Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 95
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 44
  • Totaal: 44

aansluiten trekhaak

Gestart door Gertjan83, 08 september, 2016, 21:18

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan83

Goedenavond allemaal,

Sinds kort ben ik trotse bezitter van een Laguna 3 uit 2010.

Nu ben ik vanavond bezig geweest om een trekhaak te monteren.
Dit is allemaal goed gelukt en de kabel ligt binnen. De stekkers aangesloten op de achterlichten door de stekker te "wisselen".

Nu heb ik mijn fietsendrager er op aangesloten maar er brand niets helaas.

Ik zot nog met 1 rood kabeltje en kan nergens vinden waar deze op aangesloten moet worden.
Ik neem aan dat dit een + draad moet zijn, dus constante stroom op een koelkast van een caravan bijv.

Maar moet deze ook aangesloten zijn om het op een fiestendrager te laten werken?
Zoja, waar moet deze dan heen?

Ik heb al op veel manieren het internet afgestruind maar kan hier niet echt iets van vinden.

Ik hoop dat een van jullie een antwoord heeft.

Lagunainitiale

Heb je een draadboom met een kastje ertussen? Zo ja dan moet je eerst die rode aansluiten want daarmee worden alle lampen gevoed in de stekker. Niet met die doorlus stekkertje op je achterlichten. Dat is enkel om het signaal op te halen.

Gertjan83

Ja ik heb er 1 met een kastje er tussen.

Mijn achterlichten doen het wel normaal.

Waar kan ik de rode draad dan het beste op aansluiten? moet deze helemaal naar voren of kan dit ook ergens in de kofferbak.
Je zegt ook dat de rode draad eerst aangesloten moet worden. moet dit ook in een bepaalde volgorde dan?

Iig alvast bedankt

SteefR

Die rode draad zal wel een constante + zijn ja, en die aansluiting zit volgens mij niet in je kofferbak. Ik heb een estate met een 12V-plug in de kofferbak. Als je geen caravan met koelkast gaat gebruiken maar alleen een fietsendrager, dan kun je de rode kabel daar op aansluiten. De stroom gaat er dan wel vanaf als je de auto uit zet.

luc burm

achter bij de kabelboom achterlicht  moet je links achter dus de passagiers kant de gele draad gebruiken klem overheen en met een stukje kabel naar je box. ook moet voor in de zekeringkast een zekering 20 plaatsen bij het plaatje van trekhaak

Kim_Feskens

Klopt zoals luc burm zegt, bij mij was het wel een rode draad.
Hier een handleiding waar dit beschreven staat:
https://www.rameder.be/out/media/135363-06430-1-samples-v2.pdf

Joost

Ik had gewoon een kastje er tussen met 2 setjes bedrading van de achterlichten en 2 losse draden:

1 setje komt tussen de stekkers van het linker achterlicht
1 setje komt tussen de stekkers van het rechter achterlicht

klik je er zo tussen, 5 minuten werk

De zwarte is aarde; bevestigd ergens op de carrosserie en de andere is de rode draad, die heb ik aangesloten op de rode draad die in de auto ligt. 10 minuten werk.

Dat is dan ook een model specifiek kabelsetje  !! dat gerommel met universele setjes, zeker met moderne canbus auto's ga ik niet aan beginnen. Nu was het plug and play, kan niet missen en klaar.

Ik denk dat jij een universeel kabelsetje hebt gekocht?

Myron Smith

Ik heb van het weekend mijn trekhaak geplaats op laguna 3
En de 12v spanning constant zit aan de bestuurders zijde vlak bij de achterlamp weg getapte in de kabelboom die daar loopt even voorzichtig het tape weg snijden en je heb je constante plus te pakken het is gewoon een rode kabel.

Hopelijk hebben mensen hier er nog wat aan.  =hi=