Lagunaclub.nl
Techniek Algemeen => kooptips voor... => Topic gestart door: Paul op 28 augustus, 2011, 18:41
Aankoopadvies Laguna 2
De Laguna2 heeft een slechte naam als het gaat om storingen en andere problemen.
Dit is niet altijd terecht, maar is kwalitatief minder dan de Laguna1 en Laguna3
Meestal zijn dit kleine dingen die makkelijk en goedkoop te repareren zijn.
Aandachtspunten bij de aankoop van een Laguna2.
* Achterasrubbers slijten vrij snel, geeft een krakend en bonkend geluid achter.
* Verlichting Aircopaneel, makkelijk te repareren dmv solderen.
* Verlichting v/d schakelaars gaan snel stuk, vervangen door leds is goedkoop en mooi.
* Fuseekogels en stuurkogels. Geven een rammelend geluid en vaag weggedrag.
* Distributie moet elke 5 jaar vervangen worden of 120.000km incl waterpomp
* Automaten zijn goed, vooral de 5-traps is probleemloos. De 4-traps kan soms bonkerig schakelen. Dan moeten de solenoids vervangen worden.
* Raammechanismes zijn zwak, de kabels breken, gemakkelijk te repareren dmv revisiesetje van Ebay
* Airco elke 2-3 jaar servicen, Anders kan de pomp stuk gaan
Motoren:
1.6 16v, vrijwel probleemloos, maar een beetje onderbemeten, soms defecte bobine
1.8 16v, vrijwel probleemloos, soms komt een rammelende nokkenasversteller voor en het electr. gasklephuis geeft soms storing
2.0 16v, zelfde als de 1.8
2.0 16v Turbo, vrijwel probleemloos, ook hier het nokkenasversteller verhaal.
2.0 16v IDE, veel problemen met vervuiling motor en brandstofinspuiting (als je geen monteur bent, laten staan)
3.0v6-24v, vrijwel probleemloos, alleen de bobines gaan wel eens stuk. (distributie vervangen is erg duur! )
1.9dci 100pk vrijwel probleemloos, egr klep geeft soms storing
1.9dci 120pk Versnellingsbak tot 2003 zwak (meeste zijn al vervangen door een goede)
De turbo gaat bij goed onderhoud lang mee, bij slecht onderhoud kan hij sneller stuk gaan
De intercooler gaat soms bol staan, maar de intercoolers zijn later gemodificeerd.
Ook soms problemen met de egr klep (tot 2003 is hij uit te schakelen dmv de stekker eraf te halen.
1.9dci 110pk, vrijwel probleemloos.
1.9dci 130pk, vrijwel probleemloos
2.0dci, vrijwel probleemloos
2.2dci, Als deze goed onderhouden is, kan hij lang mee, maar de turbo gaat vaak maar 200.000km mee en de krukaslagers hebben bij die kmstand ook vaak wat slijtage.
Als je elke 15000km olie vervangt (ipv de voorgeschreven 30.000km) dan kan hij lang meegaan. Versnellingsbak hetzelfde als bij de 1.9dci 120pk.
Koop een auto waarbij je een goed gevoel hebt, als je dat niet hebt kan je beter een andere zoeken. Er zijn er genoeg te koop.