Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 52
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 17
  • Totaal: 17

Controleer parkeerrem

Gestart door JanDeMan, 29 mei, 2015, 20:41

Vorige topic - Volgende topic

JanDeMan

Ik had dat gevraagd toen ik de auto bracht. Daar had men naar gekeken......  
Zou het ook aan de sensor van het gaspedaal kunnen liggen? Daar reageert de automatische handrem nl op. En niet op het koppelingspedaal. Dus als de handrem erop staat, ik de auto in een versnelling zet en vervolgens op het gaspedaal trap gaat de handrem eraf (als alles goed werkt). Of ik de koppeling op laat komen of niet maakt dan niet uit.
Maandag es ff horen....

andre vos

de parkeerrem moet zeker op de koppeling reageren

viper

Gaspedaal heeft niets met de parkeerrem te maken. Enkel de potentiometer op de koppeling wordt gebruikt op zo momenten omdat het systeem moet zien wanneer de parkeerrem moet los komen als je wil vertrekken

JanDeMan

Dus als ik het goed begrijp zou de parkeerrem er pas af mogen als ik in de eerste versnelling sta en de koppeling op laat komen? Ongeacht of ik gas geef of niet?

Dat is bij mij dus niet zo. Bij mij gaat de parkeerrem er af op het moment dat ik in een versnelling sta en als ik gas geef. Ongeacht of ik de koppeling op laat komen of niet.

andre vos

je moet ook gas geven anders gaat je rem rem er niet af

Lagunainitiale

Ja maar de stand van gaspedaal wordt gemeten door 2 sporen en die doen het anders kan je niet rijden. Dan geeft ie foutmelding of rijdt als een krant.

JanDeMan

Waar ik wel meer last van heb sinds mijn bezoek aan de garage is dat de parkeerrem er niet af gaat op het moment dat ik optrek.
Ik kan dan de parkeerrem er alleen "handmatig" af halen.
Voor mij is het er dus niet beter op geworden.

andre vos

mijn vermoeden gaat toch uit naar de koppelings sensor (potentiometer)

JanDeMan

Dan kan ik je verblijden, het is in bestelling. Ook dat zal mij benieuwen.

Ik moet trouwens wel een aanvulling geven op dat koppelen en gas geven.
Ik ben daarmee aan het proberen geweest, en het kan ook zijn dat ik het idee heb dat het alleen op het gaspedaal werkt omdat ik waarschijnlijk meestal mijn koppelingspedaal niet voor de volle 100% intrap. Als het daadwerkelijk een potentiometer is zal het daarop wel invloed hebben.

viper

De parkeerrem gaat los van de moment dat de wagen ziet dat je wil vertrekken en als er genoeg kracht is om te vertrekken. Dus koppeling een beetje los en een beetje gas geven. Als je de koppeling alleen laat komen zal hij niet zo snel lossen omdat dit niet krachtig genoeg is volgens de berekeningen die hij maakt.

Ik ben nieuwsgierig naar het resultaat na het vervangen van de potentiometer.

JanDeMan

Ik voel de auto gewoon omhoog komen op het moment dat ik optrek en de parkeerrem er niet af gaat. Gas geven doe ik wel. Vandaag ook weer een paar keer gebeurt.

Ik ga ervan uit dat ik deze wel gebeld word. Ff afwachten nog.

JanDeMan

Afgelopen maandag is de nieuwe koppelingssensor gemonteerd. De monteur kwam nog wel met de mededeling dat er 2 sensoren in zitten  :o. Hij heeft er dus één vervangen voor een nieuwe.
Ik moest het maar eens een tijdje proberen.
Ik moet zeggen: so far so good.
Ben benieuwd

andre vos

er zitten zelfs 3 sensoren op je koppelingspedaal
hopelijk is het nu opgelost

Eric_1964

Hallo JanDeMan

Is het probleem met je parkeerrem inmiddels opgelost?
Niet opgelost hier nog wat tips:
De parkeerrem wordt mechanisch bediend door een box waar twee kabels uitkomen die de remblokken aantrekken tegen de remschijf.
De box wordt aangestuurd door de rekeneenheid die een bepaalde configuratie heeft en met de clip is uit te lezen ook kan men met de clip testen of de box met kabels naar behoren werkt en het probleem niet mechanisch is.
Rekeneenheid is geconfigureerd als volgt:bij afzetten motor komt parkeerrem er automatisch op bij wegrijden gaat deze er automatisch af nu kan men de configuratie zo aanpassen dat de parkeerrem er niet automatisch opkomt configuratie is nu "met" wordt "koudelanden" en voor het automatisch lossen is nu "met" wordt "zonder" je hebt over een handbediende parkeerrem zonder storings meldingen

JanDeMan

Sinds de koppelingssensor vervangen is heb ik de melding niet meer gehad. Het gaat dus nog steeds goed.
Ook het blijven hangen van de handrem heb ik niet meer gehad.
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen maar het lijkt opgelost.