Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 14
  • Totaal: 15
  • Gert

Airride

Gestart door Dreke, 08 september, 2008, 09:41

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dreke

Kan er mij iemand wat meer info geven over een airride? Als je een wagen verlaagd dan moet je hem laten uitlijnen maar hoe zit dit bij een airride?

rookie

ik zou er niet aan beginnen, het is veel werk om het aan te sluiten, niet eenvoudig en je moet behoorlijk wat leidingen aanleggen om airride te laten functioneren.

stinkie

Dat kan best wel eens kloppen Rookie. Ik heb ooit eens een Dodge Challanger gezien met Airride. Mijn God wat zaten daar een partij leidingen en kabels in zeg. Ik zou er ook nooit aan beginnen hoor.

Mike

Dreke, ik denk dat je het beste ff Gaddo een mail kan sturen, die heeft het in zijn laguna.
Je bent er denk ik wel een hele tijd mee bezig!!

Dreke

Ik begin er ook niet aan, ik zou het laten plaatsen. Heb al wat op het internet opgezocht vandaag maar ik leid er uit dat het weer niet mag in dit Belgenlandje.

fs1

waarom zou dat niet mogen.. die ene grijze laguna die hier al paar keer voorbij is gekomen met plaat der-419 heeft dat ook en zei dat dat geen probleem was voor de keuring

Dreke

Heb al gelezen dat ze hun originele veren terug eronder zetten als ze naar de keuring rijden.

Danny

als ge in belgie naar de keuring gaat met airride zijt ge zekers afgekeurd is hier nog ni toegestaan de meeste halen idd de luchtbalgen er onderuit en vervangen die door de orginele schokdempers om naar de keuring te gaan om daarna alles terug te verwisselen maar ik vraag me altijd af wat als ge een ongeval krijgt waar doden bij betrokken zijn met een wagen die niet conform de wetgeving is ik mag er ni aan denken

fs1

ik weet het niet.. die kerel zei me toen dat ie zo door de keuring kon..

Danny

kijken bij categorie: A     WIELEN - REMMEN - OPHANGING


Nieuwe reglementeringen van de autokeuring !!!

--------------------------------------------------------------------------------

Veiligheidsgordels -- vanaf 01/01/2006


Na een testfase in de verschillende stations, werden veel meer defecten vastgesteld; vandaar de uitbreiding naar alle keuringscentra.

Verandering : we vragen aan de klant om het gordels in te klikken voor de controle om de keuring te vergemakkelijken.

Veranderingen qua keuringsmethode :
de aanwezigheid van de vereiste veiligheidsgordels (2- of 3-puntsgordels);

de goede werking van de hele systeem van de veiligheidsgordel. Dit wil zeggen dat het kliksysteem gecontroleerd wordt door de gordel los te klikken en het eventueel aanwezige oprolsysteem door de gordel te laten oprollen;

de staat van de band;

enkel tijdens de eerste keuring, de markering;

de verankeringspunten. De verankeringspunten moeten gehomologeerd zijn
.


Volgende sancties worden eventueel toegekend :

702-5 VEILIGHEIDSGORDELS : niet reglementair / werking / beschadigd

702-2 VEILIGHEIDSGORDELS : slecht bevestigd / beschadigd (2de vaststelling) / ontbreken / werking (2de vaststelling) / ontbreken airbag


De controle van de frontale airbag is geen systematische controle. Bij veiligheidsgordels die enkel in combinatie met een airbag kunnen gebruikt worden, moet echter de sanctie 702-2 voor het ontbreken van de airbag toegekend worden indien de airbag

manifest verwijderd werd.

Indien alles goed werkt, begint het verklikkerlampje voor de airbag te branden als het contact aangezet wordt en moet dit lampje uitdoven na enkele seconden. Als het verklikkerlampje blijft branden, moet volgende opmerking toegekend worden, om de

eventuele slechte werking van de airbag te signaleren :

702 - 5 VEILIGHEIDSGORDELS : werking airbag

Geen verhoging van het tarief

Code 5 voor sommige defecten : deze defecten kunnen makkelijk verholpen worden; code 5 omdat de klant hiervoor verantwoordelijk is, code 2 voor de 2de vaststelling.


