Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.636
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 95
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 71
  • Totaal: 71

Remklauw vervangen

Gestart door Harald80, 22 februari, 2024, 19:13

Vorige topic - Volgende topic

Harald80

De rem rechtsachter van mijn Laguna loopt warm tijdens het rijden. Linksachter wordt niet meer dan lauwwarm, maar rechtsachter wordt flink heet. Volgens de garage moet de remklauw vervangen worden. Na het zien van de offerte van de garage heb ik besloten dit zelf te doen. Ik kan beschikken over een hefbrug, gereedschap, en een apparaat om te ontluchten. Zijn er nog specifieke zaken waar ik op moet letten? Moet ik na montage eerst de voetrem op druk trappen zonder de parkeerrem te bedienen? Kan ik deze reparatie uitvoeren zonder gebruik te moeten maken van testapparatuur?
Ik hoor graag van jullie.

Groeten Harald.

Peter Paul

Zover ik dan weet,

De remklauw danwel zuiger moet je weer gangbaar maken, dit is, stofhoes voorzichtig oprekken en er het spuitnippeltje van wd40 ertussen doen en een lading ertussen spuiten.
Dan met het juiste terugstel gereedschap de zuiger weer terug draaien.

Eventueel dit een aantal keren herhalen tot zuigertje weer soepel gaat.

melcon

Als de zuiger zwaar loopt is het meestal al te laat (pit vorming/roest) en is vervangen de betere optie. Ik heb toevallig recent alle klauwen vervangen (2 preventief, 1 voor zat vast en 1 achter zat vast). Voor de achterzijde is het iets spannender als je een elektronische handrem hebt. Handrem kabel wil nog wel eens vast gerot zitten in de klauw, dus zou die al goed vast goed inspuiten.

Op de handrem module zit een nood ontgrendeling, het is handig die even te gebruiken zodat je voldoende speling hebt om de kabel los te halen. Je hebt geen diagnose apparatuur nodig om de handrem los/vast te zetten op de Laguna 3 (op contact zetten en rem indrukken om hem er af te halen met het knopje dat die er af blijft). Voor de rest als je een brug hebt en ontlucht apparaat dan moet het verder een koud kunstje zijn.

Harald80

Hey Dankjewel voor de snelle reactie! Dat met die noodontgrendeling, hoe werkt dat precies?

melcon

Aan de zijkant van de handrem module zit een uitsteeksel, waar je aan kan trekken, eigenlijk niet te missen. Als je het echt zeker wil weten, hij staat in het instructieboekje omschreven inclusief plaatje ;D

Harald80

Bedankt iedereen voor de tips, het is allemaal prima gelukt  !! .

Wat me nu wel opvalt: Na het vervangen van de beide klauwen en de remblokken (Brembo), blijken beide achterste remschijven tijdens het rijden erg heet te worden. Afgelopen week twee keer heen en weer naar Heerenveen geweest (4x50km snelweg), bij thuiskomst voelde ik aan de velgen en deze waren warm. De schijven zelf waren erg heet deze kon je niet aanraken, de schijven aan de voorkant waren amper warm. Ik had ook niet overdreven hard geremd o.i.d. Iemand enig idee hoe dit kan?  ???

Ik heb de auto opgekrikt en de beide achterwielen draaien prima vrij, er klemt of loopt niks aan. Parkeerrem komt ook goed vrij, kabels staan niet onder spanning, bij het lossen van de parkeerrem rolt de auto meteen weg.
Auto staat op de nominatie om te worden ingeruild, maar het probleem van de vastzittende rem moest helaas nog worden gefixt.

melcon

Als de handrem er af is, heeft de handrem kabel dan iets speling waar die in de klauw zit? D.w.z., kun je hem met de hand een stukje heen en weer bewegen als je aan het uiteinde trekt? Zo niet dan moet je hem bij de module afstellen aan de rechterzijde van de module, dop er af, geheel er uit en dan het vierkantje over het draad draaien om meer ruimte te geven, daarna er weer in. Waarschijnlijk staat het geheel iets te strak afgesteld en loopt ie heel lichtjes aan.