Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 494
  • Nieuwste: PS69
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.557
  • Totaal topics: 10.398
  • Online vandaag: 33
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 19
  • Totaal: 19

Interieur plastic trim (spuiten?)

Gestart door fibereagle, 27 januari, 2017, 11:21

Vorige topic - Volgende topic

fibereagle

Hallo,

Ik ben ondertussen al maanden bezig met het opknappen van mijn Laguna 2 grandtour maar ik heb met het volgende geen succes gehad;

Hieronder zie je een sierlijst aan de binnenkant met wat flinke krassen en ik dit op geen enkele manier met schoonmaken (incl. stoom apparaat) weg krijg.
traffic.gif
title="Click to load original image"
traffic.gif

Foto's zijn groot te bekijken als je er op klikt, tevens wat cirkels eromheen gemaakt voor de duidelijkheid.

Nou moet ik zeggen dat ik best handig ben geworden (na tig keer oefenen,prutsen en Youtube filmpjes bekijken) met de stootlijsten spuiten aan de buitenkant van mijn Laguna, zie hieronder een voorbeeld:
traffic.gif

traffic.gif

Omdat de binnen kunststof lijsten een structuur hebben weet ik niet of ik dit gewoon kan schuren en spuiten op het zelfde manier als voor de stootlijsten... Heeft iemand hier wat tips voor mij? Ik weet wel dat ik een kunststof adhesive primer moet gebruiken maar de rest is mij niet zeker.

- schuren?
- Primer filler gebruiken?
- speciale soort kleur spray?
- Welke kleur? ik ben kleuren blind dus geen flauw idee :)

Als er trouwens interesse is kan ik altijd meer foto's of een how to maken om bijvoorbeeld de stootlijsten te preppen en sprayen.

Mvg,
    Mustafa

Mvg,
         Mustafa

larsdijkstra

Mooi gedaan! Welke lak heb je gebruikt voor de stootlijsten?

Ik denk dat als je de sierlijsten binnen heel licht schuurt met fijne korrel en water, dat de structuur niet verdwijnt. Ik zou eens iets van de sloop halen voor weinig en daarop proberen

fibereagle

Hoi Lars,

Goed idee! zal eens kijken of ik vanmiddag langs kan rijden... wordt vervolgd...

Voor de volledigheid zal alle spuitbussen benoemen die ik gebruikt heb:

Kunststof primer, dit zorgt ervoor dat de hechting goed gaat als een soort lijm:) :
traffic.gif

Grijze primer om imperfecties (kleine krasjes) te dekken:
traffic.gif

Steelwheel kleur lak:
traffic.gif

En als laatst een transparante lak laag:
traffic.gif

Al met al ben je ongeveer 30 euro kwijt maar je kan hiermee wel 3-4 Laguna stootlijsten mee verwerken.
Ik moet erbij vermelden dat dit (met Motip) mijn succesvolste poging is geweest en ik hiervoor ook met de producten van action bezig ben geweest (rond de 7-8 euro totaal kwijt) en deze echt NIET goed zijn behalve de kleur lak.

Voor de ECHTE perfectionisten zou ik adviseren om met een microvezel doekje en een polijst middel naar smaak eroverheen te wrijven na het aanbrengen en drogen van het transparante lak voor een echte GLANZENDE finish :)

ps.: schuurpapieren van Action NIET voor dit soort projecten gebruiken :)

Mvg,
    Mustafa

Mvg,
         Mustafa

Provocatione

Dat ziet er erg netjes uit Mustafa!

fibereagle

Hallo iedereen,

Hierbij een update n.a.v. van larsdijkstra's advies;

- Van de sloop een stuk van de middenconsole gevonden.
- Goed schoonmaakt met warm water en sop (Dreft), hierna goed afgespoeld.
- Samen met water licht geschuurd i.c.m. 600 en een 2000 korrel schuurpapier van 3M, oftewel wetsanding genoemd (de wat goedkopere varianten zijn niet kwalitatief).
- Middelste stuk waar de knopjes in zitten heeft extra aandacht nodig omdat hier een soort plastidip achtig laagje op zit wat je moeilijk er afkrijgt.
Maar zeker de moeite waard!
- Dan met ammoniak of alcohol en een microvezel doekje goed vegen (ontvetten)
- Eerst een dun laagje plastic primer (hechter)
- Nu met je gewenste kleur dun er over sprayen, dit keer 3 of 4 totdat je tevreden bent.

*De wachttijden tussen sprayen en het uitharden verschilt per product en staat gewoon op je spuitbus.

Hieronder zie je 2 foto's van BEFORE (klik erop voor vergroting):
traffic.gif

traffic.gif

Hieronder de eindresultaten:
traffic.gif

traffic.gif

Ik adviseer om het trim stuk minstens een paar dagen uit te laten drogen/harden op een droog plek met een gewenste kamertemperatuur.
Met mijn eerste pogingen op dit soort test stukken heb ik slechte ervaringen mee... bijvoorbeeld kleine krasjes op het verflaag terwijl ik het 2 uurtjes na het spuiten in de auto weer zet...

Mvg,
     Mustafa

Mvg,
         Mustafa

DaFFi

Mooi gedaan

.......via mijn mobiel kantoor......

larsdijkstra

ojee66

Heb je die bumper stootstrips gedemonteerd?
Indien ja, hoe?

Ziet er erg netjes uit.
Idee om dit ook een keer uit te voeren.

fibereagle

Ojee66,

Idd, ik heb ze gedemonteerd volgens een forum bericht hier dat aangaf hoe... ik kan het zo één twee niet herinneren door wie of waar precies.

Demonteren en spuiten geeft het beste resultaat, gewoon met beleid en de volgende tools dit doen  (plastic is minder stevig maar krast je lak heel weinig):
traffic.gif

Kan je gewoon voor een euro bestellen van china.

Mvg,
   Mustafa
Mvg,
         Mustafa