Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 52
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

Controleer parkeerrem

Gestart door JanDeMan, 29 mei, 2015, 20:41

Vorige topic - Volgende topic

Demoman

Hoi hoi,

misschien een late en stomme vraag, maar heb je toevallig de oude unit en met name de kabels nog liggen?

De ANWB heeft mijn kabels stuk geknipt nadat het systeem vast stond, en ik ben nu naarstig op zoek naar andere kabels. Nieuw zijn ze vrij prijzig en op de sloop kan ik niets vinden vooralsnog.

Ik wil de hele elektronische handrem gaan omzeilen trouwens en de motor rechtstreeks aansturen met een schakelaar die ik in de auto ga bouwen. Met draden rechtstreeks op de unit die de aansturing moet verzorgen. Dan gaat de handrem er ook niet meer automatisch op.

Groeten Dennis

mr1hdw@gmail.com

Hallo,

kan iemand mijn doorgeven welke koppeling-sensoren het zijn?
en kan je die zelf eenvoudig vervangen?
ik heb ook last van een "hangende" handrem.
wel automatisch er op, niet er af.
nu had ik laatst last van een dynamo storing en toen werkte het in eenkeer weer wel.. rarara wat kan dat zijn

bedankt voor jullie antwoord
Maarten

StefanZ

Ik heb eenzelfde probleem. Mijn handrem doet het prima en gaat erop en eraf wanneer dat moet, maar krijg wel steeds de melding in het scherm dat er iets mis is met de handrem (oranje steeksleutel). Ik wil de sensor ook vervangen en wil kijken of dat het probleem verhelpt. Is dat simpel zelf te doen of is dat ingewikkeld en welke sensor heb ik daarvoor nodig?

Alvast bedankt,
Stefan

StefanZ

ojee66

Eerst uitlezen.
Lukraak sensoren vervangen kan maar kan veel geld gaan kosten.
Koppeling sensor lijkt mij bij de koppeling te zitten.
Heb je de handboeken erop nageslagen?

https://www.lagunaclub.nl/forum/lagunafiles/pdf%20manuals/MR395LAGUNA3.pdf

StefanZ

Daarin staat geen handleiding hoe eventueel de sensor te vervangen en helaas heb ik geen clip om de boel uit te lezen.

Driver

Het zijn in 95% van de gevallen de schakelaars.
Bij het koppelingspedaal beide schakelaars vervangen kost niet veel.

Schakelaar, koppelingbevestiging FACET 7.1224        € 8.73   

Schakelaar, koppelingbevestiging
METZGER 0911088        € 10.68

De schakelaars zijn zelfstellend.
Wanneer je ze opnieuw wit laten stellen kun je ze even uittrekken.

De handremschakelaar wil ook wel een haperen. Deze kun je openmaken, om de microswitchen zitten rubbertjes (minuscule). Deze kun je openmaken dan doorblazen met WD40.

Alleen heb je een apparaat nodig om de storing te wissen, daarna werkt alles weer normaal.

De unit onder de auto gaat (bijna) nooit stuk.

DonvanVliet

Misschien een rare vraag maar gaat deze topic niet over een handrem en niet over een koppeling. Misschien opsplitsen en een nieuwe topic maken voor de duidelijkheid.

Driver

De elektrische handrem gebruikt deze schakelaars bij het koppelingspedaal om te bepalen wanneer de handrem er automatisch af moet. Wanneer hier iets niet helemaal klopt gaat het handremsysteem in storing.

De schakelaars zitten boven het koppelingspedaal. 1 voor de eindaanslag en 1 om te bepalen wanneer het pedaal wordt losgelaten.

Onder de handrem knop vind je 3 microswitches in de behuizing van de knop.

cold forged

Net 'nieuwe' laguna 3 estate automaat met hetzelfde.
Klaagt over de handrem, maar die doet het prima verder.

Ik heb even met torque gekeken maar die detecteert de error code niet dus ik kan het bacootje ook niet uit krijgen door de error codes te clearen.

Ik zal maar even terug gaan naar de garage waar die vandaan komt, wellicht dat hun en geavanceerder iets hebben voor uitlezing en clearen van die codes, en wellicht dat hun even kunnen kijken wat er verder mis zou kunnen zijn...

Ondertussen gewoon rijden er mee, werkt verder prima! Alleen irritant dat lampje ;)

DonvanVliet

De remklauw kan ook wel eens gescheurd zijn.

cold forged

Dat zou dan net nu in die paar dagen na de keuring gebeurd moeten zijn.. ik hoor in ieder geval niets raars en de zaak remt gewoon wel zonder scheef trekken van de auto oid..
Dus of het dat is...?
Zou het zo zijn dan is zo'n klauw redelijk makkelijk te vervangen gelukkig.

cold forged

Update: het is geen remklauw die kapot is oid..
De garage heeft (kostenloos!) geprobeert te vinden wat het is, de code gecleared enz.
Ze hebben het vermoeden dat het toch in die rem motor zit, maar om die 'effe' te vervangen kost nogal wat..
Hun hebben ook gezien dat als die melding er is, dat de hele zaak dan wel gewoon werkt op zich, dus qua functioneren is er niks mis mee.

Ik zoek nog even verder, eens zien wat er nog gebeurd..

StefanZ

Zijn dat twee verschillende schakelaars en heb je beide nodig, of zijn dat twee dezelfde van een ander merk? Voor die paar tientjes is het geen probleem om die aan te schaffen en sowieso te vervangen.
Is dat een lastige klus of is dat uit te voeren in de goot met twee linker handen?

Stefan

Driver

Beste Stefan,

2 schakelaars bij koppelingspedaal vervangen, je handrem knop fixen en de storing laten wissen.

De 2 schakelaars bij het koppelingspedaal zijn verschillend.

In mijn bericht van 12 februari heb ik de nummers erbij vermeld.
Kost weinig. De schakelaars branden in. Haal ze maar uit elkaar dan zie je het. Omdat je er lastig bijkomt zou ik voor die prijs gelijk 2 nieuwe monteren.

De handremknop in de middenconsole geheel demonteren. Dan uit elkaar nemen de rubbertjes op de microswitches (op het printje) open maken. WD40 erin en doorblazen met perslucht. Dan alles weer netjes monteren.

Daarna de storing laten wissen. Gaat niet vanzelf weg. Dit gaat alleen met een uitgebreid/beter apparaat.
Het systeem gaat daarna pas normaal functioneren.

De units achteraan gaan zelden stuk.

Schakelaars dat is het probleem en resetten storing kan niet met goedkope kastjes. Na wissen werkt het systeem pas weer normaal.

Succes!