Pseudocamionnettes -- vanaf 01/01/2006

Vanaf 1 januari 2006, zullen de voertuigen van de categorie N (camionnetten) worden belast ofwel als "auto", ofwel als "bedrijfsvoertuig"; dit afhankelijk van hun technische gegevens. De technische reglementering rond bedrijfsvoertuigen veranderd niet.

Bepaalde technische gegevens zullen worden vastgesteld bij de autokeuring, vermeld op het keuringsbewijs, en vervolgens overgemaakt aan de Federale Overheidsdienst Financiën opdat deze de overeenstemmende fiscale regeling kan toepassen. De

reglementaire eis van de Federale Overheidsdienst Financiën voor de lengte van de laadruimte is minimum 50% van de wielbasis voor een bedrijfsvoertuig.


Afschaffing fiscale zegels op aanvraag tot inschrijving -- vanaf 01/01/2006

Er moeten geen fiscale zegels meer gekleefd worden op de formulieren "Aanvraag tot inschrijving" vanaf 01.01.2006. De stationstoepassing zal het betreffende vak op de formulieren automatisch annuleren en de vermelding "Gratis" afdrukken.

KEURING

Op de keuringslijn worden een aantal onderdelen van het voorgereden voertuig gekeurd, onderdelen die belangrijk zijn voor uw verkeersveiligheid, voor de veiligheid van de andere weggebruikers alsook voor het milieu.

Wanneer moet u met uw voertuig, voertuig dubbel gebruik, minibus of lijkwagen naar de technische keuring?



Gekeurde onderdelen

De keuring omvat een aantal onderdelen afhankelijk van de verplichte uitrusting van het gekeurde voertuig.

1. De identificatie van het voertuig (kentekenplaat, chassisnummer)
2. De milieutest:

dieselrookmeting voor dieselmotoren

meting van uitlaatgassen bij benzinemotoren

3. De reminstallatie (bedrijfsrem, hulprem, parkeerrem)
4. De stuurinrichting
5. Het zicht (ruiten, achteruitkijkspiegel, ruitenwisser,...)
6. De lichten (grootlicht, dimlicht, breedtelicht, achterlicht, markeringslichten,...)
7. De assen, wielen, banden en ophanging
8. Het chassis en het koetswerk
9. De binneninrichting (veiligheidsgordels, zitplaatsen, ...)

De onderdelen of elementen van de verplichte uitrusting worden gekeurd conform de voorschriften (reglementair en technisch). De onderdelen die belangrijk zijn voor de verkeersveiligheid worden ook op hun bevestiging en slijtage gekeurd. Op die manier

kan men de eventuele gevaren detecteren.

VERBOUWINGEN

Op 15.02.2006 verscheen in het Belgisch Staatsblad de omzendbrief die de regelgeving mbt de verbouwingen aan een personenvoertuig met ten hoogste 8 zitplaatsen (die van de bestuurder niet meegerekend) herneemt.

Basisprincipes :

geen puntige of snijdende voorwerpen aan de binnen- of buitenzijde van het voertuig;

de vrije zichtbaarheid voor de bestuurder moet gegarandeerd blijven;

het niet raken aan de dragende structuur zonder toestemming van de constructeur;

de wielbescherming mag niet verwijderd worden;

de structuuronderdelen (vb bumpers, spoilers, ...) moeten uit materiaal van hoge absorptiegraad vervaardigd zijn.

De mogelijke verbouwingen aan een voertuig werden opgedeeld in drie categorieën :

Onder de CATEGORIE A vallen de verbouwingen die tijdens een periodieke keuring zullen nagekeken worden. Dit betekent dat er geen bijkomende documenten ivm tuning worden opgemaakt. Er zijn geen bijkomende kosten verbonden aan de keuring van

deze onderdelen.

