Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 93
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 79
  • Totaal: 79

Laguna 2 2.0 lekspanning

Gestart door StefanZ, 29 juni, 2024, 18:37

Vorige topic - Volgende topic

StefanZ

Ja, dat filmpje werkt, maar waar de zekeringskast zit weet ik wel.
De symbolen en zekering waardes komen echter niet overeen met die van mij

leonardo

Dan zou ik naar Renault rijden en aan de hand van de chassis nummer proberen te achterhalen welke zekering plaat bij mijn auto hoort.

StefanZ

Het vin nummer bedoel je?  Is dat niet via internet op te vragen ?
Opvallend is, dat de zekeringswaarden overeenkomen met het plaatje in de klep.

StefanZ

Hallo Leonardo,

Op aanraden van Malcon heb ik da accu even los gemaakt en een tijdje gewacht.
Nu zijn de metingen heel anders.

als ik de rode kabel van mijn metertje op de min kabel zet en de zwarte op de minpool van de accu, begint hij hoog in waarde (1.3) loopt dan terug naar 0.26 blijft daar 5 seconde hangen en loopt dan terug naar 0.08. (zie foto)

Als ik de andere kabel meet (metalen plaatje met gleufjes) geeft hij 0.36 aan.
Deze kabel is toch de massa?  (zie foto)

Hoort daar een waarde op te staan ?

leonardo

Het vin nummer staat op je auto natuurlijk. Op een sticker onder bij de passagiers deur. Of bestuurders kant onder de voorruit in de hoek onderaan.

leonardo

Met de foto's kan ik niets anders als gokken. Dat moet je juist niet doen als je elektrische storing probeert op te lossen. Hierbij moet je gericht werken anders kan je een hoop ellende veroorzaken. Zorg dat je altijd de batterij spanning eraf haalt als je eraan werkt.
Je hebt ook een 30A zekering die eruit knalt.

Ik kan alleen adviseren naar Renault te gaan misschien kunnen ze je helpen te weten waar die zekeringen precies voor dienen.
Ga dan pas verder.

StefanZ

Wat doe ik verkeerd dan. Dit is toch de manier om lekspanning aan te tonen, althans dat leert internet mij en de ANWB.
Het feit dat de lekstroom helemaal terug loopt naar 0.08 is toch normaal?
Melcon (via Tweakers) gaf aan dat de 10 ampère zekering van de inspuitingscomputer zou zijn en dat daar normaal gesproken geen lekspanning kan ontstaan.
Als ik de waarde van 0.08 zie klopt dat ook en is er geen lek spanning
Dat er nog iets aan de hand is waardoor er een 30 ampère zekering uitklapt is waar, maar dat zit waarschijnlijk in het raam aan de bijrijders kant. Die gaat niet open en ik zal de schakelaars eens controleren op sluiting.

Stefan

jan-apeldoorn

Zo meet je inderdaad of er een lekstroom is. 1 van de polen loshalen en dan de multimeter er tussen. De auto moet om het simpel te zeggen eerst tot rust komen. Als je bijvoorbeeld je auto op slot doet en je meet direct zal hij meer stroom verbruiken, na een kwartier wordt dat minder en na ongeveer een half uur is hij in rust. Ik gok als ik naar de stand van je multimeter kijk dat die 0,08, 8mA is. Kun je controleren door als je meter 0,08 aangeeft hem eerst op 200m te zetten en eventueel op 20m. Maar een rust lekstroom van 0,04 is volgens de anwb normaal. Ook al zou die 0,08 80mA zijn kan die je accu nooit in 4 dagen leeg trekken. je hebt er een 60ah accu in zitten. Deel 60 maar door 0,08 dan kom je op 750 uur voordat je accu helemaal leeg is. Als iemand er anders over denkt dan hoor ik dat graag, want ik ken iemand met zo'n soort probleem.

jan-apeldoorn

Als je uiteindelijk de oplossing hebt laat het dan weten, want ik hoor het heeeel graag. Als je namelijk geen lekstroom meet kan je ook niet zoeken.

StefanZ

Nee precies. Als ik gewoon elke dag met de auto rijd, heb ik helemaal geen problemen, dus de dynamo laadt wel goed op. Anders zou ik na een paar dagen ook start problemen moeten hebben en dat heb ik niet. Iets moet de accu leegterekken bij stilstand. Het wordt inderdaad moeilijk zoeken zo.