Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 95
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 43
  • Totaal: 43

chippen

Gestart door fabio, 17 april, 2006, 08:27

Vorige topic - Volgende topic

melcon

Het vooral om slippende koppeling en clutch dumps, eenmaal gekoppeld maakt het weinig uit hoeveel gas je geeft, hij slipt op dat moment
niet en zal dan ook niet slijten.

wickydude

Citaat van: Maarten Jan op 12 januari, 2012, 13:16
Mijne is gechipt bij 250.000, ik zit nu op 270.000 en koppeling is nog goed. Betreft overigens de originele(!) koppeling  8)
Overigens, heeft die primera ook een renault bak? Denk het niet, waarschijnlijk is de koppeling dan ook niet te vergelijken met een koppeling van een laguna.

De koppeling en het vliegwiel zijn gewoon de renault onderdelen met een nissan sticker er bij.
Gechipt bij ca 215k, toen koppeling vervangen, met nissan en renault codes op de doos. Nu 242k.
Ik rijd zo min mogelijk met slippende koppeling, ik was benieuwd naar ervaringen met koppelingen na enkele jaren rijden.

rookie

Ja, meestal duurt het een jaar, of circa 100.000 km voordat hij eraan gaat.

wickydude

Woo, 100k in een jaar. Da's veul  ;D
Maar rookie, begrijp ik het goed dat je zegt dat koppelingen na chippen echt veel minder lang meegaan?
@Maarten-Jan, ik begrijp dat een koppeling niet slijt als hij goed meeloopt met het vliegwiel.
Wat wel zou kunnen is dat een koppelingsplaat die x procent gesleten is, nog voldoende heeft om het standaard koppel op te vangen, maar niet het extra koppel na chippen.

rookie

Normaal gaat een koppeling circa 150.000 km tot 200.000 km mee, na gelang gebruik. Als je veel trekt en veel rijd en nog eens de pk gaat gebruiken, dan kan het wel allemaal eens 50.000 km minder worden.

Paul

Koppeling slijt alleen bij wegrijden ed.
Al je het pedaal niet aanraakt slijt hij niet.
Nadeel is dat de koppeling van de laguna2 krap bemeten is.
Als hij nu het koppel net aankan, dan kan het na het chippen net niet genoeg zijn.
Ik heb 2 laguna's  gehad met 3,5 ton erop met de eerste koppeling erin.
Bij mijn megane heb ik hem bij de 2 ton vervangen, maar daar lag de motor toen uit.
Die heb ik uit voorzorg vervangen, maar was nog heel goed. (had ook 150pk en was vaak als eerste weg bij het stoplicht) ;D

wickydude

Thanks heren.
Ik ben enigszins gerustgesteld. Maar niet helemaal. Ik zit er niet op te wachten dat ik elk jaar een nieuwe koppeling moet plaatsen. Ik ga eens denken of ik deze mapping hou of dat ik toch het origineel terug zal laten zetten.
De extra duw in de rug is heel prettig, echter  ;D

Turbo

gewoon lekker blijven rijden met die mapping erop ...
als je gechipt hebt zit je als het goed is nog binnen de restricties die Renault eraan gehangen heeft.
en als je er met een zware aanhanger erachter behoorlijk gaat poken dan zal de koppeling het ook in de standaard map niet lang mee doen.
kom je weer op het zinnetje neer van "je rijstijl is bepalend"

melcon

Zolang je vrouw er niet mee rijdt zou ik geen problemen verwachten met de koppeling  >:D >:D

Even serieus, wat Paul ook al zegt, bij normaal gebruik zal een koppeling nauwelijks slijten en zat lang genoeg meegaan en absoluut geen reden om terug te gaan naar een normale mapping.

Paul

Idd als hij al gechipped is en het is goed, dan kan je lekker blijven rijden.
Wij rijden veel snelweg en hebben er ook regematig een paardentrailer achterhangen.

Mijn vriendin rijdt er altijd mee, ik moet het met de 19 doen ;D

wickydude

Citaat van: Maarten Jan op 14 januari, 2012, 19:16
Zolang je vrouw er niet mee rijdt zou ik geen problemen verwachten met de koppeling  >:D >:D

Even serieus, wat Paul ook al zegt, bij normaal gebruik zal een koppeling nauwelijks slijten en zat lang genoeg meegaan en absoluut geen reden om terug te gaan naar een normale mapping.

Hehehe, gelukkig heb ik een typische vrouw die mijn auto veel te groot vindt. :D
Ze rijdt zelf een c1, in alles groter dan dat is ze liever passagier. Lucky me. ;)

Bedankt voor de reacties. Ik denk toch dat ik hem dan maar gechipt laat.

Paulo

Dag allen, ben vol interesse alle (!) 52 pagina's aan het doorbladeren geweest om te kijken of het chiptunen voor mijn 2.0 automaat (zonder turbo dus) interessant zou zijn. Maar het zijn dus voornamelijk de turbo's die hier besproken worden (heel logisch).
Heb dan maar een mail aan een bekwaam-geachte chipper gestuurd en kreeg het volgende antwoord (wel lang verhaal, maar wellicht wel interessant voor sommigen).

"Naar aanleiding van uw e-mailbericht, sturen wij u deze informatie omtrent de tuning van uw auto.
Professionele autotuning is tuning op de vermogenstestbank. 
To tune is afstellen en meten is weten! En dat doe je nog altijd op de testbank.

