Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.637
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 66
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 51
  • Totaal: 51

verlichting automatisch aan bij regen (regensensor)

Gestart door johanvb, 22 mei, 2013, 19:19

Vorige topic - Volgende topic

johanvb

Ik heb bij mijn Laguna 3 de verlichting op automatisch staan. Dit werk goed bij droog weer.
Wat ik nergens kan vinden maar wel graag zou willen is dat bij regen (dus bij slecht zicht) de normale verlichting ook aan gaat. De ruitenwissers gaan automatisch i.c.m. de regensensor.
Nu brandt namelijk alleen de dagrijverlichting. Ik zet bij regenachtig weer de verlichting nu handmatig aan.
Is dit mogelijk en zo ja, hoe is dit in te stellen?

viper

als het donker genoeg is dan zal de automatische verlichting opspringen tijdens regen weer, anders zullen enkel de ruitenwissers hun werk blijven doen.

de gevoeligheid van de lichtsensor is in te stellen maar ik denk niet dat dit door de bestuurder kan.

ik weet wel zeker dat bij de laguna2 dit in te stellen was via de clip en ik veronderstel dat dit ook bij de laguna3 het geval is.

Maar controleer anders eens ik het gebruikersmenu op je boordcomputer of er een instelling staat hierover, dan weet je het direct

folmer

Of je zet de verlichting permanent aan, ben je altijd een heel stuk zichtbaarder.

viper

Citaat van: johanvb op 22 mei, 2013, 19:19
Nu brandt namelijk alleen de dagrijverlichting.

Bij de dagrijverlichting ben je ook al goed zichtbaar hoor :P

Lagunainitiale

Nee kan de bestuurder niet in stellen in het menu. En dagrijverlichting is ontwikkeld om zuiniger te rijden. Dus zet je niet de lampen constant aan. ;)

johanvb

Bij dagrijverlichting brandt er, volgens mij, geen verlichting aan de achterkant. Want daar gaat het me namelijk om, beter zichtbaar vanaf de achterkant. Zeker omdat de Laguna donker grijs is.

Om de verlichting continu in te schakelen heb ik ook al aan gedacht maar ik heb een paar maanden geleden de standaard dagrijverlichting laten vervangen door ledverlichting dus dat zou weer zonde zijn eigenlijk.

viper

sluit je achterste standlichten op een plus na contact aan, dan branden ze altijd als je wagen gestart is.

dagrijverlichting vooraan en standlichten achteraan :P

johanvb

Aansluiten van de standlichten op een plus zegt me niks. Is dit moeilijk of hoe gaat dit in zijn werk?
Zelf ben ik niet zo handig met auto's en elektrische dingen.  :-[

emtee

Ik heb zoiets van, doe niet zo moeilijk, gewoon altijd met licht aan rijden, doe dat zelf al 27 jaar.

Gewoon veilig, altijd goed zichtbaar namelijk  ;D
Captur TCe 143 EDC

viper

voor mij is dit niet moeilijk maar als je er totaal niets van kent kan ik alleen maar zeggen, blijf er vanaf of zoek iemand die dit voor je wil doen.

het is eigenlijk een kabeltje doorknippen aan je stekker van de verlichting achter en daar een plus na contact opzetten.

Lagunainitiale

Het is verboden in nl dat dagrihlichten branden in combinatie met een andere verlichting. Maar maak je niey druk over mensen of ze je van achteren zien. Als je remlichten uit zijn ga je net zo hard als diegene achter je en als je remt gaan je remlichten branden.

johanvb

HerZon

Toch nog een kleine schop.

Mijn Laguna uit 2005 (GT 2 ph 1) doet zelf de verlichting aan, als de ruitenwissers langer dan 30 seconden continu moeten wissen in opdracht van de
regensensor. En hij doet ze weer uit als de ruitenwissers veel rust krijgen (bv 1x minuut).
Dan moet een Laguna 3 dat toch ook wel hebben?

Lagunainitiale

Als het erop zit staat het bij mij niet aan.