Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.529
  • Totaal topics: 10.394
  • Online vandaag: 24
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 18
  • Totaal: 18

mp3 afspelen van usb

Gestart door cold forged, 21 februari, 2024, 23:52

Vorige topic - Volgende topic

cold forged

Hallo,

Ik rij op dit moment een laguna 2 uit 2003, en ben wat rond aan het kijken wat betreft een 'upgrade' naar een laguna 3. Ik kwam een automaat tegen met 2 liter motor uit 2008.

Ik heb in de huidige een kenwood dnx7200 radio ingebouwd (2-din radio met navigatie er in), met daarbij een kastje van renault om die bediening aan het stuur er aan te koppelen.
Zover ik zie, gaat die niet in een phase 3 dashboard passen.

Het meest gebruikte van die radio is de functie om mp3's vanaf een USB te spelen.

Ik vraag me dus af: hoe kan ik dat in een nieuwere laguna ook krijgen? Zijn daar sets voor of heeft die auto daar al ergens een functie voor?

Ik hoor het graag!

Stadium III

Wat voor systeem zit er in de laguna 3
Volgens mij de eerste jaren cabasse systeem daar kun je een aux ingang op maken en dan heb je iig iets
Vervangen kan alles maar ik zou het niet doen

Ik heb hier de aux ingang gemaakt via een kabel via renault forun
Daarom op een BT module gesoldeerd en spanning via sigretten aansteker gepakt
EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

cold forged

Voor zover ik gezien heb zit er een redelijk eenvoudig standaard ding in qua audio met een cd speler zonder navigatie. Dus ik zou daar dan die aux in kunnen pluggen, ik heb vast nog wel ergens zo'n DIN plug liggen er voor.
Wordt het dat, dan heb ik dus een nieuw project meteen.

cold forged

wellicht dat iemand hier de informatie heeft, of de weet waar die vandaan te halen is:

ik heb wat zitten studeren op hoe renault eea doet ten aanzien van radio, schem, navi enzovoorts.
Ze hebben blijkbaar daar een aparte CAN bus voor op een lagere bitrate, die zelfs te vinden is op de ODB2 plug op pennen 12 en 13, en dat schijnt de multimedia CAN bus te heten..

Volgens mij kun je daarmee de berichten ontvangen van bijvoorbeeld de knoppen op het stuur..
Ik kan me voorstellen dat er tevens berichten gestuurd kunnen worden naar het (simpele) display boven.

Die can bus zit op de plug achterop het scherm en komt tevens uit bij de radio op de plug aldaar, ik moet alleen nog even kijken of dat eenzelfde molex 14 polige plug is als in de laguna 2..

Heeft iemand wellicht een document of site of andere informatie welke berichten daar dan langs kunnen komen? Ik kan wellicht kijken of ik die boel kan scannen ofzo, maar het scheel geheid een hele hoop tijd en debuggen als er informatie over beschikbaar is ergens.

als ik die info heb, kan ik geheid daar een mp3 speler op aansluiten die simpelweg je mp3's van een sd kaart speelt, terwijl je vanaf het stuur next/prev nummer kunt kiezen, of wellicht door de inhoud kunt browsen!
Uiteraard deel ik dat project dan wel via een page zodat het nagebouwd kan worden.

RichTrip

De knoppen aan het stuur werken met specifieke weerstandswaarden per knop. Dat werkt niet d.m.v. CANBUS

cold forged

Ik ben het nog aan het uitzoeken, maar inderdaad, die knoppen is wel wat aparts..
Echter, dat gaat vervolgens naar de display unit, die via de multimedia canbus met de head unit praat
Dus volgens mij vertaald die display unit die signalen naar een can message voor de head unit (of andere zaken die aan die bus hangen)..

Ik moet er nog een scantool aan hangen om te zien wat daar precies overheen gaat, dan zie ik het snel genoeg of dat inderdaad gebeurd of niet...

KeesT

In mijn Laguna 2 2007 zit een Carminat Informee 2 radio/navi
met daarop aangesloten Yatour Bluetooth/USB Car Adapter (via de CD-wisselaarpoort; voorzien van USN-ingang) waarmee mp3 ed van een telefoon of usb-stick kan worden afgespeeld. Wellicht kan dit ook in een Laguna 3?

cold forged

Hier op terug komend...

In plaats van te klieren zelf heb je tegenwoordig bij de chinese marktplaats best leuke 1U android spelertjes voor een paar euro, inclusief een achteruitrijcam als je dat zou willen.

Heeft iemand zo iets al eens ingebouwd met werkende stuurknopjes hier?

Ik denk dat het het best een leuke oplossing is!

Uiteraard.. past het frontje niet, maar met wat 3d printen is daar vast wel iets op te maken, of wellicht ergens een universeel 1 din frontje te krijgen..

Maar wat mij dus benieuwd is of ondertussen iemand wellicht zoiets al heeft getest?