Auto wordt op de vermogenstestbank geplaatst. Vooraf gaan wij een diagnose stellen van de motor.
Wij meten als referentiepunten op de testbank:
- het vermogen
- het draaimoment
Tuning benzinemotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie en ontsteking, de belangrijkste wijzigingen zijn.

Wij slaan de standaard files van het motormanagement op. Complete nieuwe files maken betekent ca. een uur werk.   

Vervolgens gaan we weer meten en callibreren (afstellen). De auto moet immers stationair, bij deellast en bij vollast goed draaien, niet roken en niet roeten, in zijn algemeenheid goed functioneren, voldoen aan de emissienormen en aan de andere kant willen we een zo hoog mogelijk rendement behalen op een verantwoordelijke manier. Zodoende maken wij een compromis op de testbank. Ook is het voornaam om de aanwas in Nm's op die plaatsen te doseren waar het nuttig is. Hiervoor heb je een testbank nodig!

Wij slaan de getunede files van het motormanagement op. Na de tuning wordt met elke auto proefgereden met de eigenaar. 
Van elke auto die getuned is tussen 1995 en 2012 hebben we de standaard files en de getunede files opgeslagen.

De tijdsduur van de tuning en het afstellen bedraagt ca. 2,0-2,5 uur voor uw RENAULT LAGUNA 2.0 A.
U kunt er bij zijn en op wachten. Vanzelfsprekend krijgt u een uitdraai van het vermogens-/koppeldiagram.

Bij uw auto is het belangrijk dat het standaard draaimoment (koppel) bij een lager toerental komt te liggen.
De winst qua draaimoment schommelt rond de 17-20 Nm, afhankelijk van het toerental en de km-stand van de auto.
Qua vermogen komen de 135 pk's niet meer bij 5800 tpm vrij maar al bij 4800 tpm. De winst in toeren verschuift bij een benzinemotor altijd zo'n 400-1200 toeren omlaag, afhankelijk van het automerk, karakteristiek en de cilinderinhoud. Het maximum koppel neemt toe van 191 tot maximaal 210 Nm. Het maximum vermogen neemt toe van 135 tot maximaal 148 pk. Alles wordt bij een lager toerental bereikt, zodat de extra souplesse vanaf 1750 tpm voor 'mehr Freude am Fahren' zorgt. In de nieuwe situatie is het 'oude' koppel van 191 Nm al bij 2500 tpm voorhanden i.p.v. 3600 tpm. In het nieuwe max. werkgebied van 2500-5200 toeren heb je na de tuning ALTIJD de beschiking over meer dan 191-210 Nm, terwijl de motor nu alleen 191 Nm levert bij 3600 tpm. Tussen de 1750-6500 toeren heb je ALTIJD meer trekkracht. M.a.w. door de nieuw ontstane brede koppelband heb je ALTIJD bij elk toerental meer souplesse. Op de welke manier uw RENAULT getuned wordt is vooraf niet te zeggen, omdat Renault diverse ECU's toepast.

U krijgt 3 jaar garantie op het vermogen, werk en materiaal.
Complete  tuningprijs bedraagt 475 euro incl. vermogenstestbank, metingen, fijnafstellingen en proefrijden.
ACTIE PRIJS JANUARI 2012 425 EURO "

Einde mail.
Ik wil nl. wat meer kracht bij het inhalen (stoplichtsprinter wordt het toch nooit ) en vroeg dus wat zij konden betekenen.
Zit te twijfelen of ik dit wil doen....

lagunadriver

bij welk bedrijf is dit?!

Paulo

Wil geen reclame maken (kan ik ook niet, want ik heb geen ervaring), maar als je https://www.chippoint.com/chiptuning_renault.htm bekijkt, ziet het er professioneel uit. Piet Olving ken ik nog van de gouwe-ouwe Vraagbaak-manuals.
Maar goed, weet niet wat voor invloed hij daadwerkelijk heeft.

"Resultaat tuning van benzinemotoren zonder turbo: 10 tot 13 procent meer koppel

Nagenoeg alle benzinemotoren zonder turbo zijn interessante objecten voor de tuning. In de regel wint de auto 10 tot 13 procent aan koppel over het gehele toerenbereik en heb je bij elk toerental een paar extra pk's voorhanden! En dat is prettig want het geeft meer souplesse. Het scoringspercentage is mede afhankelijk van de kilometerstand van de wagen. Doordat zowel het standaard maximale draaimoment als het standaard maximale vermogen in de getunede fase bij een lager toerental komen te liggen, wordt zelfs bij dit soort motoren een brandstofbesparing bereikt. In de praktijk moet u denken aan zo'n 5 procent, terwijl sommige rijders hebben laten weten zelfs maximaal 7 procent te hebben gerealiseerd. Met andere woorden, als u ooit op internet iets leest dat tuning van benzinemotoren zonder turbo niet interessant zou zijn, dan zit u niet bij de juiste tuner... "

Ja, klinkt mooi allemaal, maar is dat ook zo?
Koppel bij verlaagde toerental klinkt mij als muziek in de oren.

lagunadriver

ik vind ze maar een stel prutsers..., maar 151 pk uit mijn s60 2.4 140pk... een beetje tuner haalt er minimaal 170 uit ::) ;D

en als ik google vind ik wisselende verhalen ::)