank!
Ja het slijt erin, je merkt niet plóts een groot verschil.

Nu merk ik al wel een jaar of langer dat de auto, constant rijdend op snelweg, wat meer zoekt. Hij koerste altijd erg strak en dat is echt anders nu. Niet extreem maar anders. Zwabberen is te sterk, zoekend meer.
Daarnaast lichte 'bonk' bij drempels, ook al een poosje.

Voordat dit een lang uitproberen en zoeken wordt, is er iets voor te zeggen alles - iig voorzijde - ineens aan te pakken. Stangen rubbers dempers schotels, alle slijtpunten. Dat zal na 15 jaren verbetering geven en is het meteen weer strak voor vele jaren.

Achterzijde luistert misschien iets minder nauw? Had ooit gebroken veer, die werd vervangen. Dempers zijn nog oliedicht achter.

Lagrance

In mijn Safrane heb ik na ruim 350.000 km de schokbrekers moeten vervangen omdat de schotels waren doorgeroest. Ik kan niet zeggen dat ik het heb gemerkt. Wel heb ik de meeste kms op de snelweg gereden.
Gebonk heb ik alleen gehoord toen er een rubber van een draagarm stuk was.

Zo lang ze dicht zijn zou ik ze niet vervangen.
Als je doorgaans op de snelweg rijdt lijkt het me zeker overbodig.

Als de auto minder koersvast wordt ligt het doorgaans aan de uitlijning of minder stevige rubbers in de draagarmen.

Stadium III

Ik zou de draagarmen eens laten vervangen en dat uitlijnen
Hier waren de draagarmen ook op en nieuwe is toch wel een heel verschil !!
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Martin

Dat ga ik doen, goed advies. Ik zal eens informeren ernaar.
Op het oog zijn de dempers nog oke (geen lekkage) en geen nadeinen bij schudden/induwen. Daar blijf ik nog even af dan.