Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.462
  • Totaal topics: 10.385
  • Online vandaag: 718
  • Online ooit: 718 (Vandaag om 03:24)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 26
  • Totaal: 26

How to: Schakelaar Voicecontrol repareren dmv andere schakelaar

Gestart door Paul, 07 oktober, 2012, 15:58

Vorige topic - Volgende topic

Paul

Omdat de schakelaar op de knipperlichthendel erg vaak stuk gaat, en een nieuwe schakelaar best prijzig is, heb ik iets anders gemaakt.

Ik heb op de sloop een aantal schakelaars meegenomen. Die van de ESP was voor mij de juiste.

Wat je nodig hebt, zijn 3 draadjes van ong. 1mm² en +/-40cm lang, de schakelaar, soldeerbout en tin.

Klik het paneeltje links naast het stuur met de schakelaars los.
De kap aan de onderkant van het stuur losmaken dmv 2 torx 20 schroefjes.

Het plaatje van de loze schakelaar verwijderen

soldeer de 3 draden op de achterkant van de schakelaar of met amp stekkertjes
Postite A1 A2 en B1

traffic.gif

traffic.gif

Onder het stuur zit een klein kabeltje met 2 draadjes en een stekkertje afkomstig van de schakelaar. (dacht blauw en bruin)
Maak het stekkertje los.
Tape de 2 draden van A2 en B1 bij elkaar en leg ze naar het originele kabeltje van de schakelaar.
Knip het stekkertje aan de kant van de schakelaar af en laat +/-2cm draad over.
Soldeer hier de 2 draden aan vast die je zojuist daarheen getrokken hebt aan de daden richtig het stekkertje. (aan welke maakt niets uit). Die aan de schakelaar zitten komen te vervallen.
Soldeerverbinding isoleren met tape.  

Voor de verlichting neem je de draad op A1.
bij het paneeltje waar de schakalaars in zitten zit een loze stekker.
Daar zit een draad in met blauw op Positie A1. Soldeer daar de draad van A1 aan vast.

Testen of alles werkt en dan alles weer dichtbouwen.

Nu heb je weer voicecontrol die niet snel meer stuk gaat.  ;D

https://youtu.be/3GpUQaQJMCI
traffic.gif

wopi

Dank je voor de tip Paul! Ik heb ook maar even een schakelaartje gehaald.

In mij geval is het het schakelaartje geworden van de portiervergrendeling. Om het goed in het paneeltje te laten passen heb ik een van de palletjes aan de buitenkant afgebroken. Blijkbaar gebruikt Renault die palletjes als mechanische 'codering' om te zorgen dat je het juiste schakelaartje op de juiste plek in het paneel zet. Wil je er een ander schakelaartje in zetten, dan kan zo'n palletje in de weg zitten. Afbreken van het 'storende' palletje is dan de remedie. Op jouw bovenste foto zie je de palletjes zitten aan de onderkant van de schakelaars. Er is plaats voor twee palletjes. De witte schakelaar heeft er geen, de grijze en de bruine schakelaar hebben er allebei één (op de rechter positie).

Je hoeft maar twee draden te gebruiken: het gaat erom dat je contact maakt als je de knop indrukt. Pak er even een ohmmeter bij om uit te vinden welke contacten je moet gebruiken. In mijn geval een van de middelste contacten (A2 of B2) en dan het schuin tegenoverliggende contact (B1 of B3 resp A1 of A3) als je wilt dat de stembediening reageert als je op 'auto openen' drukt.

Tip: als je op de sloop een schakelaartje haalt, neem dan ook meteen een contrastekker mee. Dat soldeert gemakkelijker en je kunt het paneeltje daarna nog eens vaker losmaken (als dat nodig mocht zijn).

Het kostte me even wat moeite om de juiste draden bij de lichtschakelaar te vinden.
Bij mij zijn ze zwart en grijs. Foto volgt (de optie 'Voeg Afbeelding toe' werkt op dit moment niet bij mij).

wopi

Hierbij de foto (via Photobucket, moest ik even ontdekken):
traffic.gif

Mijn draadjes zijn wit/blauw getwist. Linksboven zie je nog net de nieuwe schakelaar (deurvergrendeling)

michael71

Heb vandaag het zelfde gedaan, alleen heb ik een nieuw knopje is de kap bij het stuur gemaakt, omdat ik de afstand in het schakelpaneel ver weg vond zitten, en in het donker tijdens het rijden denk ik dat dit zo makkelijker is, werkt weer zoals het hoort, top!
traffic.gif

Fred

Heb je een knop. Odin die omgeschakeld blijft staan
Of 1 die meteen weer terug klikt
Ik heb eigenlijk geen idee wat voicecontroll is bij mijn heeft het nooit gewerkt
Zit wel op linker stuurhandle op kopse kant een gezichtje maar gebeurt niets als indruk

Fred

Top dank voor de uitleg met universeel knopje werkt prima nu even getest morgen gaatje boren in afdek kap en schakellaar plaatsen ,nu heb ik voor t eerst voice controll mijn benieuwd wat ik er allemaal mee kan

Janneman82

Mijn voicecontrol schakelaar doet helaas ook niks en ik zou deze toch graag werkend hebben. De oplossing die in dit topic aangedragen wordt heeft echter niet mijn voorkeur, ben meer van OEM.
Volstaat het 'gewoon' om de volgende stuurkolomschakelaar te kopen en te installeren?

traffic.gif

https://www.besteonderdelen.nl/valeo-1072845.html

Deze kost € 67,- en dat is het mij wel waard eigenlijk.

Renier

Tip: laat met de Clip je lichten automatisch aan en uitgaan met starten vd motor. Dan hoef je die draaischakelaar helemaal niet meer te gebruiken. Gaat je nieuwe hendel ook niet stuk.
Lijkt de goede die je laat zien, waar heb je die gevonden?

Janneman82

Citaat van: Renier op 29 november, 2017, 17:39
Tip: laat met de Clip je lichten automatisch aan en uitgaan met starten vd motor. Dan hoef je die draaischakelaar helemaal niet meer te gebruiken. Gaat je nieuwe hendel ook niet stuk.
Lijkt de goede die je laat zien, waar heb je die gevonden?

Mijn lampen gáán al aan als ik de motor start, ik dacht dat dit standaard zo was.  ???
De enige keer dat ik de knop verdraai is wanneer ik groot licht nodig ben, op de 0 stand werkt dit namelijk niet (las ik elders op het forum ook al).

De link naar de website staat eronder: https://www.besteonderdelen.nl/valeo-1072845.html

Voor de zekerheid nog wel even navragen of de knop voor voicecontrol er op zit, je weet maar nooit.

Renier

Nee is niet standard, dat moet met de Clip (diagnose/configuratie software) worden geconfigureerd. maar blijkbaar is dat ooit bij die van jou al zo ingesteld  !!

die voicecontrol heb je op zich niet veel van hoor, ze begrijpt je maar moeilijk....
al is het wel een leuke gadget natuurlijk en begrijp dat je wil dat het werkt als je de auto net hebt
Bij mij is hij na aankoop 2x onder garantie vervangen. Toen heb ik de verlichting dus laten instellen op automatisch en daarna (6 jaar) geen problemen meer mee gehad