Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 12
  • Totaal: 12

How to: achterasrubbers?

Gestart door hans49, 25 februari, 2013, 10:57

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

hans49

Gisteren 1 rubber vervangen(rechts), as niet eronder uit gehaald.
Hier het verslag ervan (eerst de beschrijving, daarna de pics)

Blokkeer de voorwielen en zet de auto in de versnelling. Los de achterwielbouten en krik het achtereinde van de auto op, doe dit niet op de as want
dat wordt in de handboeken (die van t forum en haynes) nadrukkelijk verboden.
Ondersteun de auto op assteuntjes.
Verwijder de achterwielen.

Het rubber zit onder een metalen 'kap'. Deze 'kap' zit met drie bouten aan het chassis vast, en een vierde bout bevestigt het rubber en de anti-roll bar aan het chassis.
Spuit WD40 op deze vier bouten bouten, alsmede op de bovenste schokdemperbout.

Ondersteun de as met een krik / assteun!!!!

Verwijder nu de handrem kabel van de remklauw. Dit ging niet echt soepel. Uiteindelijk met wat wrikken en tikken toch gelukt.
-Tip van Machiel84 die met deze How-to (en het tool) het ook zelf gedaan heeft: De handremkabel losmaken in de middenconsole zou
ook genoeg speling moeten geven om het tool te kunnen gebruiken.
Draad van de ABS sensor vrijmaken of afkoppelen.
Nu de bout losmaken die het rubber cq de anti roll bar bout bevestigd. Gebruik WD40 / kruipolie.
Zorg dat de as ondersteund is met krik/steuntje/whatever.

Maak nu de 3 bouten los van de ' mounting plate'.
Nu zijn de bovenste schokdemperbout losmaken.
De as is nu los, en kan achterwaarts verschoven worden. 1 zijde per keer!!! Ook de rubbers met kruipolie of WD40 inspuiten. Vet nu de schroefdraad van het removal tool in, dit is een must. Maak een foto van hoe het rubber er precies in zit / uit komt of teken het af.
Bus met langwerpig gat moet links (bestuurderskant), ronde gat moet rechts.
Breng het perstool aan op het te verwijderen rubber.
Na verwijderen, schoonmaken, insmeren etc, nieuwe rubber aanbrengen, let op links/rechts, correcte positie. Rubber erin persen.(weer eerst de schroefdraad van het tool invetten)

Voor het definitief vastdraaien van de bouten, de as naar achteren trekken/tikken, tegen de bout aan (tip van Viper). Dan de boel weer vastzetten.
Haynes heeft het over 80 Nm, heb het zelf op 100 Nm met gebruik van lockthread vast gezet. Bout schokbreker op 105 Nm.
Handremkabel weer vast, en  PAS OP VOOR DE REMLEIDINGEN!!
Daarna proefgereden, wat een verschil. Oude rubber was volledig gaar..
Klus viel op zich mee, we zijn niet verder gegaan aan de andere kant want we waren verkleumd. Zonder perstool zou ik er niet aan beginnen, het gaat echt
mega makkelijk en spaart een hoop geram en gebeuk wat ook nog eens veel meer tijd kost.
Tool gekocht via engelse ebay, rear axle bushing tool:
traffic.gif
title="Click to load original image"



Het begin:
traffic.gif
title="Click to load original image"


Dit is de 'kap' die over het rubber heenzit, het pijltje wijst naar d bout die door het rubber gaat en is ook de bevestigingsbout van de anti rollbar
traffic.gif
title="Click to load original image"


De kabel van de handrem moet uit deze bracket worden gehaald:
traffic.gif
title="Click to load original image"


Hier zat een busje, wat er eerst uit moest voordat we de handremkabel helemaal vrij konden maken
traffic.gif
title="Click to load original image"


De as kan nu naar achteren:
traffic.gif
title="Click to load original image"


Helaas geen foto van het tool 'in actie'..wel hier een foto van het rubber terwijl het er al een beetje uitgeperst is.
traffic.gif
title="Click to load original image"


De trouwe assistent, tevens tweelingbroer :-D
traffic.gif
title="Click to load original image"


Het nieuwe rubber er al gedeeltelijk in geperst:
traffic.gif
title="Click to load original image"


Klaar!
traffic.gif
title="Click to load original image"


Oude rubber:
traffic.gif
title="Click to load original image"

traffic.gif
title="Click to load original image"


Extra info:
Pas de andere kant (linkerkant) gedaan. Aan deze kant zit een bracket, die de 2 metalen remleidingen met 2 flexibele stukken verbindt. De clips loshalen waarmee
het koppelstuk in de bracket geborgd zit, en de stalen remleidingen naar achteren duwen, waardoor je ze uit de bracket kunt lichten. dit geeft je net de paar extra
centimeter die je nodig hebt om het tool te kunnen gebruiken. Voor de rest exact hetzelfde als hierboven beschreven. Viel echt reuze mee, was (in mn uppie) binnen 2 uur helemaal klaar.



ojee66

Vervolg foto's.