Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

Klein oliefilter?

Gestart door turboturbo, 22 maart, 2025, 13:55

Vorige topic - Volgende topic

turboturbo

Ik ging de olie verversen en nu viel me op dat de 2.0T motor een wel erg klein (slechts 52mm hoogte) oliefilter heeft voor mijn gevoel.

Ik ben van mijn vorige auto (met 1.8 motor) een veel groter blik gewend (ik dacht zo'n 10-12 cm hoogte)

Nu lijk ik op onderdelen sites ook wel grotere te kunnen kiezen (ongeveer 9cm hoogte). Maar mijn favoriete merk (MANN filters) heeft die kennelijk niet in assortiment, ik kom dan bij Ridex uit. EDIT: Valeo heeft 'm ook zie ik net.

Er is ook ruimte zat om een hoger/groter filter te nemen, dus daar ligt het ook niet aan:
traffic.gif
title="Click to load original image"

Zijn er hier leden die een groter filter verkiezen boven dit kleine blikje? En klopt mijn gevoel dat een groter filter ook betere werking zou hebben?

Stadium III

Ik rij al een aantal jaar met Bosch filters en die zijn idd klein ,geen problemen ondervonden

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

turboturbo

Hmja kennelijk kan het echt wel uit, anders zou een fabrikant natuurlijk wel anders voorschrijven.

Vind het gewoon apart voor mijn gevoel. Een grote motor, neemt ook maar liefst 5,5 liter olie (mijn vorige auto 4,5L) dus dat is toch wel ruim bemeten.... En dan zo'n klein blikje als filter ???   :P 

Stadium III

5.4 ltr  ;D  >:D

Het gaat goed idd dus lekker rijden
Ik ben naar duitsland ,denemarken en frankrijk geweest met de laguna geen enkele kick aan problemen over lange afstanden end
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009