Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 95
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 75
  • Totaal: 75

Laguna 2 2.0 lekspanning

Gestart door StefanZ, 29 juni, 2024, 18:37

Vorige topic - Volgende topic

StefanZ

Hallo Allen,

Ik rijd in een Laguna 2 2.0 HB uit 2006.
Ik heb last van lekspanning.
Die lekspanning trekt in 3 a 4 dagen mijn accu leeg wanneer ik de auto niet gebruik.
Ik heb met de ampère meter naar de lekspanning gezocht door een voor een de zekeringen links van het stuur los te halen.
Toen ik de zekering in het linker rijtje 4e van boven lostrok daalde de lekspanning dramatisch van 1.3 naar 0.09.
Daar zit waarschijnlijk het probleem.
In de klep van de zekeringkast staat bij die zekering een plaatje van een motorblokje.
Kan iemand mij vertellen wat dat betekent?

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

StefanZ

Foto's?
In het afsluit klepje van het zekerings kastje staat bij deze 10 ampère zekering een motorblokje aangegeven. De vraag is, wat is dat zodat ik weet waar ik moet zoeken om de lekspamning tegen te gaan. Staat niet in het boekje.

StefanZ

Er staat zo'n motormanagement symbooltje bij de 10 ampère zekering.
Begrijp niet wat ik hier van moet maken.

StefanZ

Nog niemand wakker, die me de info kan geven?

Stadium III

Ben wakker ,geen idee verder zo
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

StefanZ

Heb wat fotootjes gemaakt van mijn zekering kast naast het stuur plus afdek kapje.
Misschien is dat wat duidelijker.
Het gaat om de 10 ampère zekering nummer 11
Rode zekering 4e van boven linker kant.

StefanZ

Verder wilde ik de zekering nummer twaalf, de groene 30 ampère vervangen, maar die vonkte meteen en werd bloedheet en klapte eruit.
Bijrijderskant raam gaat niet open (of dicht), dus daar zal wel sluiting zitten. In de schakelaars van het raam?

StefanZ

Beetje stilletjes hier. Zit iedereen op de camping? Kan (n)iemand mij vertellen wat dat symbooltje betekent?

larsdijkstra

Wat zegt het boekje over het symbool?

KeesT

Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat deze zekering van het motormanagement systeem is (dus ECU, gasklephuis, diverse sensoren, de injectoren e.d.) Ik kon geen andere zekeringen vinden die deze zaken betreffen. 

StefanZ

Ik het boekje staat niets over deze zekering. Het komt er niet in voor. Als ik deze zekering los haal (10 ampère rood) dan gaat de lekspanning drastisch omlaag, van 1.3 naar 0.09. Ik denk dat daar de lekspanning dus vandaan komt.

leonardo

De meest belangrijke zekeringen zitten onder de motorkap.
Als je de zekering los haal loopt de motor dan niet?
Zo ja ga dan na wat niet werkt. 10A lijkt mij iets van een randorgaan of zo.

StefanZ

Ja, ik vind 10 ampère ook een beetje weinig voor een groot apparaat. Je zou eerder verwachten dat het om interne verlichting gaat of zo. Vind het alleen raar dat deze zekering met dat symbool niet in het boekje staat. Wordt moeilijk zoeken zo.

leonardo

Blijkbaar komt dit icoontje alleen bij diesel versies voor. Bij mij komt het niet voor. Ook niet op de  elektrische installatie handboek.