Het is het afgelopen half jaar een aantal keren gebeurd dat 's ochtends de accu vrijwel geheel of bijna geheel leeg was. Het enige wat je hoort is het geratel van een of ander relais. Er zit een nieuwe accu in en dynamo is een jaar geleden vernieuwd. Helaas (of gelukkig) gaat het dan weer weken goed, zodat het moeilijk is de oorzaak te achterhalen. Toen het vorige week weer gebeurde heb ik na opladen van de accu de lekstroom gemeten (tussen min-pool en chassis). Deze bleek ongeveer 4 A te zijn, wat natuurlijk erg veel is. Ik heb toen elke zekering (onder de motorkap en naast het stuur) apart eruit gehaald, maar in alle gevallen bleef de lekstroom aanwezig. Stroom lekt dus niet via een van de gezekerde onderelen. Stroomkabel naar dynamo losgemaakt, ook geen effect op de lekstroom. Wat kan dit zijn? Welk onderdeel is niet gezekerd en kan 4 A stroom trekken?
Wie weet raad?
groet SerK
Constante + op de contactdoos van de trekhaak?
Ik heb geen trekhaak, dus dat kan het niet zijn.
uitmeten, tussen de rode draden... of gele, al gelijk... 1 voor 1 afkoppelen en verderzoeken
Sorry maar dit begrijp ik niet, welke rode of gele draden?
die bij je batterij vertrekken natuurlijk, er zit toch ergens dichtbij een soort verdeelblok
Ga ik zeker proberen, maar moet eerst weer wachten tot het probleem optreedt; gebeurt n.l. maar af en toe..
Gaat alle binnen verlichting wel uit (ook in de kofferbak!)?
Misschien dat er af en toe een micro switch van een slot blijft hangen?
Ja alle lichtjes gaan uit. Bovendien bleef de lekstroom aanwezig na verwijdering van de zekeringen. Ook loskoppelen van alle deuren (stekkers bij de deurscharnieren) had geen effect op de lekstroom. Het moet m.i. iets zijn tussen accu en startmotor, wat niet gezekerd is.
Welke zekeringen heb je allemaal verwijderd en zitten er accesoires in de auto gebouwd??
heb je ook de kabels aan de plus-pool van de accu los gemaakt tijdens de meting ??
Die 4A, is die gemeten direct na het aansluiten van je multimeter ??
Had je tijdens de meting de wagen geopend en terug gesloten met de kaart ??
Ik heb alle zekeringen links naast het stuur om de beurt verwijderd en de grote zekeringen bij de relais' onder de motorkap. Lekstroom bleef.
De 4A lekstroom blijft aanhouden tijdens het meten, dus niet alleen in het begin van de meting.
De + pool kabels heb ik niet losgemaakt; dan zou ik immers geen stroom kunnen meten.
Tijdens de meting was de sleutelkaart eruit en deuren dicht. Al of niet op slot weet ik niet meer. Maar hij loopt immers soms 's nacht leeg, dus dan lekt ie ook.
Verder geen accessoires aangesloten, alleen de standaard radio, maar die is neem ik aan ook gezekerd.
normaal moet alles uit gaan dus ook je radio, alleen blijft de computer onder continu stroom staan als ik mij niet vergis.
Haal de dikke plus van je dynamo is los, heb van de week nog een seat ibiza gehad waarvan de dynamo het hele spul leegtrok door constant 4.6ampere te trekken!!
Je radio en je klokje blijven ook onder spanning staan, de radio vanwege het geheugen.
Ook al de binnenverlichting blijft onder spanning, die zijn voor zover ik weet massa geschakeld.
Citaat van: SKengen op 28 maart, 2012, 07:29
De + pool kabels heb ik niet losgemaakt; dan zou ik immers geen stroom kunnen meten.
Hoe meet jij stroom ??
ik bedoel de kleinere kabels op de plus pool.
Ik zou graag een meting willen weten tijdens het sluiten van de deuren door de kaart en dan door 5 minuten te wachen, dat resultaat na die 5 minuten zou ik graag willen weten en dan kan ik je verder helpen.
Idd, eventueel ook eens de alternator los koppelen als je dan toch bezig bent ;D
Ik haal de min-pool los en meet dan tussen accu en chassis.
Aan de plus pool heb ik niets losgemaakt en aan die kant ook niet gemeten.
Toen het probleem zich voordeed heb ik gedurende langere tijd gemeten. Moest wel de deur steeds open en dicht doen om de zekeringen te kunnen wisselen. Steeds bleef de lekstroom ongeveer 4 A.
Op dit moment doet het probleem zich niet meer voor. Als ik nu op dezelfde manier meet zakt de stroom vrij snel naar 0.03 A. Ik moet dus weer wachten tot het probleem weer optreedt. Dat maakt het ook zo lastig. Je kan niet meer vertrouwen op de auto. Drie weken niets aan de hand en dan plotseling 's ochtends accu leeg (accu is 6 maanden geleden vervangen). ???
dan zal er ergens toch een soort kortsluiting zijn die dan zorgt dat er stroom wordt weg getroken.
Misschien een deur schakelaar.
Als je langdurige metingen wil doen dan moet je het slot manueel op slot doen zodat je de wagen kunt sluiten.
Ik zou ook de dynamo checken... vandaag toevallig bij de Clio ook de Dynamo vervangen ivm lekstroom (0,4 A) en leegtrekken van de accu. Een beetje lezend op Google blijkt dit een veel voorkomende storing.
veel voorkomende storing ?? toch niet bij renault hoor.
Natuurlijk moet je de alternator niet uitsluiten
(dynamo bestaat niet op een wagen! )
Heb het bij Renault ook al diverse keren mee gemaakt en dan vooral de dynamo's met DF of BS singaal...
Bij deze auto's ging die of stroom trekken via de dynamo of de motor ging tussen de 1000 en 1150 toeren stationair draaien!!
Maar het probleem stroom verbruik door een dynamo komt inderdaad niet heel vaak voor!!