Hallo allemaal, ik heb een 1.8 16V grandtour uit 2002, vandaag laten keuren, en... helaas niet goed, een veel te hoge uitstoot (8.0) en schijnt minder dan 0,8 te moeten zijn (ik heb er helaas geen verstand van, maar het zal wel), dus op naar de Renault garage, hier is het motormanagement uitgelezen, want het kon de lambdasonde zijn die kapot is, maar ze konden helemaal niets vinden, nu kan het ook een LMM zijn of katalysator, maar voordat ik nu bergen euries uit ga geven aan dit soort dingen, zijn er Laguna rijders of techneuten die mij iets kunnen vertellen over mogelijke oorzaken zodat er gericht gezocht kan worden. Verder rijdt ie als een zonnetje, start gewoon altijd en brengt me overal naartoe, dus verder geen negatieve ervaringen.
Alvast mijn dank en de groeten uit Amsterdam
Volgens een recent topic, kun je de luchtmassameter vergeten, want die heb je niet. :D
Wat is er hoog? CO of CO2. Het kan beide, maar het zal wel CO zijn, want CO2 moet ergens rond de 12% liggen dacht ik.
De dealer moet dat wel kunnen zien. Als de 1e Lambdasonde goed regelt, en de sonde na de kat regelt best veel, dan is waarschijnlijk de kat kapot.
Als de sonde na de kat niet regelt is de kat goed.
Ik denk dat de 1e lambdasonde niet goed is.
Het moet idd Co zijn, althans volgens het rapport, en volgens de dealer waren de sondes goed, en de kat kon die niets byzonders aan zien, dus die zou dan vervangen moeten worden à 600,-, maar geen garantie dat ie dan goed zou zijn.
De monteur had het over een lucht massa meter, maar die blijk ik niet te hebben? fijne monteur....
Die monteur weet waarover hij praat ???
Hebben ze ook nar de adaptieve waardes gekeken, daar kun je ook wel wat uithalen.
Daar heeft ie niets over gezegd, wat hij heeft gedaan, is de computer uitlezen, daar kwam geen storing uit en verder heeft ie het alleen over die LMM en kat gehad, verder niets (behalve de rekening dan) 35 euro voor 2 min. werk >:(
Als de 2e sonde niet of nauwelijks bijregelt is je kat gewoon goed, zoals Paul ook al aangeeft.
Punten die je kan checken:
-Valse lucht (remmenreiniger rond de inlaat spuiten.
-Kan ook valse lucht bij de uitlaat zijn, dan komt er zuurstof bij de lambda langs en gaat die bijregelen,
niet checken met remmenreiniger (vlammende ervaring).
-Koelvloeistof temp sensor defect, computer blijft dan in koude start programma hangen (heel erg rijk)
-kabelbreuk in de bekabeling naar de lambda sonde, kan eenvoudig na te gaan zijn, kijken of de voorverwarming na verloop
van tijd uitgeschakeld wordt, if not --> kabelbreuk.
-Brandstofdrukregelaar die lekt heb ik ook een keer gezien.
Alvast mijn dank voor deze tips, dan kan ik de monteur straks vertellen waar hij naar moet kijken.
Groeten, Chris