Wellicht dat iemand dit probleem herkend;
na een weekendje weg willen we weer naar huis rijden. Het was al wat kouder dus alle ruiten beslagen.
Normaliter na het starten (eigenlijk na het plaatsen van de kaart) hoor je direct de ventilator gaan draaien
die dmv de streepjes in het display snel harder gaat draaien als je hem op maximaal verwarmen zet voor de ruit
de ontwasemen bv. Helaas niets.... Dit terwijl de sturing (ledjes etc keurig aangeven dat het zou moeten werken.
Niets dus. Er gaat niets draaien. Aangezien we toch naar huis moesten maar de raampjes op een kier gezet etc.
Thuis aangekomen alle zekeringen nagekeken maar alles was nog heel. Heeft iemand een idee waarom de (ik denk
alleen de ventilator) niet meer draait en hoe iok dit kan controleren? Laguna privilege 2.0IDE Grand Tour.
Alvast dank voor de reactie(s)
Erik
Probeer eens de stekker van de motor te controleren of daar een spanning op komt te staan. De motor en stekker zit onder het dashboard kastje bijrijder.
Dank voor de reactie.
Het lijkt erop dat hij te warm is geworden want toen ik het onderkapje los haalde (klitteband en een sluitpen)
lagen er juist voor de ventilator openingen allerlei kleine blaadjes. komen deze vanuit de motorkap (roostertjes?)
Is deze zelf te vervangen of zit hij juist in een gesloten circuit? Als ik het stekkertje loshaal (bruin/rood) staat hier spanning op. 13,53V
Als ik de airco aanzet zakt de spanning iets in dus het lijkt erop dat verwarming werkt en ook de kleppen want als ik een handmatige
verandering doe hoor ik hem klikken en zoemen.... Althans, denk ik. Ik ben maar een leek op het gebied van auto's.
Ook heb ik naast de fan (althans onder het dashboard kastje een aantal andere draden gezien (witte) zijn deze van de aansturing wellicht?
Logisch zou ik zeggen dat wanneer er een permanente spanning op aanwezig is er nog een sturing moet zijn wanneer en hoe hard hij moet blazen?
Inmiddels even langs de dealer geweest. Alleen het nakijken wat het probleem zou zijn kost zeker al 150 euro. Het kan de ventilator zijn, slechte bedrading maar dat moesten ze allemaal eerst uitzoeken. En als het echt de ventilator is dan kost het me zeker 300 euro om deze te vervangen.
De sturing zou namelijk hierin zitten. Het frapante vond ik alleen dat hij zelf maar 2,3V meette maar ik kon niet zien waar hij zijn meetpennen op had.
Net thuis gekomen opnieuw zitten meten. Onbelast 13,53V en belast 2,5V. Ik zou dus haast zeggen dat de ventilator defect is?
Iemand suggesties wat ik het beste zou kunnen doen? Met een baby is het bijna niet te doen om zonder verwarming te zitten...
alvast bedankt!
Erik
Een kleine update;
vandaag de afspraak bij de dealer maar afgezegt. Miraculeus sprong vanochtend de ventilator weer aan toen mijn vrouw
weg moest met de auto. Het lijkt dus op een slecht contact, of toch wellicht termisch uitgevallen. Ik heb alleen geen flauw idee
waar ik nu kan kijken. Heeft iemand een idee waar ik naar kan kijken?
Misschien heeft iemand een soort gelijk euvel gehad?
Alvast bedankt,
Erik
Renault kennende: het zal wel een slecht contact zijn :)
Ja zal vast een slecht contact zijn maar waar kan ik het beste beginnen en dan nog de vraag van de spanning wat ik vreemd vind.
Ik ga morgen weer meten bij een werkende ventilator.
Iemand een idee waar ik het beste kan beginnen?
Mvgr,
Erik
ff vraagje,
dus, je ventilator werkte niet ook al werd die aangestuurd ?
werkte die terug na het opnieuw starten van de wagen of duurde het een aantal dagen voor die terug werkte ?