CATEGORIE A;

CARROSSERIE

Bumper vooraan/achteraan
Spoiler vooraan/achteraan
Kofferspoiler
Dak- en raamspoilers
Motorkapverlenging
Lichtmasks - Wings
Kunststof motorkap ? VERBODEN
Motorkapsloten
Motorkapscharnieren
Deuren
Sleutelgat deuren en klinken
Koffersleutelgat en klinken
Achterste zijruiten
Achterruit
Voorste zijruiten ? FOLIE VERBODEN
Zonneband en belettering op de voorruit
Achteruitkijkspiegel binnen
Topchops ? VERBODEN
Zijlijsten en emblemen
Ruitenwissers
Carterbescherming
Tankdeksel
Officiële kentekenplaat

INTERIEUR

Vloermatten uit hard materiaal
Pedalen - Contactoppervlak
Dashbord en instrumenten
Binnenverlichting
Versnellingspook
Instrumentenfolie
Startknop
Brandblusser
NOS-fles ? VERBODEN

LICHTEN & SIGNALISATIE

Achterlichten
Richtingaanwijzers
Derde stoplicht
Voormistlichten
Achtermistlicht(en)
Achteruitrijlicht
Kentekenplaatverlichting
Verlichte ruitensproeiers ? VERBODEN
Verlichting onder en rond het voertuig ? VERBODEN

WIELEN - REMMEN - OPHANGING

Banden - Velgen ? CENTRALE WIELBEVESTIGING VERBODEN
Spoorverbreder ? VERBODEN
Remsysteem
Remklauwen
Verlaging
Luchtvering - Airride ? VERBODEN
Ophangingsrubbers ? VERBODEN
Stabilisatorstangen ? VERBODEN

ANDERE VERBOUWINGEN

Luchtfilter
Motortuning ? VERBODEN
Versnellingsbak


De CATEGORIE B repertorieert de verbouwingen die tijdens een bijkomende niet-periodieke keuring gecontroleerd worden. Na elke verbouwing wordt de klant verzocht zijn voertuig spontaan voor te rijden alvorens het opnieuw in gebruik te nemen. Er

wordt een tuningrapport opgesteld en aan het keuringsbewijs toegevoegd. Zonder de bijlage is het keuringsbewijs niet geldig. De klant betaalt € 24,50 voor deze tuningkeuring, € 3,00 (benzinevoertuigen) of € 9,00 (dieselvoertuigen) voor de milieukeuring

en € 6,00 voor het tuningrapport.

CATEGORIE B;

CARROSSERIE

Luchthappers op de motorkap
Luchthappers op het dak
Luchthappers op de flanken
Spatborden
Widebodykits

INTERIEUR

Deurpanelen
Audio-installatie
Handremhendel

LICHTEN & SIGNALISATIE

Groot- en kruislichten
Gasontladingslampen (Xenon)

WIELEN - REMMEN - OPHANGING

Veerpootbrug

De aanpassingen opgenomen onder CATEGORIE C worden tijdens een niet-periodieke keuring nagekeken. Elke verbouwing, die onder deze categorie valt, zal een validatieprocedure moeten ondergaan op basis van een attest (validatieverslag of Europees

Homologatie attest). Deze tuningkeuring dient te gebeuren zodra het voertuig wordt verbouwd. Het keuringsbewijs zal tevens een bijlage bevatten. Dit bijgevoegde document 'tuningrapport' is onlosmakelijk verbonden met het keuringsbewijs. Het herneemt

alle verbouwingen die tot dusver kunnen vastgesteld worden. Een keuringsbewijs zonder tuningrapport verliest haar geldigheid. De klant betaalt € 24,50 voor deze tuningkeuring, € 3,00 (benzinevoertuigen) of € 9,00 (dieselvoertuigen) voor de

milieukeuring, € 6,00 per validatieverslag en € 6,00 voor het tuningrapport.

CATEGORIE C;

CARROSSERIE

Vlinderdeuren - Scharnieren
Buiten zijspiegels

INTERIEUR

Niet-originele zetels
Veiligheidsgordels
Niet-origineel stuur
Veiligheidskooi

WIELEN - REMMEN - OPHANGING

Adaptor velgen
Remschijven

ANDERE VERBOUWINGEN

Niet-originele uitlaat



Teneinde deze nieuwe regelgeving toepasbaar te maken voor de inspecteurs in de keuringscentra werd door de FOD Mobiliteit en Vervoer een dienstnota opgesteld.


