Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 493
  • Nieuwste: Daan
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.550
  • Totaal topics: 10.397
  • Online vandaag: 72
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 19
  • Totaal: 19

Stadsverlichting werkt niet meer (zekering ok, geen stroom)

Gestart door greenfrog, 02 februari, 2026, 21:54

Vorige topic - Volgende topic

greenfrog

Ik zit met een apart probleem met mijn Laguna 3 ph1. Mijn stadsverlichting werkt niet meer (links en rechts). Dacht dat dit simpel op te lossen was door deze vervangen, maar met nieuwe lamp werkte het ook niet. Daarna met multimeter gemeten, maar meet helemaal niets. Dacht daarna dat de zekering defect zou zijn, maar alle zekeringen voor de verlichting zijn ook gewoon goed. Komt dit jullie wellicht bekend voor, of heeft iemand nog tips? Dacht eerst dat dit geen apk-afkeur zou zijn, aangezien vorige keer er 1 defect was de keurmeester vertelde dat dit niet noodzakelijk was, maar lees toch dat dit werkend moet zijn. Anders wordt het nog een leuk klusje om uit te zoeken...

Stadium III

Volgens mij zijn er 2 zekeringen boxen 1 in de auto bij het stuur onderhoud in en de andere onder de motorkap
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

greenfrog

Citaat van: Stadium III op 03 februari, 2026, 08:25Volgens mij zijn er 2 zekeringen boxen 1 in de auto bij het stuur onderhoud in en de andere onder de motorkap

Ja, klopt. Die in de auto (links bij stuur) heeft alleen geen zekeringen voor buitenverlichting. Diegene onder de motorkap bevat wel de zekeringen voor de verlichting, maar die heb ik allemaal gecontroleerd en zijn allemaal nog goed. Dat is juist het aparte. Ik weet alleen ook niet hoe deze geschakeld zijn. Je kan je stadsverlichting namelijk gewoon wel apart schakelen, maar vermoed dat deze gewoon mee gezekerd zijn met de hoofdverlichting. Als ik alleen zie hoeveel zekeringen er voor de verlichting zijn, zit er wel meer achter. Schema van zekeringkast is hier te vinden:

https://fuseandrelay.com/renault/laguna-3.html

Het betreft hier box 2. Hier zitten de volgende zekeringen voor verlichting:

F1    (10A) Right headlight fuse, headlight range control
F2    (10A)  Fuse for left headlight, tailgate glass switch
F5    (10A) LH headlamp
F6    (10A) RH headlamp
F24    (15A) LH headlights
F25    (15A) RH headlamp

Ik denk dat de F1 & F2 voor de hoofdverlichting zijn, dan moeten of F5 & F6, óf F24 & F25 voor de andere verlichting zijn. Als ik alleen kijk naar de sterkte van de zekering, dan zou ik eerder verwachtgen dat F5 & F6 het zouden moeten zijn (ik neem aan dat stadsverlichting minder óf gelijk verbruik heeft t.o.v hoofdverlichting). Maar ook F5 & F6 zijn gewoon beiden goed.

peter 186

Ik zou beginnen met spanning meten vanaf de stuurschakelaar of dat je daar spanning meet als je de stadslichten inschakelt dan verder naar de relais. Of vanaf de andere kant beginnen bij relais en dan verder naar binnen. Dan moet je het vinden maar kost tijd.