Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 66
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 38
  • Totaal: 38

Probleem parkeersensoren en elektrische rem

Gestart door Slablaadje, 06 juni, 2018, 21:33

Vorige topic - Volgende topic

tanery

hou me ajb op de hoogte.
ik ben zelf ook ten einde raad.

Slablaadje

Heb inmiddels met mijn Clip de auto uitgelezen, parameter ET016 (positie versnellingshendel BVM) geeft 'niet beschikbaar' aan.

Bij mijn Laguna geeft hij keurig 'neutraal' in neutraal en 'niet neutraal' in elke andere versnelling. Ik denk niet dat de computer weet in welke versnelling hij precies staat, enkel niet/wel neutraal.
Nu: 2011 Renault Laguna III PH2 2.0 dCi 150 Initiale

Ex: 2006 Renault Laguna II PH2 2.0 dCi 150 Tech Line

Gemiddeld verbruik: 
traffic.gif
title="Click to load original image"

tanery

weet de dealer niet waar de sensor zit voor de gekozen versnelling?
gaf de clip geen storing aan in de handrem unit zelf?
verdwijnt jouwn storing als je de minkabel loshaalt?

Slablaadje

Storing is opgelost, het is de achteruitrijschakelaar. Daar zit de neutraalstand sensor ook bij in. Goed op juiste onderdeelnummer letten!

Voordat je de schakelaar vervangt met de Clip checken of er geen storing op de besturingsbox achter de zekeringen zit. Dan heb je die uitgesloten.

Gemiddeld verbruik: 
traffic.gif

tanery

dank voor de terugkoppeling.
waar zit die schakelaar?
heb je ook een artikel nr?

Slablaadje

Heb hem zelf niet vervangen maar volgens mij op de bak zelf aan de buitenkant. Kan niet missen. Onderdeel is van Magneti Marreli.

Gemiddeld verbruik: 
traffic.gif

Lars

Beste,

Ook is dit topic best oud, wie weet heeft de een of ander wat eraan.

Het begon allemaal ermee dat mijn PDC het niet meer deed, meestal alleen in de ochtend, dit gepaard met een niet werkende achteruitrijverlichting.
Vrij snel had ik al het vermoeden dat de achteruitrijschakelaar de boosdoener moest zijn. Omdat ik geen zin had om zelf te gaan sleutelen heb ik dat mijn garage toevertrouwd. Hier ging het dan ook goed mis, mijn monteur had dat ding dus vervangen, MAAR, een merkloze sensor genomen, in eerste instantie leek die het ook te doen. De PDC en achteruitrijverlichting deed het weer. Een week of twee geleden moest ik even wachten bij de carwash, dus ik de handrem aangetrokken en opeens de melding "controleer parkeerrem". Eerst dacht ik dat het in de sensoren en het potentiometer ligt die in het koppelingspedaal verwerkt zitten, ik dus alles besteld bij de officiële dealer, ook de achteruitrijschakelaar. Bij mij was het zelf zo erg dat hij soms niet meer wou starten, kreeg dan altijd de melding "ontkoppel+start" en dat deed ie nooit, normaal staat daar "druk op rem en start". Uiteindelijk kwam het erop neer dat de elektronica niet meer kon zien of hij in zijn vrij staat of niet. Door bovennatuurlijke "krachten" ben ik toevallig aan de achteruitrijschakelaar begonnen, toen kwam ik achter dat dit dus zo n imitatie meuk was, de originele weer in en ja hoor hij doet het weer... Alle andere, niet gebruikte sensoren mocht ik uiteraard weer terug brengen.