Verlaagde voertuigen op de autokeuring
De ministeriële omzendbrief die de materie omtrent 'verlaagde voertuigen (cat. M1)' regelt, werd op vrijdag 19 maart jl. gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
Het KB van 17 maart 2003 vermeldde reeds deze nieuwe regelgeving doch de praktische uitwerking ervan liet op zich wachten. De omzendbrief, die deze categorie voertuigen reglementeert, werd van kracht op 22 maart jl.

I. Verlagingen door de constructeur

Voertuigen die bij constructie een verlaagde ophanging meekrijgen, vallen niet onder deze nieuwe regel.

De originele verlaging dient :
of vermeld te worden in het PVG (proces verbaal van goedkeuring) of op het COC en dit in samenspraak met de initiële aankoopfactuur van de wagen.

II. Verlagingen door de verbouwer

A. Voertuig dat reeds in verlaagde toestand werd gekeurd vóór 1 mei 2003

Waar? Alle keuringscentra
Wat wordt gekeurd?

Basisvereiste: het voertuig moet een bodemvrijheid van 11 cm, de bestuurder aanwezig in het voertuig, vertonen. Hierop wordt een meettolerantie van 2 cm toegepast.

Bijkomende vereisten:
de verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten

indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm

bedraagt

de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC

de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd

een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingelementen (bij volledige wieluitslag)

de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.

de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren

bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.
Deze voertuigen worden niet aan een keuring van de wielgeometrie onderworpen.

B. Voertuig dat voor het eerst na 1 mei 2003 in verlaagde toestand wordt gekeurd

Wie?
Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 worden voorgereden en een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 3 maanden mbt verlagingen voorleggen.
Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 voor de eerste maal gekeurd worden onder verlaagde toestand.

Waar?
Deze voertuigen worden in de keuringscentra voor 'keuring na ongeval' verwacht. Teneinde een vlotte bediening te waarborgen, wordt er gevraagd voorafgaandelijk een afspraak te maken. De adressen zijn op www.goca.be te raadplegen.

Vereiste documenten?
Teneinde de keuring van het voertuig te kunnen aanvatten, dienen twee documenten: het montageattest en het validatieverslag voorgelegd te worden.
Het montageattest dient de klant aan te vragen bij de verbouwer, die op zijn beurt dit attest zal opvragen bij de Federaties :
Federauto (verdere info www.federauto.be – Federauto Dienst Boekhouding Woluwedal 46 bus 9 1200 Brussel tel: 02/778 62 00 fax: 02/778 62 22 ),of
De bond van de Garagisten Beroepsverenigingen : (J.Wybrandlaan 40, 1070 Brussel tel: 02/529.59.29 fax:02/529.59.25).
Het validatieverslag kan de klant eveneens opvragen bij de verbouwer. De verbouwer zal het opvragen bij de invoerder die de vraag richt aan GOCA. GOCA stuurt het origineel verslag naar de invoerder. Deze laatste stuurt een gecertificeerde kopie naar

de verbouwer die het document overhandigd aan de klant.

Wat wordt gekeurd?

De basisvereiste voor deze voertuigen is dat deze voldoen aan een bodemvrijheid van 11 cm met bestuurder aanwezig in het voertuig. Hierop wordt een meettolerantie van 2 cm toegepast.

Bijkomende vereisten:
De verlaging werd niet gerealiseerd door de veren te verkorten

indien de vering in hoogte regelbaar is, moet deze veer op correcte wijze geborgd zijn, zodanig dat geen andere afstelling van de ophanging mogelijk is dan deze waarbij de bodemvrijheid van de niet-elastisch vervormbare onderdelen tenminste 11cm

bedraagt

de spoorbreedte is maximum 2% groter dan deze vermeld op het P.V.G of COC

de bedekking van de wielen door het koetswerk is verzekerd

een voldoende vrije ruimte blijft behouden tussen de wielen en het koetswerk / spatbord, de remleidingen en de ophangingselementen (bij volledige wieluitslag)

de wegcontacttest zonder bijkomende belasting bedraagt minstens 20 Eusama-eenheden.

de reglementaire plaatsing (hoogte) van lichten en reflectoren

bij een eventuele trekhaak moet de hoogte van het midden van de bolkoppeling tot de grond minstens 350mm zijn.

