Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.531
  • Totaal topics: 10.395
  • Online vandaag: 52
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 14
  • Totaal: 14

Laguna III ABS-lampje + Airco

Gestart door Untitled, 01 oktober, 2024, 15:44

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 1 gast bekijken dit topic.

Untitled

Hallo allemaal,

Heeft iemand anders ook gemerkt dat het ABS-lampje soms uitgaat nadat de airco zo'n 5 tot 10 minuten heeft aangestaan? Dit gebeurde me ook bij mijn vorige Renault Laguna III. Is er misschien een verband tussen de airco en het ABS-lampje? Ik hoor graag jullie ervaringen of ideeën!

Stadium III

EX : 1.8 8v RT 1997
EX : 1.8 16v Privilege aut 4 2002
EX  : Clio 3 initiale 2.0 2008
NU : 2.0 T Dynamique aut 6  2009

Untitled

Even aan ChatGPT gevraagd en kreeg deze antwoord:

Ah, dat is een belangrijke nuance: de storing verdwijnt alleen wanneer de airco koude lucht produceert, maar niet wanneer de airco op warme lucht staat. Dit biedt meer specifieke aanwijzingen over wat er mogelijk aan de hand is.
Mogelijke oorzaken van dit fenomeen:

    Temperatuurgerelateerde spanning of elektronica:
        Het feit dat de storing alleen verdwijnt wanneer de airco koude lucht produceert, kan duiden op een temperatuurgerelateerd probleem in het elektrische systeem van de auto. Het lijkt erop dat het koelen van de componenten van het voertuig (zoals de ABS-module, sensoren, of stuurhoeksensor) tijdelijk invloed heeft op de werking van het systeem.
        Koude lucht kan mogelijk leiden tot minder belasting of het stabiliseren van temperatuurschommelingen in het elektronische systeem, waardoor tijdelijke storingen in sensoren of modules worden verholpen. Dit zou kunnen wijzen op een probleem met een sensor die gevoelig is voor temperatuurveranderingen, of met de ABS-module die te maken heeft met warmte.

    Luchtvochtigheid en condensatie:
        Wanneer de airco koude lucht produceert, verlaagt deze de luchtvochtigheid in de cabine en de elektronica in het voertuig. Dit kan helpen om tijdelijke condensatieproblemen of kortsluitingen in de elektronische systemen te verhelpen, bijvoorbeeld in de ABS-module of sensoren.
        In een vochtige omgeving kunnen kortsluitingen optreden, en de airco zorgt ervoor dat er minder vocht in de lucht zit, wat tijdelijk de werking van sommige elektronische onderdelen verbetert.

    Veranderingen in de belasting op het elektrische systeem:
        De airco trekt behoorlijk wat stroom van de accu en de dynamo, vooral als deze koude lucht produceert. Dit kan de spanning of stroomverdeling in het elektrische systeem van de auto beïnvloeden. Het inschakelen van de airco kan tijdelijk de belasting op bepaalde systemen verminderen of juist stabiliseren, waardoor bijvoorbeeld een ABS- of ESP-sensor die gevoelig is voor spanningsschommelingen, tijdelijk goed functioneert.
        Dit zou kunnen wijzen op een probleem met de dynamo, accu, of elektronische spanningsregelaars in de auto, die de spanning niet constant kunnen handhaven zonder de invloed van de airco.

    Defecte verwarmings- of ventilatiesensoren:
        Het zou kunnen dat de storing wordt veroorzaakt door een defecte sensor die gerelateerd is aan de airco of ventilatiesysteem, zoals een temperatuursensor of druksensor in de airco-installatie. Als deze sensor niet goed functioneert, kan de airco-systematiek zelf invloed hebben op de werking van andere systemen (zoals ABS/ESP) die eveneens afhankelijk zijn van dezelfde elektronica.

    Interferentie van het aircosysteem met andere elektronische modules:
        Het is mogelijk dat de werking van de airco (die gebruik maakt van de compressor, ventilatoren, en andere elektronische componenten) interferentie veroorzaakt met andere modules in de auto, zoals het ABS of ESP-systeem. Wanneer de airco koude lucht produceert, verandert de belasting op het voertuig, wat kan helpen om tijdelijke storingen in andere elektronische modules (zoals de ABS-module) te verminderen.

Wat je kunt doen:

    Diagnose en uitlezen van foutcodes:
        Het is cruciaal om opnieuw de foutcodes van de auto uit te lezen met een OBD-II scanner. Het is mogelijk dat er aanvullende foutcodes opgeslagen zijn die meer inzicht geven in het elektronische probleem dat verband houdt met de ABS/ESP-storingen.

    Controleer de accu en dynamo:
        Een grondige controle van de accu en dynamo is belangrijk, vooral als je merkt dat er elektrische fluctuaties zijn wanneer de airco in werking is. Het kan zijn dat de accu of dynamo niet genoeg stroom levert, wat leidt tot onregelmatigheden in het elektrische systeem.

    Controle van de airco en sensoren:
        Laat de airco goed controleren, inclusief de sensoren die verantwoordelijk zijn voor de luchtstroom, temperatuur en druk. Als een van de sensoren defect is, kan dit de werking van andere systemen beïnvloeden.

    Inspecteer de ABS-sensoren en module:
        De ABS-sensoren en -module zouden moeten worden gecontroleerd, aangezien het mogelijk is dat een sensor of module die gevoelig is voor temperatuurverschillen de oorzaak is van de storing. In sommige gevallen kan het nodig zijn om de ABS-module te herprogrammeren of zelfs te repareren.

Conclusie:

Het feit dat de storing alleen verdwijnt wanneer de airco koude lucht produceert, suggereert dat de oorzaak waarschijnlijk te maken heeft met elektronische spanningsfluctuaties, sensorproblemen, of temperatuurgerelateerde storingen in het systeem. Het koelen van het systeem met de airco kan tijdelijke verlichting bieden doordat de temperatuur en luchtvochtigheid veranderen, waardoor bepaalde storingen tijdelijk verdwijnen. Het is belangrijk om een grondige diagnose van het elektronische systeem te laten stellen om het probleem precies te identificeren en op te lossen.


leonardo

Ik begrijp de vraag stelling niet zo goed. Vooral de nuance bij ChatGPT niet
Zodra je de auto start word er een systeem check gedaan op alle componenten
van het ABS/ESP. Dit zijn veiligheid systemen en zitten op eigen gesloten circuit.
Ik neem aan dat als je airco aanstaat ook warm buiten is. En of je al aan het rijden bent of nog stil staat.
Dan zou ik eerder denken aan de wiel sensoren die traag reageren.