Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 504
  • Nieuwste: octavio
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.638
  • Totaal topics: 10.415
  • Online vandaag: 34
  • Online ooit: 2.168 (08 maart, 2026, 05:52)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 33
  • Totaal: 33

courtesy lights aanpassing laguna II grant tour

Gestart door cold forged, 22 juni, 2017, 18:18

Vorige topic - Volgende topic

cold forged

Ik ben bezig met het aanpassen van mijn laguna, dit is een klein onderdeel er van.. Wellicht dat iemand er wat aan heeft :)

In de laguna II grand tour zitten 3 courtesy lights (de lampjes in het dak). Enkel de voorste heeft de dimregeling en 2 rode markering leds, de middelste heeft die niet maar wel 2 extra lampjes die apart aan kunnen, de achterste alleen het licht dat aan/uit gaat bij het openen van een portier enz.

De aanpassingen die ik er aan gedaan heb:
1) de middelste vervangen voor eenzelfde als de voorste, met aanpassingen
2) blauwe markeringslichtjes ipv rood.

De onderdelen:
- uiteraard 1 extra voorste courtesy light unit, op de sloop goedkoop te halen
- 4 blauwe 3mm leds (geen weerstand nodig!!) of elke andere kleur die je wil, zolang het maar 3mm leds zijn.
- een stukje witte licht doorlatende kunststof (bijvoorbeeld het witte plastic dat achterop een lcd/tft scherm zit). Het mag niet verkleuren, smelten of vervormen bij de temperaturen die in een auto kunnen voorkomen op warme dagen.

De aanpassing:
(Foto's moet ik even schuldig blijven, wellicht dat ik die later kan toevoegen. Ik probeer het zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven.)

Het meeste werk zit aan die in het midden moet komen.

Als de unit op tafel ligt, dan zijn in het midden 2 printjes te vinden, links en rechts naast de dimmer knop.
Haal die printjes er voorzichtig uit zodat ze later terug te plaatsen zijn, en knip de rode kabeltjes niet door.

Allereerst haal je de zwarte kunststoffen delen er van af, daar moet je de led voor los solderen van de print. Tegelijk licht trekken en verwarmen werkt, maar een tinzuiger werkt beter.

Vervolgens haal je verder alles van de print af: de variabele weerstand (met het tandwieletje er op) en het rechtop staande printje. Dit is de dimmer unit van het geheel. Laat je die zitten, dan krijg je rare effecten omdat je dan effectief 2 dimmer schakelingen achter elkaar zet.. Het zal waarschijnlijk niet lang goed gaan.

Daarna kunnen ook 2 van de 4 aansluitingen (de recht opstaande 'busjes') verdwijnen. Als je op de print aan de soldeerzijde kijkt, zul je 1 gemarkeerd zien staan als led+ en een andere als gnd. Deze moeten blijven, de andere 2 kunnen weg gehaald worden.

Als dat voor elkaar is kan de kleur led aangepast worden. De zwarte kunststoffen delen kunnen voorzichtig open gemaakt worden. Aan 1 zijde zit een soort klipje. Als dat opgetilt wordt (voorzichtig, het hoeft maar een klein beetje omhoog te komen), vouwt het deel open en kan de rode led er uit gehaald worden.

De kleur led die er dan in komt is eigenlijk om het even. Een rode led heeft een voorschakel weerstand die genoeg is voor elke andere led, zelfs blauw die normaal gesproken een kleinere weerstandswaarde nodig hebben, dus daar hoeft niets aan te veranderen. Die weerstand zie je overigens zitten in de unit en is ook voor de witte leds onder de knoppen.

Het plaatsen van de led is simpel: je buigt met een tangetje de pootjes van de led precies zo als de rode die er uit gekomen zijn. Let daarbij op: als je de rode led vast hebt, en de led zelf wijst naar links en omhoog, dan is het lange pootje van de nieuwe led de rechter (ofwel: die de langste weg af moet leggen naar de print). Je legt dan de led netjes in 1 van de helften van het kunststoffen deel, vouwt die dicht en klikt ze vast zodat het geheel in elkaar blijft zitten.

Na even het opschonen van de gaatjes in de print kun je het geheel weer terugplaatsen zoals het zat en de led solderen, waarna je het overschot van de led pootjes afknipt.

Als beide leds vervangen zijn, kunnen de printplaatjes weer op hun plek in de unit. Het 'rolletje' voor de dimmer kan blijven zitten om te voorkomen dat er een gat overblijft in de frontplaat, die doet verder niets.

Als laatste neem je het witte kunststof en knipt daar dan een ovaal uit dat precies in het frontpaneel past waar die zwarte kunststof houders in vallen. De lichtopbrengst van de leds tegenwoordig is aanzienlijk wat meer, en dat voorkomt dat je een blauwe schijn door de hele auto krijgt. We willen uiteindelijk alleen een markeringslicht hebben, geen complete verlichting in de auto.

Als die er in zitten, is het in de auto simpel: je demonteert de oude middelste verlichting en duwt daar de aangepaste verlichting in. De plug is exact dezelfde als voor.

In de voorste unit worden alleen de leds vervangen, de print blijft verder zoals die is.

Als alles correct is gedaan, dan blijft de dimfunctie behouden voor alle 3 de lichten, maar heb je een eigen kleur markeringslichtjes zowel voor als midden (wellicht matching met die van de knoppen in de deur voor het raam etc?).

Ik heb er voor gekozen om de dimfunctie zo te houden zoals die was (dus alle 3 de lichten tegelijk dimmen met de voorste), maar het is mogelijk de middelste dimmer te behouden en dus apart te dimmen. Daarvoor is dan wel een aanpassing aan de koperbanen van de unit nodig...

Het aanpassen van de leds onder de knoppen is mogelijk, maar dat heeft wat meer voeten in de aarde. Deze worden door de koperbanen op hun plek gehouden. Het wisselen van die leds betekend dus: los halen van de koperbaan van het plastic, de led vervangen en dan de koperbaan weer vast zien te krijgen. Als iemand een goede manier weet voor het laatste hou ik me aanbevolen voor uitleg!
Gewoon wat tape o.i.d. gaat niet werken, die zaak kan behoorlijk warm worden (door het lampje en als de auto in de volle zon staat met 34 graden..)