De gegevens van het validatieverslag van GOCA worden vergeleken met de verbouwing.

De wielgeometrie komt overeen met de specificaties van het validatieverslag van GOCA of met de gegevens van de constructeur van het voertuig.

Voertuig wordt afgekeurd, wat nu?


Indien het voertuig niet voldoet aan de voorwaarden m.b.t. de bodemvrijheid zal een code 2 – beperkte geldigheid van 14 dagen uitgereikt worden.
Indien er een slechte borging of geen borging aanwezig is, zal een code 4 – Gebreken nauwlettend in het oog houden – uitgereikt worden.
Bij het ontbreken van één of beide documenten (montage-attest en validatieverslag) wordt er geen keuring uitgevoerd.
Indien één of beide documenten verschillen van de voorgeschreven exemplaren of niet reglementair zijn, zal een code 3 – beperkte geldigheid van 3 maanden uitgereikt worden.
Voldoet het voertuig aan de bodemvrijheid, maar niet aan de borging, dan worden de bovenvermelde controles mbt verlagingen (spoorbreedte, bedekking van de wielen, ...) uitgevoerd en wordt er een keuring van de wielgeometrie uitgevoerd.

Indien de verlaging op het voertuig regelbaar is, dan zal de verstelbare hoogteregeling van de vering zodanig aangepast moeten worden dat het voertuig met bestuurder tenminste een bodemvrijheid heeft van 11 cm (-2 cm).

Indien de verlagingskit niet regelbaar is, dan zijn er 2 mogelijkheden:

de originele, niet verlaagde ophanging opnieuw plaatsen of;

een andere verlagingskit plaatsen die wel voldoet aan de regelgeving.



De punten 4 tem 8 vermeld onder bijkomende vereisten worden gekeurd zoals tijdens een basiskeuring. Zij kunnen eveneens aanleiding geven tot een keuringsbewijs met beperkte geldigheid.

Kostprijs?

Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 worden voorgereden en een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van 3 maanden m.b.t. verlagingen voorleggen, betalen een technische herkeuring en een keuring van de wielgeometrie ter waarde van € 47,00.

Voertuigen die vanaf 22 maart 2004 voor de eerste maal gekeurd worden onder verlaagde vorm, betalen een basiskeuring, een toeslag eerste keuring, een milieukeuring en een keuring van de wielgeometrie ten beloop van € 68,50 voor benzinevoertuigen

en € 74,50 voor dieselvoertuigen.

Wat doen in geval van mogelijke schade...

De vrije bodemruimte tussen de spoilers vooraan of achteraan en zijschorten, mag minder dan 11cm (-2 cm) bedragen. Dit zal tot de nodige voorzichtigheid leiden bij op- en afrijden van de inspectieput of inspectiebrug en het in- en uitrijden van de

remmeter. Mogelijke schade kan NIET verhaald worden op het keuringscentrum en desbetreffende erkende onderneming.

In kritieke gevallen zal de bestuurder ervan verwittigd worden dat eventuele schade aan deze elementen mogelijk is. Bij risico dient de bestuurder zelf het voertuig te besturen bij het in- en/of oprijden van bovenvermelde inspectiemiddelen.

Indien geen keuring kan worden uitgevoerd of dat de bodemvrijheid niet nagemeten kan worden door te lage bumpers en zijschorten, moet de eigenaar ofwel de kritieke elementen verwijderen ofwel zijn voertuig aanbieden in een ander keuringscentrum

waar de controle wel kan uitgevoerd worden.

Geen tijdige keuring, wat dan?

Indien de meting van de wielgeometrie niet tijdig kan uitgevoerd worden, hetzij omdat het montageattest en/of validatieverslag niet tijdig wordt afgeleverd, hetzij omdat er binnen de geldige termijn geen afspraak in het keuringscentrum voor 'keuring na

ongeval' kan verleend worden, zal een keuringsbewijs met beperkte geldigheid van drie maanden EENMALIG GRATIS worden afgeleverd.