Welkom bij Lagunaclub.nl. Graag inloggen of registreren.

Recent

Leden
  • Totaal leden: 503
  • Nieuwste: Martin
Statistieken
  • Totaal berichten: 194.499
  • Totaal topics: 10.389
  • Online vandaag: 37
  • Online ooit: 744 (07 oktober, 2025, 15:23)
Gebruikers Online
  • Gebruikers: 0
  • Gasten: 27
  • Totaal: 27

LED lampen en zijn/haar ervaringen...

Gestart door knightchurch, 12 maart, 2009, 21:32

Vorige topic - Volgende topic

Duupke (Ronald)

Valt wel op, alleen wat minder.  ;)

RMB

Ik zie dat jullie geen sproeiers bij de xenon hebben. Ik heb ook xenon, en ook sproeiers  :) . Is dat niet verplicht voor de APK?

rookie

nee, vanaf een bepaalde datum

Wetgeving omtrent Xenon verlichting

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis/was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld veranderd na de Xenonconversie niet omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Xenon conversie sets uit te rusten.
Voertuigen na 31 december 2006

Voor personenauto's en bedrijfsauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 2006 en die zijn voorzien van dimlichten met gasontladingslicht-bronnen geldt dat deze dimlichten :

* Voorzien moeten zijn van een koplampreinigings installatie waarmee het gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp wordt gereinigd
    * Ingeschakeld moeten blijven wanneer het groot-licht brandt
    * Voorzien moeten zijn van een niveauregeling die de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig. Dit is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale afstelling van de lichtbundel op andere wijze wordt aangepast aan de beladingstoestand van het voertuig.

Voor auto's die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2007 en die voorzien zijn van xenon-verlichting gelden deze eisen dus niet.

APK Keuring Voor de APK hebben deze nieuwe regels geen gevolgen, omdat daar bij de APK niet op getoetst wordt. Voor de APK geldt dat het juiste lichtbeeld van de verplichte verlichting vooralsnog bepalend is.

RMB

Duidelijk  !! Ik ga maar eens op jacht naar xenon voor de Twingo. Want als ik die weleens mee heb mis ik de xenon wel heel erg!

rookie

even contact opnemen met Ming, die heeft die dingen voor een leuke prijs. !!

RMB

Bij mij in de buurt zit een autoshop die voor mij iets uitzoekt met leds, eens kijken wat zij te bieden hebben goede verhalen over hem vernomen.

V6Power

Xenon in een Twingo  ;D pardon me for laughing

maare ikke ook maar effe het verschil showen:

Led only
traffic.gif
title="Click to load original image"

Led + Xenon
traffic.gif

Led + Ledstrips!
traffic.gif

Sfinx

Citaat van: V6Power op 04 maart, 2010, 09:39
Xenon in een Twingo  ;D pardon me for laughing

Want? Twingo-bestuurders hoeven geen goed zicht op de weg te hebben?

De overgang destijds van gloeilamp naar halogeen is net zo gegaan. Eerst kwamen de grotere, duurdere auto's aan de beurt. Daarna pas de kleinere, goedkopere.
Nu staat iedereen te 'lachen' als men nog een auto tegenkomt met gloeilampen.
Zo zal het met xenon ook gaan, voorspel ik. Uiteindelijk hebben we het allemaal. Let maar eens op: fabrikanten besteden tegenwoordig veel aandacht aan de verlichting, o.a. Opel in de Insignia en de nieuwe Astra.

V6Power

heeft niet zoveel met de grote van de auto te maken maar meer met de prijs van de auto. het soort/type twingo auto proberen ze vooral heel goedkoop te maken zodat deze in een bepaald doelgroep past.
Ik ben er alleen wel vanuit gegaan dat het hier om een oudere type twingo ging, en daar vind ik xenon lampen niet inpassen en volgens mij hebben die ook geen clearglass maar daar kan ik me in vergissen.

Nieuwe type twingo vind ik trouwens best gaaf.

geen clearglass dus: 
traffic.gif

rookie

ik denk het niet, mogelijk is xenon iets voor een 10-20 jaar, maar ik denk dat je over 10 jaar of eerder praat over koplampen met powerleds of nog iets sterkers. Wat bv een powerled aan licht kan opbrengen, niet normaal.

RMB

V6Power; waarom is dat zo raar??? Mijn vrouw zit meer dan regelmatig achter het stuur als het donker is en wij zijn van mening dat het zicht met xenon beter is dan de gewone lampen in haar Twingo! Als er goedkopere look a like xenon is met bijna dezelfde resultaten als xenon is de keuze snel gemaakt.

stinkie

Heren,

Je maakt mij niet wijs dat er al een LED systeem is dat het zelfde kost als Xenon, en hetzelfde licht opbrengt. Wel denk ik dat LED zeer zeker de toekomst is.

rookie