Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 22
  • Totaal: 22

How To koplampsproeiers los maken

Gestart door marxander, 02 maart, 2014, 20:17

Vorige topic - Volgende topic

marxander

Er zijn laguna`s die koplamp sproeiers hebben die in de voor bumper zitten, nu komt het wel eens voor dat beiden of 1 vast zitten ze gaan dan wel omhoog maar zakken niet meer naar de originele stand.

Ze hoeven niet meer gedemonteerd te worden, dus niet meer bumper er af halen om erbij te kunnen.

Hierbij de uitleg.

als het kapje er af is ziet hij er zo uit,
traffic.gif
title="Click to load original image"

Nu kan je boven aan bij de sproeier een klemmetje zien die je kan verwijderen met een punttang en dan kan je het sproeikopje er af halen.
Dan zie je daar een gaatje aan de boven kant daar kan je dan iets wat kruipolie in doen.

traffic.gif

traffic.gif

traffic.gif

Dan kan je het sproeikopje er weer op zetten als je dat gedaan hebt kan je met een paar vingers het heen weer bewegen net zolang dat hij niet meer vast zit, mocht dat nog niet willen kan je de eerste stappen nog een keer herhalen.

Het hele huis is niet te demonteren zodat als hij vast zit je deze tip kan gebruiken om hem weer gangbaar te maken binnen in dat grijze buisje loopt nog een buisje met een daarom heen een rubberen ringetje die worden meestal droog zodat hij niet meer fijn heen en weer beweegt.

Ik heb een sproeier gesloopt om achter het probleem te komen, hierbij nog een paar foto`s van hoe hij er aan de binnenkant uit ziet.
Veel succes mocht je dit probleem ook hebben.

traffic.gif

traffic.gif

traffic.gif

lagunaV8

Marcel, het is wel een tijdelijke oplossing, ik heb hetzelfde gehad, ging even goed.
Het probleem is dat hij niet goed functioneert is dat er vuil tussen komt, dat moet je verwijderen. Dit klemt het af.
Ik heb dit zo 2 jaar gedaan (zoals jij hebt gedaan), en vond het welletjes na 2 jaar. Ik heb er nieuwe in gedaan voor 120 euro en het probleem is niet meer voorgekomen.

Lagunainitiale

*eens*

Maar ik heb andere auto om de sproeiers heen gekocht, de lag 3 kent dit probleem namelijk niet. ;D

marxander

ja ach het is een kwestie van 10 min bij elkaar en als je dat regelmatig doet zou het lang kunnen werken toch.
En de meeste dingen zijn lapmiddelen maar goed als je zo een paar euro kan besparen waarom niet he en anders ga je sparen voor nieuwe sproeiers.
Alleen moet je er gelijk 2 kopen ook al is er maar 1 kapot.

Swinkel

!!  toppie dit
ga het van het weekend eens proberen
en morgen is er weer een nieuwe dag :-)

Rakker

Geldt dit bij zowel phase 1 als phase 2?
Ik heb nl het idee dat ze van een phase 2 iets anders zijn en ik probeer erachter te komen hoe ik ze kan verwijderen

Lagunainitiale

warlord

Hele duidelijke how to  ;D. Alleen is me nog niet duidelijk hoe je ( al dan niet met veel moeite) het sproeier gedeelte van 'n eventueel slangetje los-/afhaalt.
Heb wel 's onder de auto gelegen, maar zag  toen niets van een aansluiting op 't sproeiertje...

Natuurlijk was de bodemplaat er wel onderuit...

marxander

meestal zit de slang met een klem aan de sproeier die je moet knijpen met een tang en dan naar achteren schuiven.
De sproeier zelf zit boven aan met 2 torx (20) vast en onder aan geklikt in de bumper, durf niet te zeggen of je er goed bij kan als de onderplaat er af is.

warlord

Hmmm, dus eigenlijk iets voor op 'n brug of door iemand die weet wattie doet  :-\...

marxander

Meestal is de slang ook keihard geworden zodat ook nog vaak het tuitje knapt als je de slang er probeert af te halen.
Dus het beste is de gehele bumper te verwijderen !! !! op zich geen super klus maar wel een vieze klus omdat de schroeven op de zijkant van de bumper achter de modderkuip zitten die je dus aan de voorkant los moet maken zodat je er met een ratel bij kan.