Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 43
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 1
  • Gasten: 15
  • Totaal: 16
  • Gert

stuurstang

Gestart door warlord, 25 juni, 2008, 14:23

Vorige topic - Volgende topic

warlord

Bij onderhoud voor de zomer is gebleken dat de rechterstuurstang aan de binnenkant ( niet wiel maar motorkant) speling heeft. Dat kan  een stuurkogel-probleem zijn. Wie heeft ervaring met het wisselen van de stuurkogel?

Is zoiets erg ingrijpend?
Wat kost 't om zoiets bij 'n garage te laten doen? Geld en tijd??

fs1

stuurkogel kost 74€ ofzoiets, ik heb mijn beide dingen voor een week of 2 vervangen, is eigelijk vrij makkelijk om te doen, maar laat je best doen op een uitlijnbank dan kunnen ze dat dirct goed afstellen!

warlord

Da's snel Bart  ;D

Valt op zich nog mee ( 74 alleen voor de kogel??).  Zouden zoiets ook doen bij een Fast -Fitter ( bv. KwikFit??) ???

fs1

nja ik hoop dat we het over hetzelfde hebben, ik heb het over dat ding dat geschroefd zit op de stuurstang, daar zit die kogel aan vast, en in die kogel zit een bevestiging die vastzit aan de bevestiging van het wiel (sorry ik ken geen enkel van de juiste termen)

dus die kogel en dat stuk dat op de stuurstang geschroefd wordt is 1 stuk, daarmee dat het ietwat duurder is en ook daarmee dat ie opnieuwe moet uitgelijnd worden daarna

rookie

Ik zou orgineel gebruiken, uitlijnen is niet noodzakelijk. Als je maar alles goed opmeet. Maar voor de zekerheid zou ik het wel doen.

Doe het in ieder geval niet bij Kwit Fit, google eens en je schrikt je rot.

Duupke (Ronald)

Bart heeft het over een spoorstang. Fransman over de kogel in/bij het stuurhuis.

fs1

ik ben idd niet zeker waar Reinier het precies over heeft :-)

warlord

Citaat van: fs1 op 26 juni, 2008, 06:56
ik ben idd niet zeker waar Reinier het precies over heeft :-)
Ik heb 't over een stang die: aan de binnenkant van de wielophanging vastzit met een kogel en bout/moer.
Plat, gebogen stuk metaal met aan 't eind 'n schroefdraad en ronde stang, Die stang verdwijnt in een rubber manchet richting stuurinrichting. Is dan volgens mij stuurstang  ???

In dialogys Hfd.st. 31 plaatje 18613 (  ???).

I.i.g. : als je het wiel (rechter) met twee handen vastpakt( op 9 en 3 uur, horizontaal dus), en je beweegt 't heen en weer, is er speling te voelen aan 't einde van de stang ( bij die rubber manchet).

warlord

Bart, je krijgt een plaatje

fs1

traffic.gif
title="Click to load original image"

hier is je plaatje ;-) rechts het hele ding, meer aan de links kant is de stuurstang, het dikkere deel aan de rechtse kant kan je eraf schroeven dus, daar zit dat gewrichtje in, ik weet niet hoe dat officieel heet, bij de garage waar ik ga noemden ze "chapke" da's vlaams, in het nederlands zou dat wss chapje zijn.. maar wat de echte naam is weet ik niet dus, hier had ik het al eerder over dus ook met die prijs van 74€ per stuk!

Duupke (Ronald)

Dat gebogen deel rechs is het spoorstang (eind).

warlord

@ Duupke,

En aan het eind van de linkerkant ( stuurstang) zit speling. Hoe is dat op te lossen?? Zit daar ook een kogel o.i.d.??

Reinier, net terug van vakantie

Duupke (Ronald)

Volgens mij is dat linkerdeel alleen te vervangen door het gehele stuurhuis te vervangen. Je zou die rubberen manchet weg kunnen halen en eens kijken wat je daaronder tegenkomt.

rookie

onderdelen zijn beide los te vervangen, binneste als buitenste zijn los te verkrijgen.

warlord

Rookie:
heb jij mssch. tekening of plaatje ( Dialogys) van wat waarschijnlijk de binnenste stuurkogel is??
En hoe dat ding te vervangen??