Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 507
  • Nieuwste: Greco
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.653
  • Totaal topics: 10.417
  • Online vandaag: 28
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 17
  • Totaal: 17

Unit elektrische handrem

Gestart door laggy, 20 juli, 2021, 18:55

Vorige topic - Volgende topic

laggy

Heeft iemand deze wellicht tweedehands liggen? Mijn handrem heeft het begeven, dwz een hoop kabaal als de automatische parkeerrem erop gezet wordt (of als ik het handmatig doe). Een garage stelde vast dat er intern in de unit het een of ander is gebeurd, waardoor één of beide kabels zich aan het oprollen of iets dergelijks is. In ieder geval worden beide remkauwen niet meer aangetrokken. Hij kan/wil de unti niet openmaken omdat hij ervan overtuigd is dat deze niet meer goed is en niet meer te redden is. Een nieuwe kost 663,- incl btw bij de dealer en dan moet ie nog ingebouwd en ingelezen worden.

Zit de unit op een eigen zekering en zo ja welke is dat en waar te vinden in de auto? Nu is de elektrisch kabel losgemaakt van de unit en rij ik met een permanente storing in het display. Mijn idee is om tot aan reparatie/vervanging de zekering eruit te trekken op het moment dat ik de motor ga afzetten. Dan komt de automatische rem er niet op en geen herrie, maar tijdens het rijden ook geen storingsmelding. Wel zo fijn. Handmatig heb ik de rem nog nooit gebruikt in de afgelopen 11 jaar.
Laguna II Techline 2.0dCi

ojee66

Er bestaat een revisiebedrijf voor deze dingen.  Of zelf wat kabels erin prutsen.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

laggy

Interessant. Heb je eventueel een naam van dat revisiebedrijf? Ik ben nu in contact met een Engels bedrijf die die units refurbed. Unit opsturen met alle kabels eraan en hij komt gereviseerd terug. Alleen duurt me dat te lang, dus ik denk erover er gewoon heen te gaan. Maar als er een bedrijf hier in NL is, tja dan graag dat. Ik google me suf, maar buiten veel poolse filmpjes die ik niet versta kom ik niet.
Zelf 2 kabels erin prutsen gaat het probleem denk ik niet oplossen. Er is door de garage al een kabel erin geprutst, zonder de unit te openen en ik vermoed dat daarmee alle ellende is begonnen...

ojee66

Staat niet op de website maar actronics misschien?
https://www.actronics.nl/overige-onderdelen

of alleen de kabels
https://www.mijngrossier.nl/reparatie-van-de-elektronische-handrem-van-de-renault-scenic-en-laguna/

en in ander draad hier op forum bleek het de spanning naar de module te zijn (draadbreuk bij de module)

laggy

Ik kreeg de indruk dat je daadwerkelijk wist dat er een revisiebedrijf is voor dit onderdeel, maar ACtronics kan ik wel even bellen. Met de kabels als zodanig heeft het niet veel te maken. Thanx anyhow.

Giul

Waarom niet een gebruikte?

Verstuurd vanaf mijn SM-G996B met Tapatalk

laggy

Dan heb je een clip nodig om het onderdeel in te leren. En de vraag is of het überhaupt met een gebruikte lukt.

Ik heb ACtronics gebeld, die reviseren niet.

Ik moet nu alleen nog weten hoe ik de manuele onderbrekingskabel vanuit de middenconsole doorgevoerd krijg vanaf het punt waar deze kabel het chassis induikt. Hij moet een schuine weg naar de voet van de middenconsole maken. Ik weet vrij zeker dat als ik de gele hendel eraf haal, ik de kabel eruit kan trekken van het punt waar deze het chassis ingaat. Maar hoe krijg je hem teruggeplaatst? ik heb wat rubberen doppen losgetrokken onder de auto (meteen gezien dat 4 vd 5 bevestigings punten van het hitteschild rondom de uitlaat weg waren, nu weet ik waar het gerammel al die tijd vandaan kwam tijdens het rijden), maar daar loopt de kabel niet langs.

Ik liep echter tegen een aanbod van een Outlander aan en ik ga afscheid nemen van mijn Techline 2.0dci met 410K op de klok. Ik had hem nog wel naar 500k willen brengen, maar nu rij ik niet meer zoveel. Technisch is ie nog altijd tiptop (buiten nu het parkeerrem gedoe).