Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 36
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 16
  • Totaal: 16

Aankoop Lag 3 benzine.

Gestart door MMark, 13 februari, 2024, 09:00

Vorige topic - Volgende topic

MMark

goedendag,

Ik ben voornemens te gaan kijken naar twee laguna's estate. De ene is een 2008 2.0 16v 140 pk met 160dkm en een handbak. De andere is een 2011 2.0T GT met 170 pk een automaat en 190dkm. Zijn dit beide goede motoren? Wat zijn de aandachtspunten van beide auto's? Is de automaatbak een beetje goed. Zijn ze storingsgevoelig? Wat is de distributieriem interval? Ik kom van VW af dus ik heb geen idee. Ik lees wel dat dit model laguna behoorlijk betrouwbaar is, maar ja, ieder merk heeft wel zijn dingetjes natuurlijk.

larsdijkstra

Leuke zoektocht!

De 2.0 16v is een Nissan motor met ketting (wel een goede motor geloof ik), de 2.0T automaat is een Renault F4R motor met turbo en die staat als zeer goed bekend. Ondanks dat het een automaat is, zou dat mijn voorkeur hebben. Ook door de GT aankleding.

Wij hebben zelf een 2008 GT 204 pk Estate

DonvanVliet

Ik heb al een paar jaar een 2.0 T automaat. Prima karretje

MMark

Bedankt voor de reacties! Dus geen noemenswaardige problemen voor beide modellen? Mooi zo.

SebasNL

Voor de F4Rt met handbak goed luisteren naar eventuele bijgeluiden van de lagers in de bak. Meestal is dit iets wat allang gereviseerd is of probleem vrij blijft.

Deursloten willen nog wel eens weigeren (gaan dan niet consequent open/dicht).
Vervanging is betrekkelijk eenvoudig maar onderdeel is wel wat aan de prijs.

Bij uitvallen van cruisecontrol of handrem issues eerst de sensoren bij het koppelingspedaal controleren.

Bij de 'echte' GT (met verlaagd onderstel, dus 204pk benzine of 180pk diesel) controleren of de veren nog goed zijn, deze willen nog wel eens roesten/knappen en levertijden + kosten zijn dramatisch ;)

Buiten bovengenoemde beleef ik nog steeds erg veel plezier aan de onze, heb nog nooit zo lang dezelfde auto in bezit gehad (al zou het soms wel lekker zijn als het verbruik wat meer volgens moderne maatstaven zou zijn ;))

MMark

Ah kijk, toch wat zaakjes om even op te letten. Maar valt zeker niet tegen. Tja, het verbruik...ik rijd nu gemiddeld 1op11,
Volgens mij doen beide Renault's het dan beter... toch?

Stadium III

Hier een 2.0t bezitter
Automaat bakken zijn goed en een stuk zachter als de 5 traps van de laguna 2
Verder ff opletten bij de 2.0t hoe de trillingen zijn stationair anders motor steun vervangen
Distributie is 6 jaar 120.000 km
Verder de 2.0 nissan ketting motor fijne motor maar de turbo heeft mijn voorkeur
Verder is de turbo fijn om te chippen
Hier een 190 pk en een 320 mn koppel
De automaat 6 traps AJ0 kan een 330nm aan dus ik heb hem laten begrenzen
De motoren ongeveer 240 pk met een 400 nm moet kunnen
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

DonvanVliet

Ja inderdaad. Dat trillen van het dashboard stationair in Drive ligt aan die hydrosteun als ik het correct heb.

SebasNL

Mwah, 1 op 12 lukt bij lange afstanden met 110km/h...maar zodra de afstanden korter worden of de snelheid hoger neemt dat gauw toe tot 1 op 10/11 of hoger. Vooralsnog nooit onder de 1 op 10 gekomen, maargoed, dat is zeker mogelijk als de rechtervoet het wil  =rij=

MMark

Zo, das toch wat onzuiniger dan ik had gehoopt eigenlijk. Hoe doen ze het op euro95?

@Stadium: Bedankt voor de extra info, ik neem het mee.

DonvanVliet

Ja pk's kosten geld. Benzine maakt voor het verbruik niet veel uit. Ik gooi er meestal ptemium benzine in. Hou je rechtervoet in toom en dan is het te doen. Het is geen 1200 turbo namelijk. Rijdt geweldig.

SebasNL

Euro 95 is geen enkel probleem.

Verbruik, tsja, grote zware auto waarbij maar beperkte downsizing is gedaan  ;)

DonvanVliet

Maar als je de motor laat chippen misschien een gunstiger verbruik?

MMark

Ik rij nu ook gemiddeld 1 op 11, met een gechipte motor. Het verbruik ben ik al gewend, maar het had fijn geweest dat ie wat zuiniger zou zijn hahaha. Het scheelt al dat euro95 prima kan, nu tank ik altijd euro98. We rijden per jaar gelukkig maar 12000km. Chippen geldt bij mij meestal niet als zuiniger  ;D

DonvanVliet

Ok soms is het een fijne bijkomstigheid na het chippen.