Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: Nikk
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.503
  • Totaal topics: 10.390
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online

Reparatie airco bediening

Gestart door laguna club team, 12 maart, 2024, 14:31

Vorige topic - Volgende topic

laguna club team

Deze handleiding is misschien een beetje "te veel" op het halfbakken niveau, maar toen ik aan de reparatie begon, zou ik zoiets verwelkomen.
Benodigdheden: een kleine platte schroevendraaier, een soldeerbout (zonder deze kun je er beter helemaal niet aan beginnen, vergeet een gewone soldeerbout), een beetje soldeer en soldeerflux.

Op de eerste afbeelding staat hoe je de asbak verwijdert. Open deze en trek hem naar je toe.
2-3. Volgens de tweede en derde afbeelding wrik je met een kleine schroevendraaier de lezer naar buiten.
Op de laatste afbeelding staat de blauwe connector met een grijze zekering. Door de lezer richting de connector te bewegen, wordt de connector losgemaakt. Bij het losmaken, drukt u met uw vinger op de zekering (witte pijl). Zo is de lezer eruit.

Na de eerste afbeelding zijn na het verwijderen van de lezer de witte blokkeringen aan de onderkant van de klimaatregeling te zien.
2-3. Voor het probleemloos verwijderen van de klimaatregeling uit het paneel, steek je je hand in de openingen achter deze blokkeringen (afbeelding 2) en druk je de metalen veertjes omhoog (afbeelding 3).
Klap vervolgens het paneel van de airconditioning iets omhoog, zodat ook de blokkeringen aan de bovenkant van het paneel loskomen, en trek het naar je toe zoals op de afbeelding. Aan de achterkant zie je drie connectoren. Twee grotere (groen en grijs) en een kleinere, iets lager, die wit is.
Om het paneel te openen is niet veel kracht nodig, zorg er alleen voor dat je de bovenste blokkeringen niet breekt, zoals ik deed ☺.

De groene en grijze connector worden losgekoppeld met behulp van de zwarte zekering op het lichaam van de connectoren. De zekering wordt verwijderd zoals bij de kaartlezer. Druk met uw vinger op de zekering (eerste oranje pijl). De zwarte connector wordt zijwaarts uitgeschoven (met zekeringen boven en onderaan het lichaam).
2-3. Gebruik een kleine schroevendraaier om te helpen bij het verwijderen van de zwarte behuizing van de airconditioning. Deze bestaat uit twee delen.
Klap voorzichtig de onderste behuizing open. De draaiknoppen (automatisch en circulatie) kunnen eruit vallen, dat is geen probleem, maar let op het display. Dat zou een probleem kunnen zijn. Deze blijft aan het folie hangen, dus zorg ervoor dat u het niet kapotmaakt.

Na de eerste afbeelding is het display te zien en hoe het in de houder zit. Het display hoeft niet verwijderd te worden, maar als je het wilt verwijderen, til dan met een kleine schroevendraaier de houder aan de uiteinden op, alleen het grijze deel omhoog (pijlen).
Onder het display bevindt zich een wit plastic onderdeel, met een strook dun plastic. Dit is een vrij beweeglijk onderdeel, dus wees voorzichtig. Ook dit plastic hoeft niet verwijderd te worden, maar als je het wilt, wordt het vastgehouden door twee grotere clips aan de zijkanten (pijlen).
Nu is het tijd voor de soldeerbout. Verwarm de verbindingen op de drie weerstanden rechtsboven (ik gebruikte een studeerkamer voor de grotere). Verwarm ook de verbindingen bij de weerstanden zelf (blauwe pijl) met behulp van een schroevendraaier (plaats deze op de weerstand en breng de soldeerbout dicht bij de weerstanden). WEES VOORZICHTIG zodat je geen schade aanricht.
Als dit niet helpt, kunt u proberen de verbindingen aan de andere kant te verwarmen. Als het nog steeds niet werkt, is er iets anders aan de hand ☺.

Bij het in elkaar zetten, let op het display. Ik heb het zoals op de derde afbeelding, de laatste, geplaatst. De draaiknoppen (voor automatisch en circulatie) heb ik zo geplaatst dat ze de juiste oriëntatie hebben in hun aansluitingen (zwarte wieltjes op de printplaat), en vervolgens heb ik de behuizing op zijn plaats vastgeklikt. Let op het display, zodat het uiteindelijk niet barst. Het monteren is geen probleem meer - het is gewoon de omgekeerde procedure.

Beheer Team Lagunaclub