(sorry da ik misschien vragen stel die je al allemaal verteld heb ma ik probeer een beetje een overzicht te maken voor mezelf)
Deze vind ik zeker ene voor te volge :P
ik zou even een motor ruilen en weerstand, ben je helemaal klaar, wisselen is zo gebeurd, nog geen 20 minuten werk. Ik heb er volgens mij nog ergens 2 liggen.
@ Viper: klopt na een aantal dagen is hij spontaan weer gaan werken. Terwijl een afspraak eigenlijk al bij de dealer was gemaakt.
Vervolgens afspraak maar weer afgezegt.
@Rookie: hoeveel kost zo'n ventilator?
Alvast bedankt!
Erik
a zo, wel, bij mij (enkel bij koud weer) reageerd die soms ook ni ma als ik dan het contact afzet, ff wacht en dan terug start is het probleem weg.
ik heb nog geen zin en tijd gehad om er achter te zoeke ma gok ook op de weerstand eigenlijk.
ivm jou probleem heb ik hetzelfde gedacht als Edwin eigenlijk.
Ive, als je uitgezocht hebt wat het bij u is laat dan iets weten. Ik heb het sinds gisteren ook. Auto stilgelegd, direct terug gestart en de climate control werkte weer.
laat maar eerst eens kijken of het een mogelijke oplossing kan zijn.
Ik denk aan een 40-50 euro, kachel en weerstand.
Dus Dreke, nu moet ik er wel achter zoeke aangezien jij hetzelfde probleem hebt ;D
a ja, denk aan je chassisnummer he ;)
Ik denk al een hele week om je men chassisnummer door te sturen als ik achter men computer zit maar dan moet ik weer naar beneden want de papieren liggen in de auto en daar heb ik geen zin in. :P
LOL
Toch maar eens de moeite doen he Dreke !!
@ Rookie: als ik het een beetje naloop (best lastig als je geen idee hebt waar je naar op zoek bent)
lijkt het erop dat de weerstand (lijkt me de regelaar voor de warmte) en de kachel het niet zijn.
Dit aangezien je wel voelde dat er aanvoer was van warme en koude lucht aanvoer als ik de temp
onder de 14 graden had staan. Alleen de ventilator deed niets waardoor geen circulatie meer was.
@ andere forumleden:
ik heb mijn laguna met lichte schade gekocht bij de dealer. Als ik zo op het forum de prachtige Laguna's zie
wil ik graag mijn Laguna laten bijwerken en zal wellicht opnieuw gespoten moeten worden.
Heeft iemand een adresje die voor een zacht prijsje dit kan doen in de regio Noord-Holland (Waterland)?
Alvast dank voor de reactie(s)
Erik
Erik,
Rookie bedoeld eigenlijk de ventilator en de weerstand (deze is niet de regelaar van de warmte maar van de ventilatorsnelheid)
Citaat van: viper op 03 december, 2009, 18:57
Dus Dreke, nu moet ik er wel achter zoeke aangezien jij hetzelfde probleem hebt ;D
En Ive, heb je het probleem al gevonden? Deze ochtend werkte de verwarming weer niet, auto stilgelegd, terug gestart en het probleem was opgelost.
Nee Dreke sorry ma raar maar waar, mijne deed de laatste tijd ni meer lastig :-\
Mijn grote probleem is dat ik dit enkel voor krijg als ik ver van m'n werk af ben om iets te controleren en 50 km in de koude rijden is ook ni bepaald een lachertje.
Ma ik ga een beetje materiaal mee naar huis pakke zoda ik tijdens de vakantie een paar controles kan doen als ik het nog eens voor heb.
Dreke, volgende week ga ik er eens serieus achter zoeke he ! ! ! !
Ik heb gistere van hier tot in Hasselt gereden zonder blazer en da was de druppel. >:D